日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX179/BX179BX179 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
You will be able to understand development issues that could not be improved through economic development alone, and understand social development analysis methods for these development issues.
In this lecture, we will learn about social development, which is a new analytical method for improving the lives and society of developing countries, in contrast to existing development that emphasizes economic growth. Therefore, we will consider trends in social development, focus on gender inequality, and understand it through many case studies.
1 | ガイダンス |
2 | 社会開発とは |
3 | 開発の潮流と社会開発の系譜 |
4 | 貧困の概念と指標① |
5 | 貧困の概念と指標② |
6 | ジェンダーと社会開発①ジェンダー不平等の実態と背景 |
7 | ジェンダーと社会開発②ジェンダー主流化への動き |
8 | ジェンダーと社会開発③女性の健康とリプロダクティブヘルス1 |
9 | ジェンダーと社会開発④女性の健康とリプロダクティブヘルス2 |
10 | 社会開発のアクター① 参加型開発と住民主体 |
11 | 社会開発のアクター② NGOの役割 |
12 | 社会開発の実践としてのマイクロファイナンス① |
13 | 社会開発の実践としてのマイクロファイナンス② |
14 | まとめ:社会開発の課題と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークなど少人数のグループディスカッションを実施する予定(毎回ではない) |
必要に応じて指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
複数の小テスト・リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
小テスト及びリアクションペーパーはCanvasLMS上で実施する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配信する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、必要に応じて紹介する。 |
経済開発だけでは改善できなかった開発課題を把握するとともに、これらの開発課題に対して、社会開発がどのような分析手法を提示しているのかを理解する。
You will be able to understand development issues that could not be improved through economic development alone, and understand social development analysis methods for these development issues.
本講義では、発展途上国の経済成長に主眼を置いた既存の開発に対して、途上国の人々の生活および社会を改善するための新たな分析手法として注目される社会開発について学ぶ。まず、社会開発の潮流を考察した上で、実際に途上国が直面している主要な課題としてジェンダー不平等に着目し、より具体的な事例を紹介することで、学生の理解を深めたい。
In this lecture, we will learn about social development, which is a new analytical method for improving the lives and society of developing countries, in contrast to existing development that emphasizes economic growth. Therefore, we will consider trends in social development, focus on gender inequality, and understand it through many case studies.
1 | ガイダンス |
2 | 社会開発とは |
3 | 開発の潮流と社会開発の系譜 |
4 | 貧困の概念と指標① |
5 | 貧困の概念と指標② |
6 | ジェンダーと社会開発①ジェンダー不平等の実態と背景 |
7 | ジェンダーと社会開発②ジェンダー主流化への動き |
8 | ジェンダーと社会開発③女性の健康とリプロダクティブヘルス1 |
9 | ジェンダーと社会開発④女性の健康とリプロダクティブヘルス2 |
10 | 社会開発のアクター① 参加型開発と住民主体 |
11 | 社会開発のアクター② NGOの役割 |
12 | 社会開発の実践としてのマイクロファイナンス① |
13 | 社会開発の実践としてのマイクロファイナンス② |
14 | まとめ:社会開発の課題と展望 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
ペアワークなど少人数のグループディスカッションを実施する予定(毎回ではない) |
必要に応じて指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
複数の小テスト・リアクションペーパー(20%) |
備考 (Notes) | ||
小テスト及びリアクションペーパーはCanvasLMS上で実施する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
毎回配信する資料に沿って講義を進める。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特に指定せず、必要に応じて紹介する。 |