日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX483/BX483BX483 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
グローバル経済史研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Welcome to this course! We will study the dynamism inherent in economic development by analyzing modern and contemporary world economic history from a global perspective that is not limited to a single country. Based on this perspective, students will acquire knowledge to apply to the analysis and the discussion of wide economic phenomena in modern society.
Additionally, the medium of instruction in this course is Japanese.
Globalization is a phenomenon in which various networks of people, goods, money, and information are formed across national borders. Globalization began during the Age of Discovery from the 15th to 16th centuries, when Europe, Asia, Africa, and the Americas were connected by a maritime network of sailing ships. In addition, new networks such as railroads and telegraphs played a major role in promoting globalization.
In this class, we will examine globalization from the perspective of the movement of goods, or logistics. The increase in international trade since the end of the Cold War has inevitably increased the importance of the logistics system. In this class, we will examine how various technologies and services that support logistics, including containers, have developed in the process of globalization and how they have affected our lives.
1 | オリエンテーション |
2 | レジュメ・プレゼンテーションのガイダンス1 |
3 | 輪読・ディスカッション1 |
4 | 輪読・ディスカッション2 |
5 | 輪読・ディスカッション3 |
6 | 輪読・ディスカッション4 |
7 | 輪読・ディスカッション5 |
8 | 輪読・ディスカッション6 |
9 | 輪読・ディスカッション7 |
10 | 輪読・ディスカッション8 |
11 | 輪読・ディスカッション9 |
12 | 輪読・ディスカッション10 |
13 | 輪読・ディスカッション11 |
14 | 前期のまとめ・後期に向けて |
15 | オリエンテーション |
16 | レジュメ・プレゼンテーションのガイダンス2 |
17 | グループ報告1 |
18 | グループ報告2 |
19 | グループ報告3 |
20 | グループ報告4 |
21 | グループ報告5 |
22 | グループ報告6 |
23 | グループ報告7 |
24 | グループ報告8 |
25 | グループ報告9 |
26 | グループ報告10 |
27 | グループ報告11 |
28 | 本ゼミの総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業では学生に対し、授業に主体的に参加することを強く求めます。授業に臨む学生には事前にテキストや資料を熟読するのはもちろんのこと、ディスカッションを盛り上げる質問やコメントを考えて頂きます。また、本ゼミでは経済史に関する知識を学ぶだけでなく、レポートやレジュメ、スライドの作成法についても適宜指導します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間レポート(20%) プレゼンテーション(20%) 授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
最初の授業において履修者の問題意識や関心を検討したうえで、決定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金井 雄一,中西 聡,福澤直樹編 | 『世界経済の歴史』第2版 | 名古屋大学出版会 | 2020年 | 9784815809973 |
2 | 杉山 伸也 | 『グローバル経済史入門』 | 岩波書店 | 2014年 | 9784004315124 |
3 | 玉木 俊明 | 『手数料と物流の経済全史』 | 東洋経済新報社 | 2022年 | 9784492681503 |
4 | マルク・レヴィンソン, 村井 章子訳 | 『コンテナ物語』増補補訂版 | 日経BP | 2019年 | 9784822289935 |
5 | マルク・レヴィンソン, 田辺希久子訳 | 『物流の世界史』 | ダイヤモンド社 | 2022年 | 9784478107089 |
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
本ゼミナールでは一国に留まらないグローバルな視点から近現代の歴史を分析することで、経済発展に内在するダイナミズムを学習します。また、こうした観点に基づくことで現代社会における多種多様な経済現象の分析・考察に応用する能力を獲得することを目指します。
なお、本ゼミナールの教授言語は日本語とします。
Welcome to this course! We will study the dynamism inherent in economic development by analyzing modern and contemporary world economic history from a global perspective that is not limited to a single country. Based on this perspective, students will acquire knowledge to apply to the analysis and the discussion of wide economic phenomena in modern society.
Additionally, the medium of instruction in this course is Japanese.
グローバル化とはヒト・モノ・カネ・情報が行き交う様々なネットワークが国境を越えて形成される現象です。グローバル化は15世紀から16世紀にかけての大航海時代、ヨーロッパとアジア、アフリカ、アメリカ大陸が帆船などの海上ネットワークにより繋がることで幕を開けました。19世紀になると帆船から汽船へと船舶技術が発達し、それに加えて鉄道や電信という新たなネットワークがグローバル化の促進に大きな役割を果たしました。
本授業ではグローバル化をモノの移動、すなわち物流という観点から考察します。冷戦終結後の国際的な取引の活発化は、物流システムの重要性を必然的に高めました。本授業では、コンテナをはじめとした物流を支えるさまざまな技術やサービスがグローバル化の過程でいかに発展し、私たちの生活にどのような影響を及ぼしたかを考察します。
Globalization is a phenomenon in which various networks of people, goods, money, and information are formed across national borders. Globalization began during the Age of Discovery from the 15th to 16th centuries, when Europe, Asia, Africa, and the Americas were connected by a maritime network of sailing ships. In addition, new networks such as railroads and telegraphs played a major role in promoting globalization.
In this class, we will examine globalization from the perspective of the movement of goods, or logistics. The increase in international trade since the end of the Cold War has inevitably increased the importance of the logistics system. In this class, we will examine how various technologies and services that support logistics, including containers, have developed in the process of globalization and how they have affected our lives.
1 | オリエンテーション |
2 | レジュメ・プレゼンテーションのガイダンス1 |
3 | 輪読・ディスカッション1 |
4 | 輪読・ディスカッション2 |
5 | 輪読・ディスカッション3 |
6 | 輪読・ディスカッション4 |
7 | 輪読・ディスカッション5 |
8 | 輪読・ディスカッション6 |
9 | 輪読・ディスカッション7 |
10 | 輪読・ディスカッション8 |
11 | 輪読・ディスカッション9 |
12 | 輪読・ディスカッション10 |
13 | 輪読・ディスカッション11 |
14 | 前期のまとめ・後期に向けて |
15 | オリエンテーション |
16 | レジュメ・プレゼンテーションのガイダンス2 |
17 | グループ報告1 |
18 | グループ報告2 |
19 | グループ報告3 |
20 | グループ報告4 |
21 | グループ報告5 |
22 | グループ報告6 |
23 | グループ報告7 |
24 | グループ報告8 |
25 | グループ報告9 |
26 | グループ報告10 |
27 | グループ報告11 |
28 | 本ゼミの総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
この授業では学生に対し、授業に主体的に参加することを強く求めます。授業に臨む学生には事前にテキストや資料を熟読するのはもちろんのこと、ディスカッションを盛り上げる質問やコメントを考えて頂きます。また、本ゼミでは経済史に関する知識を学ぶだけでなく、レポートやレジュメ、スライドの作成法についても適宜指導します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(30%) 中間レポート(20%) プレゼンテーション(20%) 授業参加度(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
最初の授業において履修者の問題意識や関心を検討したうえで、決定する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 金井 雄一,中西 聡,福澤直樹編 | 『世界経済の歴史』第2版 | 名古屋大学出版会 | 2020年 | 9784815809973 |
2 | 杉山 伸也 | 『グローバル経済史入門』 | 岩波書店 | 2014年 | 9784004315124 |
3 | 玉木 俊明 | 『手数料と物流の経済全史』 | 東洋経済新報社 | 2022年 | 9784492681503 |
4 | マルク・レヴィンソン, 村井 章子訳 | 『コンテナ物語』増補補訂版 | 日経BP | 2019年 | 9784822289935 |
5 | マルク・レヴィンソン, 田辺希久子訳 | 『物流の世界史』 | ダイヤモンド社 | 2022年 | 9784478107089 |
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。