日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX482
Theme・Subtitle デンマークから学ぶ人づくり・まちづくり
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Wed.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number ECX3020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes

【Course Objectives】

Denmark has maintained economic growth and is also attracting worldwide attention as a country with generous social welfare system and a high level of happiness. The goal of this seminar is to understand Danish society from the perspective of human capital development and community development, and to gain insight to analyze and discuss economic and social dynamics in a complex global society through comparison with Japanese society. This seminar emphasizes active learning to enhance participants' understanding and initiative.

【Course Contents】

In Denmark, many socioeconomic indicators of quality of life, such as high social equality, high level of trust in government and society, and maintenance of work-life balance, are high in international comparisons. What elements are necessary to realize such a society?

This seminar will start with an understanding of Danish society in terms of its history, culture, and contemporary economic and social conditions. Second, we will understand the social system that supports the lives of citizens by understanding the reality of work in Denmark and social security as it relates to the life course. Third, we will understand the social infrastructure that supports the lives of citizens through the reality of local communities in Denmark. Finally, by comparing and analyzing the current situation of Danish society with that of Japan, we will think together about what we in Japanese society can learn from Danish society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス:参加者の興味関心についての確認
2 序論:いまなぜデンマークが世界を魅了しているか ~ 国際比較から考察する
3 リテラシー:レポートの執筆要領、報告に際してのプレゼンテーション方法等
4 デンマークの概要①:国土・社会・文化 
5 デンマークの概要②:デンマークの近現代史の概要
6 デンマークの人づくり①:労働~柔軟な雇用システムと手厚い失業保障
7 デンマークの人づくり②:教育~充実した生涯教育制度
8 デンマークの人づくり③:社会福祉~充実した保育、高齢者・障害者福祉等
9 デンマークの人づくり④:ジェンダー~ジェンダーフリーにむけた取り組み
10 デンマークの人づくり⑤:移民・難民~労働移民から現代の難民対応まで
11 レポート報告とディスカッション①:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
12 レポート報告とディスカッション②:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
13 レポート報告とディスカッション③:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
14 レポート報告とディスカッション④:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
15 中間総括:レポート報告のまとめ~デンマーク、日本の人づくり
16 まちづくり体験①:SDGsカードゲームを通してのまちづくりシミュレーション
17 まちづくり体験②:SDGsの概説とカードゲーム体験のふりかえり
18 デンマークのまちづくり①:地方自治~民主主義の基礎
19 デンマークのまちづくり②:住宅・都市計画~住みやすい都市をめざして
20 デンマークのまちづくり③:環境・エネルギー~持続可能な都市をめざして
21 総論①:福祉国家論から考察するデンマーク、日本(労働・社会保障のかたち)
22 総論②:福祉国家論から考察するデンマーク、日本(未来への展望)
23 これまでの学習を通してのグループディスカッション
24 最終レポート報告とディスカッション①:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
25 最終レポート報告とディスカッション②:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
26 最終レポート報告とディスカッション③:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
27 最終レポート報告とディスカッション④:デンマークと日本の制度・取組との比較(個々の研究発表)
28 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

指定されたテキストを事前に購読をする。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 中間報告(20%)
中間レポート(20%)
最終報告(20%)
最終レポート(Final Report)(30%)
ディスカッションへの参加(10%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 佐野利夫 女神フライアが愛した国: 偉大な小国デンマークが示す未来 東海大学出版部 2017 9784486021629

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 齋藤弥生 石黒暢編著 新世界の社会福祉3巻 北欧  旬報社 2019 9784845115976
2 中島 健祐 デンマークのスマートシティ: データを活用した人間中心の都市づくり 学芸出版社 2019 9784761527280
3 坂口緑他 デンマーク式生涯学習社会の仕組み ミツイパブリッシング 2022 9784907364274

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

PowerPoint や映像資料なども活用した講義のほかに、アクティブラーニングとして、レポート報告とディスカッションの時間を設けます。人づくり、まちづくりからそれぞれ関心のあるテーマについてレポート(中間・最終)を作成し、報告(プレゼンテーション)を実施します。報告内容については、グループに分かれてディスカッションを実施して参加者全員で共有します。なお、中間総括、総括では、これらのレポート報告とディスカッションのフィードバックを実施します。

【注意事項 / Notice】

企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。