日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX463/BX463BX463 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
ミクロ経済学の基本的な考え方とその内容を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
経済学科NEXUS生2年次以上 |
The objective of this course is to understand the basic concepts of microeconomics and use those basic concepts to be able to approach and analyze specific economic problems.
The lecture covers the introductory contents for microeconomics. Microeconomics is the field of study that examines how individual consumers and producers make their economic decisions and how the product price and transaction volumes are decided in the resulting market. In this class students consider such problems as how monopoly and oligopoly determine the product price and transaction volume and how prices and transaction volumes are determined in
the production factors market. After that, slightly more advanced topics will be considered, such as consumer optimum decision making, uncertainty, and the economics of information.
1 | オリエンテーション |
2 | 独占 |
3 | 独占的競争 |
4 | 寡占 |
5 | 生産要素市場 |
6 | 勤労所得と差別 |
7 | 所得不平等と貧困 |
8 | 消費者選択の理論1 |
9 | 消費者選択の理論2 |
10 | ゲーム理論入門 |
11 | 不確実性と情報の経済学1 |
12 | 不確実性と情報の経済学2 |
13 | 社会的選択の理論入門 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義はパワーポイントを用いて行う。パワーポイントは授業前あるいは授業後にCanvasLMSにアップする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパー・小テスト[クイズ](20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | グレゴリー・マンキュー | 『マンキュー経済学ミクロ編』 | 東洋経済新報社 | 2013 | |
2 | 神取道宏 | 『ミクロ経済学の力』 | 日本評論社 | 2014 |
ミクロ経済学の基本的な考え方を理解すること、そのミクロ経済学の基本的な考え方を使って、経済の具体的な問題にアプローチし、分析できるようになること
The objective of this course is to understand the basic concepts of microeconomics and use those basic concepts to be able to approach and analyze specific economic problems.
ミクロ経済学の入門的な内容を講義する。ミクロ経済学とは、個々の消費者や生産者がどのような経済的な意思決定を行っているのか、その結果として市場において商品の価格や取引量がどのように決まっているのか、などを分析する学問である。この授業では、独占や寡占の際に商品の価格や取引数量がどのように決定されているのかや、生産要素市場で価格や取引数量がどのように決定されるのか、などの問題を考える。その後少し進んだ話題、消費者の最適な意思決定や不確実性と情報の経済学などの問題を考える。
The lecture covers the introductory contents for microeconomics. Microeconomics is the field of study that examines how individual consumers and producers make their economic decisions and how the product price and transaction volumes are decided in the resulting market. In this class students consider such problems as how monopoly and oligopoly determine the product price and transaction volume and how prices and transaction volumes are determined in
the production factors market. After that, slightly more advanced topics will be considered, such as consumer optimum decision making, uncertainty, and the economics of information.
1 | オリエンテーション |
2 | 独占 |
3 | 独占的競争 |
4 | 寡占 |
5 | 生産要素市場 |
6 | 勤労所得と差別 |
7 | 所得不平等と貧困 |
8 | 消費者選択の理論1 |
9 | 消費者選択の理論2 |
10 | ゲーム理論入門 |
11 | 不確実性と情報の経済学1 |
12 | 不確実性と情報の経済学2 |
13 | 社会的選択の理論入門 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義はパワーポイントを用いて行う。パワーポイントは授業前あるいは授業後にCanvasLMSにアップする。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 80 | |
平常点 (In-class Points) | 20 |
リアクションペーパー・小テスト[クイズ](20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | グレゴリー・マンキュー | 『マンキュー経済学ミクロ編』 | 東洋経済新報社 | 2013 | |
2 | 神取道宏 | 『ミクロ経済学の力』 | 日本評論社 | 2014 |