日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX126/BX126BX126 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ヨーロッパ型経済の形成:経済成長と生活の質の観点から |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201教室の利用可。 |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3710 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
旧科目名)現代ヨーロッパ経済史 |
In this course you learn the economic history of Europe from the 19th century to the present with particular regard to "economic growth" as well as "quality of life". You will be able to understand the historical background of the economy of "European Model " today.
Today, compared with the USA and China, European countries are not a big economic power in terms of GDP. However, the European economy is often regarded as a model from which we can learn a lot. Many believe that Europa is successful in making the economy grow and the quality of people's life better at the same time. How was the model of European economy established? Should it be actually regarded as an ideal economy? We consider these questions by leaning the economic history of modern Europe since the 19th century.
Each lecture consists of 20 minutes livestream (introduction, answer to questions etc.) and 50-70 minutes lecture video (the rest time you can use for assignment).
* Depending on the situation, the whole lecture can be delivered live.
1 | イントロダクション |
2 | ヨーロッパ型経済社会の基礎(1) |
3 | ヨーロッパ型経済社会の基礎(2) |
4 | 技術革新が高度化するには |
5 | 産業革命期における”生活の質” |
6 | 第2次産業革命期における”生活の質” |
7 | ”豊かな社会”のための収奪 |
8 | 世界大戦とヨーロッパの経済社会 |
9 | 戦後のヨーロッパ経済社会(1) |
10 | 戦後のヨーロッパ経済社会(2) |
11 | ケーススタディ:イギリス(1) 教育と経済 |
12 | ケーススタディ:イギリス(2) 福祉国家体制の長所と短所 |
13 | ケーススタディ:ドイツ(1) 研究開発と科学技術大国化 |
14 | ケーススタディ:ドイツ(2) ものづくり大国の技術教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で次の回の予習となる 文章を配布しますので,それに目を通してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
毎回の授業時間中に行う考察課題の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
考察課題の剽窃・盗用は評価対象外。悪質な場合は単位が認められない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
とくに指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 原輝史・工藤章(編) | 『現代ヨーロッパ経済史』 | 有斐閣 | 1996 | |
2 | デレック・H・オルドクロフト | 『20世紀のヨーロッパ経済』 | 晃洋書房 | 2002 | |
3 | 田中素香 | 『現代ヨーロッパ経済』 | 有斐閣 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
参考文献は,授業を理解するバックグラウンドとなる基礎知識を提供するものです。各授業の内容に関連する参考文献は,授業配布プリントに記載します。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCやタブレット端末等,オンライン授業視聴(およびオンライン配信動画視聴)ができる機器と,ネットワーク環境が必要です。
19世紀から現在にかけてのヨーロッパ経済を,「経済成長」と「生活の質」という観点から学び,今日の「ヨーロッパ型経済」がどのような歴史的背景から成り立っているのかを理解する。
In this course you learn the economic history of Europe from the 19th century to the present with particular regard to "economic growth" as well as "quality of life". You will be able to understand the historical background of the economy of "European Model " today.
今日のヨーロッパ諸国は,GDPの観点からはアメリカ合衆国や中国と比べて大国とは言えません。しかしそれでもなお,ヨーロッパ経済は学ぶべきところの多いモデルとされることがあります。なぜなら,ヨーロッパは経済を成長させる一方で,そこで暮らす人びとの生活の質を向上させることができていると考えられているからです。そのような「ヨーロッパ型経済」はどのように成立していったのか。また一方で,それは果たして理想的な経済と称賛できるものなのか。19世紀以降の歴史からそれを紐解いていきます。
各回授業は最初の20分がライブストリームによる導入・質問等への回答,残りの時間が授業動画の視聴と課題にあてられます。授業動画は50分から60分ほどです。課題の提出は翌日ですが,授業動画が長くなった場合は延長します。
*場合によっては授業動画視聴がライブ授業に切り替えられる可能性もあります。
Today, compared with the USA and China, European countries are not a big economic power in terms of GDP. However, the European economy is often regarded as a model from which we can learn a lot. Many believe that Europa is successful in making the economy grow and the quality of people's life better at the same time. How was the model of European economy established? Should it be actually regarded as an ideal economy? We consider these questions by leaning the economic history of modern Europe since the 19th century.
Each lecture consists of 20 minutes livestream (introduction, answer to questions etc.) and 50-70 minutes lecture video (the rest time you can use for assignment).
* Depending on the situation, the whole lecture can be delivered live.
1 | イントロダクション |
2 | ヨーロッパ型経済社会の基礎(1) |
3 | ヨーロッパ型経済社会の基礎(2) |
4 | 技術革新が高度化するには |
5 | 産業革命期における”生活の質” |
6 | 第2次産業革命期における”生活の質” |
7 | ”豊かな社会”のための収奪 |
8 | 世界大戦とヨーロッパの経済社会 |
9 | 戦後のヨーロッパ経済社会(1) |
10 | 戦後のヨーロッパ経済社会(2) |
11 | ケーススタディ:イギリス(1) 教育と経済 |
12 | ケーススタディ:イギリス(2) 福祉国家体制の長所と短所 |
13 | ケーススタディ:ドイツ(1) 研究開発と科学技術大国化 |
14 | ケーススタディ:ドイツ(2) ものづくり大国の技術教育 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回の授業で次の回の予習となる 文章を配布しますので,それに目を通してください。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
毎回の授業時間中に行う考察課題の内容(30%) |
備考 (Notes) | ||
考察課題の剽窃・盗用は評価対象外。悪質な場合は単位が認められない。 |
その他 (Others) | |||||
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とくに指定しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 原輝史・工藤章(編) | 『現代ヨーロッパ経済史』 | 有斐閣 | 1996 | |
2 | デレック・H・オルドクロフト | 『20世紀のヨーロッパ経済』 | 晃洋書房 | 2002 | |
3 | 田中素香 | 『現代ヨーロッパ経済』 | 有斐閣 | 2018 | |
その他 (Others) | |||||
参考文献は,授業を理解するバックグラウンドとなる基礎知識を提供するものです。各授業の内容に関連する参考文献は,授業配布プリントに記載します。 |
日本語が母国語でない場合は,大学授業レベルの日本語能力が求められます。それ以外は,特別な能力は求められません。ヨーロッパの歴史に関する予備知識がなくても,授業にしっかり取り組めば理解できる内容になっています。
ノートPCやタブレット端末等,オンライン授業視聴(およびオンライン配信動画視聴)ができる機器と,ネットワーク環境が必要です。