日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Economics
Course Code BX484
Theme・Subtitle 経営戦略とヒューマン・リソース - 経営者・就業者それぞれの視点からみた「企業」の研究
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面(全回対面)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 4
Course Number ECX3020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

Companies have two main roles. They play the role of "economic entities" that carry out business activities. They also play the role of "fields of work for employees" that recruit, employ and develop human resources. In this seminar, students will study the actual state of companies from multiple perspectives, from both the management and employee sides. Students will then deepen their understanding of the essence of corporate economic activity and acquire academic ability through the experiences of reading literature in groups, researching actual companies, presenting results and holding discussions.

【Course Contents】

Companies need four management resources to carry out their business activities. These are the four so-called "people (human resources)," "things (equipment and products)," "money (funds)," and "information (intellectual property)." Managers need to effectively utilize these resources based on their management strategies. In particular, "people" are considered the most important not just as a labor force (workforce) but as human resources (human assets), and are expected to play active roles. In other words, companies that provide a comfortable workplace where employees can maximize their abilities are strong and superior. From this perspective, students will first deepen understanding by reading, reporting, and discussing literature to learn about corporate management strategies and management resources. For example, the course will address each student's interests, such as the finance system for acquiring "money" and the use of IT technology for acquiring "information." In addition, students will think about companies from the perspective of employees, imagining themselves working as human resources. Students will deepen their understanding of companies as a field of employment, including recent issues such as "work style reform." Throughout the course, research, discussion, and reporting will be done in small groups, with report submissions and presentations of results done individually. Depending on the total number of students, it is planned that all students will do corporate fieldwork together about once or twice during the course.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 基調講義「産業と企業」
3 文献輪読・報告・ディスカッション
4 文献輪読・報告・ディスカッション
5 文献輪読・報告・ディスカッション
6 文献輪読・報告・ディスカッション
7 文献輪読・報告・ディスカッション
8 文献輪読・報告・ディスカッション
9 文献輪読・報告・ディスカッション
10 文献輪読・報告・ディスカッション
11 文献輪読・報告・ディスカッション
12 研究計画・構想・担当業種決定
13 研究計画・構想・分担・ディスカッション
14 企業フィールドワークに向けての業界研究・論点整理・ガイダンス
15 企業フィールドワーク
16 ゲストスピーカーとのディスカッション
17 個人研究・経過報告・ディスカッション
18 個人研究・経過報告・ディスカッション
19 個人研究・経過報告・ディスカッション
20 個人研究・経過報告・ディスカッション
21 個人研究・経過報告・ディスカッション
22 個人研究・経過報告・ディスカッション
23 個人研究・経過報告・ディスカッション
24 個人研究・経過報告・ディスカッション
25 最終プレゼンテーション
26 最終プレゼンテーション
27 最終プレゼンテーション
28 全体総括、レポート提出

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
研究テーマは、各人が設定する。全体を通して、輪読・議論・報告は、少人数グループを単位とし、個々の研究テーマのレポート提出・成果発表は、個人単位で行う。期間中1~2回程度、全員での企業フィールドワークを予定している。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

輪読対象文献については、あらかじめ精読し、自分なりの問題意識をもって臨むこと。グループ研究に際しては、十分な事前準備をもって、自分の担当分野はもちろん担当以外の分野についても積極的に臨むこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 参加意欲(20%)
ディスカッションでの貢献度(40%)
プレゼンテーションおよび最終レポート(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
下記の参考文献などを候補にして、適宜、指定する。 必要に応じて他の参考図書を推薦したり、無料刊行物などを配布することもある。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 網倉久永・新宅純二郎 経営戦略入門 日本経済新聞出版社 2011 9784532134037
2 清家篤・風神佐知子 労働経済 東洋経済新報社 2020 9784492396544
3 日本政策金融公庫 働く場としての中小企業の魅力 日本政策金融公庫 2015 18835937
4 許伸江・海上泰生ほか 中小企業の経営 八千代出版 2024 9784842918624
5 板垣博・周佐喜和・銭佑錫・海上泰生ほか トピックで読み解く国際経営 文眞堂 2023 9784830952418
6 手塚貞治・経営戦略研究会 経営戦略の基本 日本実業出版社 2024 9784534060983
その他 (Others)
https://researchmap.jp/una

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

企業見学等の際、先方からの求めと本人承諾を前提に氏名などの個人情報を提供する場合がある。

【注意事項 / Notice】