日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX272
Theme・Subtitle イノベーションの経済学
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Sat.2
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Credits 2
Course Number ECX2810
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

In traditional neoclassical economics, companies were handled as a black box for a long time. That is because in a perfectly competitive market the players exist as perfect machines that continue to realize maximum profits at minimum expense. Today however, just as in the case of market failures, the view of companies that there are inefficiencies inside a business organization is again becoming a focal point for economic debate and in a more active way than previously. This lecture will focus on this new movements in economics regrading companies and will present a theoretical platform for understanding contemporary companies by combining this discussion with a discussion of innovation and entrepreneurial spirit. In other words, the objective of this lecture is to nurture an economics perspective for interpreting contemporary companies.

【Course Contents】

Innovation is an indispensable word for contemporary companies. This is because it is generally believed that to succeed, a company must be successful at innovation. So today people are searching for answers to what is innovation and how can you be successful at it. This lecture explains the recent economics business theories to deepen student understanding the economic analytical perspective for companies. An additional aim is to use an economics framework to understand innovation in contemporary companies and the entrepreneurial spirit. This is only possible by clarifying the vague innovation concepts and the corresponding objective theoretical system.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 問題の所在
2 研究開発
3 シュンペーター
4 全要素生産性
5 生産関数
6 新古典派企業
7 イノベーション
8 シュンペーター仮説
9 企業家精神
10 X-非効率性
11 企業行動仮説
12 組織慣性
13 内部非効率性
14 結論と課題

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

準備学習の指示は履修登録完了後にCanvas LMS上にて履修者に対して行う。各自確認して予習すること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 100
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 關智一 『イノベーションと内部非効率性』 白桃書房 2017 4561267026

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 青木昌彦・伊丹敬之 『企業の経済学』 岩波オンデマンドブックス 2016 9784007304910
2 池本正純 『企業家とはなにか』 八千代出版 2005 4842913414
3 ボーモル 『自由市場とイノベーション』 勁草書房 2010 4326503421
4 宮川努 『生産性とは何か』 筑摩書房 2018 4480071897

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】