日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX484/BX484BX484 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
経営戦略とヒューマン・リソース - 経営者・就業者それぞれの視点からみた「企業」の研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面(全回対面) |
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX3020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Companies have two main roles. They play the role of "economic entities" that carry out business activities. They also play the role of "fields of work for employees" that recruit, employ and develop human resources. In this seminar, students will study the actual state of companies from multiple perspectives, from both the management and employee sides. Students will then deepen their understanding of the essence of corporate economic activity and acquire academic ability through the experiences of reading literature in groups, researching actual companies, presenting results and holding discussions.
Companies need four management resources to carry out their business activities. These are the four so-called "people (human resources)," "things (equipment and products)," "money (funds)," and "information (intellectual property)." Managers need to effectively utilize these resources based on their management strategies. In particular, "people" are considered the most important not just as a labor force (workforce) but as human resources (human assets), and are expected to play active roles. In other words, companies that provide a comfortable workplace where employees can maximize their abilities are strong and superior. From this perspective, students will first deepen understanding by reading, reporting, and discussing literature to learn about corporate management strategies and management resources. For example, the course will address each student's interests, such as the finance system for acquiring "money" and the use of IT technology for acquiring "information." In addition, students will think about companies from the perspective of employees, imagining themselves working as human resources. Students will deepen their understanding of companies as a field of employment, including recent issues such as "work style reform." Throughout the course, research, discussion, and reporting will be done in small groups, with report submissions and presentations of results done individually. Depending on the total number of students, it is planned that all students will do corporate fieldwork together about once or twice during the course.
1 | イントロダクション |
2 | 基調講義「産業と企業」 |
3 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
4 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
5 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
6 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
7 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
8 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
9 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
10 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
11 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
12 | 研究計画・構想・担当業種決定 |
13 | 研究計画・構想・分担・ディスカッション |
14 | 企業フィールドワークに向けての業界研究・論点整理・ガイダンス |
15 | 企業フィールドワーク |
16 | ゲストスピーカーとのディスカッション |
17 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
18 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
19 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
20 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
21 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
22 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
23 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
24 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
25 | 最終プレゼンテーション |
26 | 最終プレゼンテーション |
27 | 最終プレゼンテーション |
28 | 全体総括、レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
研究テーマは、各人が設定する。全体を通して、輪読・議論・報告は、少人数グループを単位とし、個々の研究テーマのレポート提出・成果発表は、個人単位で行う。期間中1~2回程度、全員での企業フィールドワークを予定している。 |
輪読対象文献については、あらかじめ精読し、自分なりの問題意識をもって臨むこと。グループ研究に際しては、十分な事前準備をもって、自分の担当分野はもちろん担当以外の分野についても積極的に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加意欲(20%) ディスカッションでの貢献度(40%) プレゼンテーションおよび最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
下記の参考文献などを候補にして、適宜、指定する。 必要に応じて他の参考図書を推薦したり、無料刊行物などを配布することもある。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 網倉久永・新宅純二郎 | 経営戦略入門 | 日本経済新聞出版社 | 2011 | 9784532134037 |
2 | 清家篤・風神佐知子 | 労働経済 | 東洋経済新報社 | 2020 | 9784492396544 |
3 | 日本政策金融公庫 | 働く場としての中小企業の魅力 | 日本政策金融公庫 | 2015 | 18835937 |
4 | 許伸江・海上泰生ほか | 中小企業の経営 | 八千代出版 | 2024 | 9784842918624 |
5 | 板垣博・周佐喜和・銭佑錫・海上泰生ほか | トピックで読み解く国際経営 | 文眞堂 | 2023 | 9784830952418 |
6 | 手塚貞治・経営戦略研究会 | 経営戦略の基本 | 日本実業出版社 | 2024 | 9784534060983 |
その他 (Others) | |||||
https://researchmap.jp/una |
企業見学等の際、先方からの求めと本人承諾を前提に氏名などの個人情報を提供する場合がある。
企業には、主に2つの役割がある。生産活動を行う「経済主体」として役割、並びに、採用・雇用・育成を行う「就業者の働く場」としての役割である。本ゼミナールでは、経営者側と就業者側の双方向から多面的に企業の実態を研究し、その経済活動の本質について理解を深め、文献輪読、実在する具体的企業の研究、成果発表、議論の経験を経て、学究的能力を身につける。
Companies have two main roles. They play the role of "economic entities" that carry out business activities. They also play the role of "fields of work for employees" that recruit, employ and develop human resources. In this seminar, students will study the actual state of companies from multiple perspectives, from both the management and employee sides. Students will then deepen their understanding of the essence of corporate economic activity and acquire academic ability through the experiences of reading literature in groups, researching actual companies, presenting results and holding discussions.
企業が事業活動を行うために必要な経営資源としては、いわゆる「ヒト(人材)」「モノ(設備・商品)」「カネ(資金)」「情報(知的財産)」の4つが挙げられる。経営者は、経営戦略に基づいてこうした資源を効果的に活かすことが求められ、とくに「ヒト」については、単なる労働力(ワーク・フォース)としてではなく、ヒューマン・リソース(人財)として最重要視し、活躍を図る必要がある。このことは、すなわち就業者にとっても、自らの能力を最大限に発揮でき、働きやすい職場を備えている企業こそ、強く優れた企業であるといえる。
本ゼミナールでは、こうした観点から、まず、企業の経営戦略と経営資源について学ぶため、文献輪読・報告・議論を行い、理解を深める。その際、例えば、「カネ」の獲得のために金融という仕組みがあり、「情報」の獲得にはIT技術の利用があるなど、各人の関心の広がりにも対応する。
こうして経営者目線で考察した結果を踏まえ、併せて、ヒューマン・リソースとして自らが働くことを想定して、就業者の視点から見た企業との関わり、特に近時の「働き方改革」などの議論を含め、雇用の場となる企業の姿について、改めて理解を深める。
各人の研究テーマは、以上のようなアプローチから設定する。全体を通して、研究・議論・報告は、少人数グループを単位とし、レポート提出・成果発表は、個人単位で行う。全体人数にもよるが、期間中1~2回程度、全員での企業フィールドワークを予定している。
Companies need four management resources to carry out their business activities. These are the four so-called "people (human resources)," "things (equipment and products)," "money (funds)," and "information (intellectual property)." Managers need to effectively utilize these resources based on their management strategies. In particular, "people" are considered the most important not just as a labor force (workforce) but as human resources (human assets), and are expected to play active roles. In other words, companies that provide a comfortable workplace where employees can maximize their abilities are strong and superior. From this perspective, students will first deepen understanding by reading, reporting, and discussing literature to learn about corporate management strategies and management resources. For example, the course will address each student's interests, such as the finance system for acquiring "money" and the use of IT technology for acquiring "information." In addition, students will think about companies from the perspective of employees, imagining themselves working as human resources. Students will deepen their understanding of companies as a field of employment, including recent issues such as "work style reform." Throughout the course, research, discussion, and reporting will be done in small groups, with report submissions and presentations of results done individually. Depending on the total number of students, it is planned that all students will do corporate fieldwork together about once or twice during the course.
1 | イントロダクション |
2 | 基調講義「産業と企業」 |
3 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
4 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
5 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
6 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
7 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
8 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
9 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
10 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
11 | 文献輪読・報告・ディスカッション |
12 | 研究計画・構想・担当業種決定 |
13 | 研究計画・構想・分担・ディスカッション |
14 | 企業フィールドワークに向けての業界研究・論点整理・ガイダンス |
15 | 企業フィールドワーク |
16 | ゲストスピーカーとのディスカッション |
17 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
18 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
19 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
20 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
21 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
22 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
23 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
24 | 個人研究・経過報告・ディスカッション |
25 | 最終プレゼンテーション |
26 | 最終プレゼンテーション |
27 | 最終プレゼンテーション |
28 | 全体総括、レポート提出 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
研究テーマは、各人が設定する。全体を通して、輪読・議論・報告は、少人数グループを単位とし、個々の研究テーマのレポート提出・成果発表は、個人単位で行う。期間中1~2回程度、全員での企業フィールドワークを予定している。 |
輪読対象文献については、あらかじめ精読し、自分なりの問題意識をもって臨むこと。グループ研究に際しては、十分な事前準備をもって、自分の担当分野はもちろん担当以外の分野についても積極的に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
参加意欲(20%) ディスカッションでの貢献度(40%) プレゼンテーションおよび最終レポート(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
下記の参考文献などを候補にして、適宜、指定する。 必要に応じて他の参考図書を推薦したり、無料刊行物などを配布することもある。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 網倉久永・新宅純二郎 | 経営戦略入門 | 日本経済新聞出版社 | 2011 | 9784532134037 |
2 | 清家篤・風神佐知子 | 労働経済 | 東洋経済新報社 | 2020 | 9784492396544 |
3 | 日本政策金融公庫 | 働く場としての中小企業の魅力 | 日本政策金融公庫 | 2015 | 18835937 |
4 | 許伸江・海上泰生ほか | 中小企業の経営 | 八千代出版 | 2024 | 9784842918624 |
5 | 板垣博・周佐喜和・銭佑錫・海上泰生ほか | トピックで読み解く国際経営 | 文眞堂 | 2023 | 9784830952418 |
6 | 手塚貞治・経営戦略研究会 | 経営戦略の基本 | 日本実業出版社 | 2024 | 9784534060983 |
その他 (Others) | |||||
https://researchmap.jp/una |
企業見学等の際、先方からの求めと本人承諾を前提に氏名などの個人情報を提供する場合がある。