日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX570/BX570BX570 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
身近な経済トピックを扱ったIMF(国際通貨基金)やBoE(イングランド銀行)の短い解説文を通して英語と経済学の考え方を一緒に身につける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2033 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course intends to help students acquire two essential skills for future careers: English and basic ideas of economics. This introductory course aims at giving students opportunities to get more familiar with economic articles including short blogs and educational materials for the general public, without mathematical formula, issued by the International Monetary Fund and the Bank of England. The course also includes various exercises including those conducted before and after lectures to better understand the basic ideas of economics. Economic ideas are also explained in Japanese. Active learning methods such as group discussions among students and conducting research on related topics are also deployed.
In this course, one article is covered by two consecutive lectures. The first lecture is devoted to better grasp of economic ideas in the article. The second lecture aims at deepening understanding of economic ideas gained in the first lecture through various exercises including fact-finding exercises on Japan's economy and group discussions among students. Students are expected to conduct preparatory and review works through Canvas LMS before and after each lecture.
1 | コースのガイダンス 授業の進め方や評価方法の説明 経済学の考え方を直感的に理解する重要性 |
2 | Why are football players paid so much?(1) サッカー選手の年俸はなぜ巨額なのか The Bank of England Explainer, 19 February 2019 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/why-are-football-players-paid-so-much |
3 | Why are football players paid so much?(2) 理解定着演習 |
4 | Fossil Fuel Subsidies Surged to Record $7 Trillion(1) 化石燃料補助金が7兆ドルの大台に IMF Blog, August 24, 2023 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion |
5 | Fossil Fuel Subsidies Surged to Record $7 Trillion(2) 理解定着演習 |
6 | What is CBDC?(1) 中央銀行デジタル通貨とは何? The Bank of England Explainer, 07 February 2023 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/what-is-a-central-bank-digital-currency |
7 | What is CBDC?(2) 理解定着演習 |
8 | AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity.(1) AIはグローバル経済を変容させる。人類に貢献するものにしよう IMF Blog, January 14, 2024 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2024/01/14/ai-will-transform-the-global-economy-lets-make-sure-it-benefits-humanity |
9 | AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity.(2) 理解定着演習 |
10 | How to Close Gender Gaps and Grow the Global Economy(1) ジェンダー・ギャップをなくし経済を成長させよう IMF Blog, September 8, 2022 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2022/09/08/how-to-close-gender-gaps-and-grow-the-global-economy |
11 | How to Close Gender Gaps and Grow the Global Economy(2) 理解定着演習 |
12 | Can you stop a bank from going bust?(1) 銀行破綻は防げるのか The Bank of England Explainer, 24 March 2023 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/can-you-stop-a-bank-from-going-bust |
13 | Can you stop a bank from going bust?(2) 理解定着演習 |
14 | まとめ 春学期で扱ったトピックについて短いエッセイを作成(予習)、発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を有効に活用するうえでは予習は必須であり、事前課題を課し、成績評価にも反映する。また、講義の理解の定着を促すために復習課題も課し、成績評価にも反映する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
予習の課題提出(第2~13回各3点*12回、第14回6点)(42%) 復習の課題提出(第2~13回各3点*12回)(36%) 講義での貢献度(22%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教材はURLで示されている |
ミクロ経済学、マクロ経済学の基礎科目を履修済であることが望ましいが必須ではない。講義ではもちろん、予習、復習でも理解を深めるための課題に取り組んでもらい、それが成績評価でも重視されるため、積極的に取り組む姿勢が重要である。
講義中も各自がインターネット接続可能なノートPCもしくはタブレットを持参することが必須である。予習・復習の課題も授業支援システム(「Canvas LMS」)経由で提出を求める。
学生の将来のキャリア形成に役立つ「英語」と「経済学的な考え方」という2つのスキルを同時に身につけることを目指す。初級のこの講義では、IMF(国際通貨基金)やBoE(英国の中央銀行であるイングランド銀行)が一般向けに、一切の数式なしで、平易な英語で経済を解説した短いブログや教材を通して、経済英語に慣れるとともに、経済学の基本的な考え方を身につける演習を予習・復習を含めて実施する。経済学の解説は日本語で行う。学生間のディスカッションや事例サーベイなどアクティブ・ラーニングも併用する。
This course intends to help students acquire two essential skills for future careers: English and basic ideas of economics. This introductory course aims at giving students opportunities to get more familiar with economic articles including short blogs and educational materials for the general public, without mathematical formula, issued by the International Monetary Fund and the Bank of England. The course also includes various exercises including those conducted before and after lectures to better understand the basic ideas of economics. Economic ideas are also explained in Japanese. Active learning methods such as group discussions among students and conducting research on related topics are also deployed.
講義では1つの教材を2回の講義で扱う。1回目の講義は教材の内容を理解することを狙いとする。その際、経済学の考え方を直感的に理解することに重きを置く。2回目の講義では、1回目の講義を踏まえて、日本経済の現状を調べたり、学生間で議論することで理解の定着を図る。いずれの回も予習として講義の準備となる課題に取り組むことを求める。また、講義後も講義内容を復習する課題や理解を深める演習課題を出す。
In this course, one article is covered by two consecutive lectures. The first lecture is devoted to better grasp of economic ideas in the article. The second lecture aims at deepening understanding of economic ideas gained in the first lecture through various exercises including fact-finding exercises on Japan's economy and group discussions among students. Students are expected to conduct preparatory and review works through Canvas LMS before and after each lecture.
1 | コースのガイダンス 授業の進め方や評価方法の説明 経済学の考え方を直感的に理解する重要性 |
2 | Why are football players paid so much?(1) サッカー選手の年俸はなぜ巨額なのか The Bank of England Explainer, 19 February 2019 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/why-are-football-players-paid-so-much |
3 | Why are football players paid so much?(2) 理解定着演習 |
4 | Fossil Fuel Subsidies Surged to Record $7 Trillion(1) 化石燃料補助金が7兆ドルの大台に IMF Blog, August 24, 2023 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/08/24/fossil-fuel-subsidies-surged-to-record-7-trillion |
5 | Fossil Fuel Subsidies Surged to Record $7 Trillion(2) 理解定着演習 |
6 | What is CBDC?(1) 中央銀行デジタル通貨とは何? The Bank of England Explainer, 07 February 2023 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/what-is-a-central-bank-digital-currency |
7 | What is CBDC?(2) 理解定着演習 |
8 | AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity.(1) AIはグローバル経済を変容させる。人類に貢献するものにしよう IMF Blog, January 14, 2024 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2024/01/14/ai-will-transform-the-global-economy-lets-make-sure-it-benefits-humanity |
9 | AI Will Transform the Global Economy. Let’s Make Sure It Benefits Humanity.(2) 理解定着演習 |
10 | How to Close Gender Gaps and Grow the Global Economy(1) ジェンダー・ギャップをなくし経済を成長させよう IMF Blog, September 8, 2022 https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2022/09/08/how-to-close-gender-gaps-and-grow-the-global-economy |
11 | How to Close Gender Gaps and Grow the Global Economy(2) 理解定着演習 |
12 | Can you stop a bank from going bust?(1) 銀行破綻は防げるのか The Bank of England Explainer, 24 March 2023 https://www.bankofengland.co.uk/explainers/can-you-stop-a-bank-from-going-bust |
13 | Can you stop a bank from going bust?(2) 理解定着演習 |
14 | まとめ 春学期で扱ったトピックについて短いエッセイを作成(予習)、発表 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を有効に活用するうえでは予習は必須であり、事前課題を課し、成績評価にも反映する。また、講義の理解の定着を促すために復習課題も課し、成績評価にも反映する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
予習の課題提出(第2~13回各3点*12回、第14回6点)(42%) 復習の課題提出(第2~13回各3点*12回)(36%) 講義での貢献度(22%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
教材はURLで示されている |
ミクロ経済学、マクロ経済学の基礎科目を履修済であることが望ましいが必須ではない。講義ではもちろん、予習、復習でも理解を深めるための課題に取り組んでもらい、それが成績評価でも重視されるため、積極的に取り組む姿勢が重要である。
講義中も各自がインターネット接続可能なノートPCもしくはタブレットを持参することが必須である。予習・復習の課題も授業支援システム(「Canvas LMS」)経由で提出を求める。