日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX168/BX168BX168 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火4/Tue.4 Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand the roles and possibilities of small and medium sized enterprises, which generally disseminate less information than large companies, in order to independently consider economic society and view one’s own career design and the actual state of the Japanese economy from a multifaceted perspective.
The lecture presents the roles played, possibilities, and issues of small and medium sized enterprises in the national economy from the perspectives of their form of existence, industry structure, social division of labor, inter-company relationships, legal and government policy, etc. The dialog held during the class will be discussion among students sitting next to each other, and after discussing the specified issue for the set time the groups will be asked to present their hypothesis or tentative conclusion and these will be reflected in the class facilitation.
1 | 中小企業のイメージと実態 その多数性と多様性 |
2 | なぜ中小企業は必要なのか |
3 | ベンチャー・ビジネスと中小企業 |
4 | 中小企業と下請ビジネス |
5 | 地場産業・産地の中小企業 |
6 | 地域経済と中小企業 |
7 | 地域コミュニティと中小商業 |
8 | 持続的発展と中小企業 |
9 | ウェルビーイングと中小企業 |
10 | 中小企業金融 |
11 | 中小企業政策 |
12 | ものづくりと中小企業 |
13 | 事業承継・M&Aと中小企業 |
14 | 地域とつながる21世紀中小企業 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト指定範囲を熟読しておくこと(各回約2時間)。
授業後には指示した課題を行うこと(各回約2時間)。
準備・事後学習の指示は、履修登録後にCamvas LMS上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業時のリアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長山宗広ほか | 『地域とつながる中小企業論』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641200098 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植田浩史ほか | 『中小企業・ベンチャー企業論』 | 有斐閣 | 2014 | 9784641164314 |
2 | 渡辺幸男ほか | 『21世紀中小企業論 第4版』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641221956 |
3 | 長山宗広編 | 『先進事例で学ぶ地域経済論 中小企業論』 | ミネルヴァ書房 | 2020 | 9784623087877 |
経済学と経営学をベースとした複眼的思考能力。
授業資料等は授業実施の2日前に、Canvas LMSで提示する。毎回授業前に入手して、授業時に活用することを推奨する。
出欠は取らないが、毎回、授業内容に関する発問に対して、リアペ提出が求められる。
授業初回の説明をよく聞き、理解のうえ、履修すること。
大企業に比べて一般に情報発信の少ない中小企業の果たす役割や可能性を理解することにより、みずからのキャリアデザインと日本経済の実像を複眼的にとらえ、経済社会を自立的に考察する。
To understand the roles and possibilities of small and medium sized enterprises, which generally disseminate less information than large companies, in order to independently consider economic society and view one’s own career design and the actual state of the Japanese economy from a multifaceted perspective.
国民経済のなかで中小企業の果たす役割と可能性、 諸問題について、存在形態、産業構造、社会的分業、企業間関係、法・政策などの観点から講義を行う。授業時に行われるダイアローグ(対話)では、近くの学生同士による対話から一定時間内の仮説あるいは暫定結論の提示を求め、授業に反映することがある。
The lecture presents the roles played, possibilities, and issues of small and medium sized enterprises in the national economy from the perspectives of their form of existence, industry structure, social division of labor, inter-company relationships, legal and government policy, etc. The dialog held during the class will be discussion among students sitting next to each other, and after discussing the specified issue for the set time the groups will be asked to present their hypothesis or tentative conclusion and these will be reflected in the class facilitation.
1 | 中小企業のイメージと実態 その多数性と多様性 |
2 | なぜ中小企業は必要なのか |
3 | ベンチャー・ビジネスと中小企業 |
4 | 中小企業と下請ビジネス |
5 | 地場産業・産地の中小企業 |
6 | 地域経済と中小企業 |
7 | 地域コミュニティと中小商業 |
8 | 持続的発展と中小企業 |
9 | ウェルビーイングと中小企業 |
10 | 中小企業金融 |
11 | 中小企業政策 |
12 | ものづくりと中小企業 |
13 | 事業承継・M&Aと中小企業 |
14 | 地域とつながる21世紀中小企業 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前にテキスト指定範囲を熟読しておくこと(各回約2時間)。
授業後には指示した課題を行うこと(各回約2時間)。
準備・事後学習の指示は、履修登録後にCamvas LMS上で履修者に対して行う。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
授業時のリアクションペーパーなど(20%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長山宗広ほか | 『地域とつながる中小企業論』 | 有斐閣 | 2024 | 9784641200098 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 植田浩史ほか | 『中小企業・ベンチャー企業論』 | 有斐閣 | 2014 | 9784641164314 |
2 | 渡辺幸男ほか | 『21世紀中小企業論 第4版』 | 有斐閣 | 2022 | 9784641221956 |
3 | 長山宗広編 | 『先進事例で学ぶ地域経済論 中小企業論』 | ミネルヴァ書房 | 2020 | 9784623087877 |
経済学と経営学をベースとした複眼的思考能力。
授業資料等は授業実施の2日前に、Canvas LMSで提示する。毎回授業前に入手して、授業時に活用することを推奨する。
出欠は取らないが、毎回、授業内容に関する発問に対して、リアペ提出が求められる。
授業初回の説明をよく聞き、理解のうえ、履修すること。