日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX278/BX278BX278 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
マーケティング論A |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金3/Fri.3 Fri.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2810 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course will focus on and explain various activities prior to considering and implementing a marketing strategy. In order to improve the accuracy of a marketing strategy, it is essential to understand the market, which is the main battlefield. Through each course, students will review various "approaches" to understand the market, and develop "market environment analysis skills" that will lead to the design of high-quality marketing strategies that can derive market results.
Each lecture will provide students with the knowledge and insight they need to develop the ability to perceive and analyze market dynamism from a variety of perspectives, which is important in improving the accuracy of the marketing strategies implemented by companies that are expanding their business in domestic and overseas markets and striving to gain a sustainable competitive advantage, and to reflect this in their strategies. Ultimately, the course aims to equip students with the skills to understand market dynamism through their own initiative.
1 | 市場のダイナミズム |
2 | 競争構造の理解①産業とは |
3 | 競争構造の理解②産業構造要因 |
4 | 競争構造の理解③戦略グループ |
5 | SCP論と分析フレームワーク |
6 | 取引関係の理解①取引構造 |
7 | 取引関係の理解②取引コスト |
8 | 産業のライフサイクル①製品ライフサイクル |
9 | 産業のライフサイクル②マーケティング戦略 |
10 | 消費者行動の理解①顧客ニーズ |
11 | 消費者行動の理解②購買意思決定 |
12 | 消費者行動の理解③情報処理モデル |
13 | 市場細分化マーケティング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:各回で取り扱うテーマについて教科書の該当章やその他文献、ケースなどを自ら探索・熟読し理解に努めること。
※予習時間の目安:1時間30分程度
復習:講義資料を見直し、関心のある分野やトピックスがあれば、教科書の各章末に記載してある参考文献や指定する論文を読んで理解を深めること。
※復習時間の目安:1時間30分程度
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
確認テスト(35%) 発言点(5%) |
備考 (Notes) | ||
期末試験(60%)平常点(40%)により総合的に評価する。平常点は確認テスト(35%)+発言点(5%)で構成されている。※確認テストは各講義に関連した小クイズ(14回分)、発言点は講義中における自身の意見や考えの全体への発言・共有、を意味する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 石井淳蔵/嶋口充輝/栗木契/余田拓郎 | 『ゼミナール マーケティング入門 第2版』 | 日経BP 日本経済新聞出版 | 2013年 | 9784532134396 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 隈本純/村中均 | 『すっきりわかる マーケティング戦略』 | 文眞堂 | 2023 | 9784830952029 |
➀初回の授業で履修上の注意事項や成績評価方法などを説明予定のため受講希望者は必ず出席すること。
➁教科書を事前に熟読し、関心があれば各回の理論に関連する文献なども読んだ上で授業に臨むこと(教科書持参)。
➂マーケティング論2を続けて履修すること。
講義への取り組み方として、事前に各回の講義資料データをダウンロード(または印刷)して講義に取り組む事になるため、ダウンロードしたデータを講義中に確認するための情報機器(PCやタブレットなど)の準備・持参を推奨。
本講義ではマーケティング戦略を検討し実行する前工程の諸活動に焦点を当て、解説する。マーケティング戦略の精度を高める為には、主戦場とする市場に対する理解は不可欠である。毎回の講義を介して、市場を理解する多様な“アプローチ”を確認し、市場成果を導出し得る質の高いマーケティング戦略の設計に繋げていく“市場環境分析能力”を養成する。
This course will focus on and explain various activities prior to considering and implementing a marketing strategy. In order to improve the accuracy of a marketing strategy, it is essential to understand the market, which is the main battlefield. Through each course, students will review various "approaches" to understand the market, and develop "market environment analysis skills" that will lead to the design of high-quality marketing strategies that can derive market results.
国内外の市場でビジネスを展開し、持続的な競争優位の獲得に努める企業が実践する「マーケティング戦略」の精度を高める上で重要な「市場のダイナミズム」を多様な視点から察知し、分析し、戦略へと反映させていく能力の醸成に必要な知識や知見の習得を毎講義で行っていく。最終的には学生主導による“市場のダイナミズムの解明スキル”の体得を目指す。
Each lecture will provide students with the knowledge and insight they need to develop the ability to perceive and analyze market dynamism from a variety of perspectives, which is important in improving the accuracy of the marketing strategies implemented by companies that are expanding their business in domestic and overseas markets and striving to gain a sustainable competitive advantage, and to reflect this in their strategies. Ultimately, the course aims to equip students with the skills to understand market dynamism through their own initiative.
1 | 市場のダイナミズム |
2 | 競争構造の理解①産業とは |
3 | 競争構造の理解②産業構造要因 |
4 | 競争構造の理解③戦略グループ |
5 | SCP論と分析フレームワーク |
6 | 取引関係の理解①取引構造 |
7 | 取引関係の理解②取引コスト |
8 | 産業のライフサイクル①製品ライフサイクル |
9 | 産業のライフサイクル②マーケティング戦略 |
10 | 消費者行動の理解①顧客ニーズ |
11 | 消費者行動の理解②購買意思決定 |
12 | 消費者行動の理解③情報処理モデル |
13 | 市場細分化マーケティング |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
予習:各回で取り扱うテーマについて教科書の該当章やその他文献、ケースなどを自ら探索・熟読し理解に努めること。
※予習時間の目安:1時間30分程度
復習:講義資料を見直し、関心のある分野やトピックスがあれば、教科書の各章末に記載してある参考文献や指定する論文を読んで理解を深めること。
※復習時間の目安:1時間30分程度
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
確認テスト(35%) 発言点(5%) |
備考 (Notes) | ||
期末試験(60%)平常点(40%)により総合的に評価する。平常点は確認テスト(35%)+発言点(5%)で構成されている。※確認テストは各講義に関連した小クイズ(14回分)、発言点は講義中における自身の意見や考えの全体への発言・共有、を意味する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 石井淳蔵/嶋口充輝/栗木契/余田拓郎 | 『ゼミナール マーケティング入門 第2版』 | 日経BP 日本経済新聞出版 | 2013年 | 9784532134396 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 隈本純/村中均 | 『すっきりわかる マーケティング戦略』 | 文眞堂 | 2023 | 9784830952029 |
➀初回の授業で履修上の注意事項や成績評価方法などを説明予定のため受講希望者は必ず出席すること。
➁教科書を事前に熟読し、関心があれば各回の理論に関連する文献なども読んだ上で授業に臨むこと(教科書持参)。
➂マーケティング論2を続けて履修すること。
講義への取り組み方として、事前に各回の講義資料データをダウンロード(または印刷)して講義に取り組む事になるため、ダウンロードしたデータを講義中に確認するための情報機器(PCやタブレットなど)の準備・持参を推奨。