日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX170/BX170BX170 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
土2/Sat.2 Sat.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Students will understand the background and transition of the occurrence of consumer problems and the state of consumer problems today, and systematically grasp how government consumer policies have developed in response to those problems.
Students learn about the history and current state of consumer problems while referencing different examples of consumer trouble and accidents. In addition, students will consider future issues through understanding the response to systems and government policies that affect consumers. Moreover, the class also considers the role that consumers themselves should play.
1 | 消費者問題とは |
2 | 消費者問題の変遷と政策対応 |
3 | 新しい消費者行政の枠組み |
4 | 国の消費者行政の体制 |
5 | 消費者トラブルの実態 |
6 | 最近の消費者政策(1)安全 |
7 | 最近の消費者政策(2)取引 |
8 | 最近の消費者政策(3)表示 |
9 | 地方消費者行政の推進 |
10 | 消費者被害の救済 |
11 | デジタル社会における消費者保護 |
12 | 消費者教育の推進 |
13 | 消費者・事業者の協働の推進 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜,指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加態度・小レポート提出等(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜,資料を提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
消費者庁『消費者白書』(各年版) 国民生活センター『くらしの豆知識』 |
消費者庁ウェブサイト https://www.caa.go.jp/
消費者問題の発生の背景と変遷,最近の消費者問題の動向を理解し,消費者政策の進展を体系的に把握、主体的な消費者として考え、行動することを目指す。
Students will understand the background and transition of the occurrence of consumer problems and the state of consumer problems today, and systematically grasp how government consumer policies have developed in response to those problems.
消費者トラブル・事故の各種事例等を参考にしながら,消費者問題の歴史や現状を学ぶ。また消費者を取り巻く制度・政策面の対応を理解することを通して,今後の課題を考える。さらに,消費者自身の果たすべき役割についても考えていく。
Students learn about the history and current state of consumer problems while referencing different examples of consumer trouble and accidents. In addition, students will consider future issues through understanding the response to systems and government policies that affect consumers. Moreover, the class also considers the role that consumers themselves should play.
1 | 消費者問題とは |
2 | 消費者問題の変遷と政策対応 |
3 | 新しい消費者行政の枠組み |
4 | 国の消費者行政の体制 |
5 | 消費者トラブルの実態 |
6 | 最近の消費者政策(1)安全 |
7 | 最近の消費者政策(2)取引 |
8 | 最近の消費者政策(3)表示 |
9 | 地方消費者行政の推進 |
10 | 消費者被害の救済 |
11 | デジタル社会における消費者保護 |
12 | 消費者教育の推進 |
13 | 消費者・事業者の協働の推進 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
適宜,指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 70 | |
平常点 (In-class Points) | 30 |
授業参加態度・小レポート提出等(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
適宜,資料を提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
消費者庁『消費者白書』(各年版) 国民生活センター『くらしの豆知識』 |
消費者庁ウェブサイト https://www.caa.go.jp/