日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX321
Theme・Subtitle 新しい時代の知を探求する
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.2
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Credits 2
Course Number ECX3010
Language Japanese
Class Registration Method Lottery Registration(定員:40人/ Capacity:40)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

With the aim of fostering innovators who can give guidance in an uncertain future, the aim is for students to read the major trends in the world, rather than thinking short-term, and acquire the "ability to imagine an uncertain future" while training inputs and outputs for thinking with their own mind in order to learn the principles and knowledge that cause innovation.

Therefore, we will conduct training on thinking skills for students to be able to discover and think about problems themselves (i.e. logical thinking and creative thinking), and implement inputs and training within the course to deliver outputs (i.e. debates, presentations, worksheets).

【Course Contents】

In this course, students will deepen their thinking from the following perspectives
1) From micro to macro
<Sharpen our ""point of view"">
Students will understand the history of changes, the background of the times, and the processes, etc. when facing facts, and develop the ability to interpret facts from a sharp point of view considering "what parts to look at."
2) From Japan to the world
Develop the ability to see on a global scale, not just in Japan, and to read the changes taking place across the world.
3) From the past to the future
<Elevate your "perspective">
Students will develop the ability to elevate their perspective of thinking and judgment while thinking about the position of the provider of value and of judgment, not as a consumer or university student.
Students will practice six steps to achieve the above.
1. Recognize the importance of thinking
2. Recognize tools (frameworks) for thinking
3. Practice using the tools (frameworks) for thinking
4. Train to think about the unknown
5. Connect the unknown and the real world
6. Establish thought cycles

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 Introduction:イノベーションの世界史
2 「思考」とは何か①~論理的に考える~
3 「思考」とは何か②~論理を飛躍して考える~
4 価値創造と問題解決
5 未来を想像する
6 実社会を知る(Guest Speaker予定)
7 「企業」とは何か
8 「仕事」とは何か
9 テクノロジによって変わる世界~シンギュラリティ~
10 テクノロジによって変わる世界~Disruptor~
11 「優秀な人材」とは何か①
12 「優秀な人材」とは何か②(Guest Speaker予定)
13 「キャリア」を考える
14 振り返り:「不確かな未来で舵を切る方法」

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 授業内で必要に応じて指示する。 各回において事前課題を説明する。授業時には提出された課題に基づいてグループ分けや討論の機会を設ける。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 出席および複数回のリアクションペーパーの提出(50%)
授業への貢献度(30%)
ワークシート(20%)
備考 (Notes)
原則として全回出席すること。出席は、リアクションペーパーの提出完了までを示す。出席数が全14回のうち10回未満の者はD評価とする。

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業内で必要に応じて指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 波頭 亮 『思考・論理・分析:「正しく考え、正しく分かること」の理論と実践』 産能大出版部
2 ジャレド・ダイアモンド 『銃・病原菌・鉄』 草思社
3 ジェイムズ・ロジャー・フレミング 『気象を操作したいと願った人間の歴史』 紀伊國屋書店
4 マット・リドレー 『繁栄-明日を切り拓くための人類10万年史』 早川書房
5 松田 卓也 『2045年問題 コンピュータが人類を超える日』 廣済堂出版
6 リンダ・グラットン 『ワーク・シフト』 プレジデント社
7 エリック・シュミット、ジャレッド・コーエン 『第五の権力 Googleには見えている未来』 ダイヤモンド社
その他 (Others)
ジム・コリンズ著『ビジョナリー・カンパニー』(日経BP社)
ゲイリー・ハメル著『経営は何をすべきか』(ダイヤモンド社)
原 丈人著『増補 21世紀の国富論』(平凡社)
ルイス・ピーノルト著『コンサルティングの悪魔』(徳間書店)
大西 康之著『会社が消えた日 三洋電機10万人のそれから』(日経BP社)
後藤 直義、森川 潤著『アップル帝国の正体』(文藝春秋)
アルビン・トフラー、ハイジ・トフラー著『富の未来』(講談社)
アルビン・トフラー著『第三の波』(中央公論新社)
レイ・カーツワイル著『シンギュラリティは近い』(NHK出版)
リンダ・グラットン、アンドリュー・スコット著『LIFE SHIFT(ライフ・シフト) 』(東洋経済新報社)

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

世の中の大きな流れを理解し、自分の頭で考えるために、インプットとアウトプットを繰り返す能力

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

 本授業は、実社会の中で理想を描き、自ら問題を発見し解決できるイノベーターの育成を目的としている。そのため、受講者には自主的な学びと思考を期待する。
 授業はインタラクティブで、受講者同士が互いに意見をディスカッションする形式を取り入れる。また、思考を深めるための多様な文献の講読を求める。
 ぜひ、意欲の高い方に受講いただきたい。

 ※各回の授業内容は受講者の状況や進捗により、また、事情により変更する場合がある。

【注意事項 / Notice】