日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX125/BX125BX125 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
なぜイギリスは最初の工業国家となったのか。なぜ世界には豊かな国と貧しい国が生まれたのか。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木5/Thu.5 Thu.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The goal of this course is to enable students to think about various issues facing our modern society from a historical perspective.
How have the world economies been linked through commerce and distribution? Why did Great Britain achieve industrialization first? Why are there rich and poor countries in the world? In this course, we will examine aspects of European economic development from the 15th century to the Industrial Revolution in England.
1 | イントロダクション |
2 | 豊かな国と貧しい国のルーツを辿る |
3 | 最初のグローバル化 |
4 | ヨーロッパの海外進出 |
5 | イギリス産業革命 |
6 | イキリス綿業 |
7 | ヨーロッパにおける陶磁器 |
8 | 蒸気機関 |
9 | 鉄道 |
10 | 鉄鋼業 |
11 | イギリスと茶 |
12 | イギリスと砂糖 |
13 | インド工業化の挫折 |
14 | 講義まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容を振り返り、不明な用語・事項は、講義で指示する参考書や歴史用語辞典等で確認しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ロバート・C・アレン | 『なぜ豊かな国と貧しい国が生まれたのか』 | NTT出版 | 2012 | 9784757123045 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に指示する。 |
現代社会が抱える諸問題を、歴史的な視点から考えることが出来るようになることが到達目標です。
The goal of this course is to enable students to think about various issues facing our modern society from a historical perspective.
世界経済は商業や流通を通じてどのように結びついてきたのでしょうか。なぜイギリスは最初に工業化を達成したのでしょうか。なぜ世界には豊かな国と貧しい国があるのでしょうか。この講義では,15世紀からイギリス産業革命までのヨーロッパの経済発展の様相を検討します。
How have the world economies been linked through commerce and distribution? Why did Great Britain achieve industrialization first? Why are there rich and poor countries in the world? In this course, we will examine aspects of European economic development from the 15th century to the Industrial Revolution in England.
1 | イントロダクション |
2 | 豊かな国と貧しい国のルーツを辿る |
3 | 最初のグローバル化 |
4 | ヨーロッパの海外進出 |
5 | イギリス産業革命 |
6 | イキリス綿業 |
7 | ヨーロッパにおける陶磁器 |
8 | 蒸気機関 |
9 | 鉄道 |
10 | 鉄鋼業 |
11 | イギリスと茶 |
12 | イギリスと砂糖 |
13 | インド工業化の挫折 |
14 | 講義まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義内容を振り返り、不明な用語・事項は、講義で指示する参考書や歴史用語辞典等で確認しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
小レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ロバート・C・アレン | 『なぜ豊かな国と貧しい国が生まれたのか』 | NTT出版 | 2012 | 9784757123045 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義中に指示する。 |