日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX203/BX203BX203 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル資本主義システムの発生・崩壊と今後の世界 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To understand the reason why current globalization does not work well, thorough learning the history of capitalism. To study the problems of neo-liberal globalization and investigate alternative system for sustainable development goals.
You will learn the history of capitalism since the Age of Discovery, imperialism and colonialism, untill the establishment of Bretton Woods System and its collapse. How has the current neo-liberal globalization been changed the world. Why has it paralyzed? With Paris Agreement took effect, we need to investigate alternative economic system to eliminate the use of fossil fuels while reducing the poverty and hunger.
1 | イントロダクション |
2 | 大航海時代の第一次グローバル化 |
3 | ウォーラーステインの世界システム論とフランクのリオリエント |
4 | イギリスの産業革命と第二次グローバル化 |
5 | 帝国主義の諸理論 ―自由貿易帝国主義論 |
6 | 日本はなぜ植民地にならなかったのか? |
7 | アメリカの保護主義政策 |
8 | 大恐慌、第二次大戦と第二次グローバリズムの終焉 |
9 | ブレトンウッズ体制 |
10 | 新自由主義は何故始まり、広まったのか? |
11 | GATTからWTOへ |
12 | 新自由主義とは何か? |
13 | 新自由主義的グローバル化の行き詰まり |
14 | 持続可能な国際経済の再構築 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の資料を事前に掲示しておきます。ときおり授業の復習をかねて課題を出します。本当に人生の糧になる学習は、授業で興味を持った事柄に関連し、授業中に紹介した文献等を各自読み、自分自身でさらに深く探求することです。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関 良基 | 『日本を開国させた男、松平忠固』 | 作品社 | 2020年 | |
2 | ハジュン・チャン | 『はしごを外せ』 | 日本評論社 | 2009年 | |
3 | ナオミ・クライン | 『ショック・ドクトリン(上・下)』 | 岩波書店 | 2011年 | |
4 | ダグラス・ノース他 | 『西欧世界の勃興』 | ミネルヴァ書房 | 1994年 | |
5 | アンドレ・G・フランク | 『リオリエント』 | 藤原書店 | 2000年 | |
6 | 川勝平太 | 『日本文明と近代西洋』 | NHKブックス | 1991年 | |
7 | ダニ・ロドリック | 『グローバリゼーション・パラドクス』 | 白水社 | 2014年 |
資本主義の歴史を学び、現在のグローバル化が行き詰った原因を学ぶ。今後目指すべき持続可能な世界経済システムを探求する。
To understand the reason why current globalization does not work well, thorough learning the history of capitalism. To study the problems of neo-liberal globalization and investigate alternative system for sustainable development goals.
大航海時代に遡って資本主義の歴史を学ぶ。帝国主義・植民地主義が何故発生したのか、第二次大戦先後に成立したブレトンウッズ体制はどのように成立し、何故崩壊したのか。そして現代の新自由主義的なグローバル化は世界をどう変え、何故行き詰ったのか。パリ協定の発効を受けて、今後の世界が進むべき、脱化石燃料化の途を展望する。
You will learn the history of capitalism since the Age of Discovery, imperialism and colonialism, untill the establishment of Bretton Woods System and its collapse. How has the current neo-liberal globalization been changed the world. Why has it paralyzed? With Paris Agreement took effect, we need to investigate alternative economic system to eliminate the use of fossil fuels while reducing the poverty and hunger.
1 | イントロダクション |
2 | 大航海時代の第一次グローバル化 |
3 | ウォーラーステインの世界システム論とフランクのリオリエント |
4 | イギリスの産業革命と第二次グローバル化 |
5 | 帝国主義の諸理論 ―自由貿易帝国主義論 |
6 | 日本はなぜ植民地にならなかったのか? |
7 | アメリカの保護主義政策 |
8 | 大恐慌、第二次大戦と第二次グローバリズムの終焉 |
9 | ブレトンウッズ体制 |
10 | 新自由主義は何故始まり、広まったのか? |
11 | GATTからWTOへ |
12 | 新自由主義とは何か? |
13 | 新自由主義的グローバル化の行き詰まり |
14 | 持続可能な国際経済の再構築 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業の資料を事前に掲示しておきます。ときおり授業の復習をかねて課題を出します。本当に人生の糧になる学習は、授業で興味を持った事柄に関連し、授業中に紹介した文献等を各自読み、自分自身でさらに深く探求することです。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 100 | |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関 良基 | 『日本を開国させた男、松平忠固』 | 作品社 | 2020年 | |
2 | ハジュン・チャン | 『はしごを外せ』 | 日本評論社 | 2009年 | |
3 | ナオミ・クライン | 『ショック・ドクトリン(上・下)』 | 岩波書店 | 2011年 | |
4 | ダグラス・ノース他 | 『西欧世界の勃興』 | ミネルヴァ書房 | 1994年 | |
5 | アンドレ・G・フランク | 『リオリエント』 | 藤原書店 | 2000年 | |
6 | 川勝平太 | 『日本文明と近代西洋』 | NHKブックス | 1991年 | |
7 | ダニ・ロドリック | 『グローバリゼーション・パラドクス』 | 白水社 | 2014年 |