日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX279
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Tue.1
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Credits 2
Course Number ECX2810
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

  We will be able to understand the basic terms, concepts, theories, etc. related to marketing accurately, and to explain various marketing phenomena logically in our own way.

【Course Contents】

  "Marketing 2" is a continuation of "Marketing 1", and we will explain the basic terms, concepts, and theories etc. related to marketing from the perspective of consumer goods manufacturers in an easy-to-understand manner using specific examples.
  This class, Marketing 2, will cover the three areas of pricing policy, promotion policy, and channel policy.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ①オリエンテーション
②価格政策(その1) -価格の意義-
2 価格政策(その2) -価格の種類-
3 価格政策(その3) -価格政策の領域-
4 価格政策(その4) -価格設定の方法① 費用重視型の価格設定-
5 価格政策(その5) -価格設定の方法② 需要重視型および競争重視型の価格設定-
6 価格政策(その6) -新製品導入時における価格政策、価格管理の方法-
7 プロモーション政策(その1) -情報伝達過程、広告活動-
8 プロモーション政策(その2) -人的販売活動-
9 プロモーション政策(その3) -販売促進活動-
10 プロモーション政策(その4) -パブリシティ活動-
11 経路政策(その1) -商的流通経路と物的流通経路-
12 経路政策(その2) -主要な流通機関-
13 経路政策(その3) -商的流通にかかわる活動-
14 経路政策(その4) -販売経路の設定と管理-

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

①とくに専門用語に留意しつつ、事前に配信する教材を予習しておくこと。
②各授業の内容について、入念に復習すること。
③日頃から、「日本経済新聞」、「日経産業新聞」、「日経MJ(流通新聞)」などの新聞や「週刊ダイヤモンド」、「週刊東洋経済」、 「日経ビジネス」などの雑誌を読んだり、「クローズアップ現代」、「日経スペシャル ガイアの夜明け」、「日経スペシャル カン ブリア宮殿」、「ワールドビジネスサテライト(WBS)」を観たりするなどして、マーケティングに関心をもつこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 100
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし(配信する教材に基づいて、授業を進めていく)。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 フィリップ・コトラー、ゲイリー・アームストロング、恩藏直人(著) 『マーケティング原理』 丸善出版 2014年 9784621066225

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

①教材などは、「Canvas LMS」を通じて配信する。
②課外活動、就職活動などによる単位修得の申し出には、一切応じない。

【注意事項 / Notice】