日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX573
Theme・Subtitle 身近な経済トピックを扱ったIMF(国際通貨基金)やBoE(イングランド銀行)の短い解説文を通して英語と経済学の考え方を一緒に身につける
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Other
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Sat.2
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Credits 2
Course Number ECX2033
Language Others
Class Registration Method Lottery Registration(定員:40人/ Capacity:40)
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course intends to help students acquire two essential skills for future careers: English and basic ideas of economics. This introductory course aims at giving students opportunities to get more familiar with economic articles including short blogs and educational materials, without mathematical formula, published by the International Monetary Fund and the Bank of England. The course also includes various exercises to better understand the basic ideas of economics, including preparatory works and review exercises before and after each lecture. Economic ideas are also explained in Japanese. Active learning methods such as group discussions among students and conducting research on related topics are also deployed.

【Course Contents】

In this course, one article is covered by two consecutive lectures. The first lecture is devoted to better grasp of economic ideas in the article. The second lecture aims at deepening understanding of economic ideas gained in the first lecture through various exercises including fact-finding exercises on Japan's economy and group discussions among students. Students are expected to conduct preparatory and review works through Canvas LMS before and after each lecture.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 コースのガイダンス
授業の進め方や評価方法の説明
経済学の考え方を直感的に理解する重要性
2 Welcome to e-Estonia: Where Virtual Residents Outnumber Newborns(1)
e-エストニアにようこそ。バーチャル住民の増加が新生児を上回る
IMF Blog, September 14, 2018
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2018/09/14/welcome-to-e-estonia-where-virtual-residents-outnumber-newborns
3 Welcome to e-Estonia: Where Virtual Residents Outnumber Newborns(2)
理解定着演習
4 How fast can the economy grow?(1)
経済はどこまで速く成長できるか?
The Bank of England Explainer, 11 February 2020
https://www.bankofengland.co.uk/explainers/how-fast-can-the-economy-grow
5 How fast can the economy grow?(2)
理解定着演習
6 What are stablecoins and how do they work?(1)
ステーブルコインとは何?どう使われるの?
The Bank of England Explainer, 6 November 2023
https://www.bankofengland.co.uk/explainers/what-are-stablecoins-and-how-do-they-work
7 What are stablecoins and how do they work?(2)
理解定着演習
8 Women Workers Wanted in Japan(1)
求む、女性の働き手:日本
IMF Blog, November 21, 2017
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2017/11/21/chart-of-the-week-motherhood-and-work-in-japan
9 Women Workers Wanted in Japan(2)
理解定着演習
10 Corporate Tax Rates: How Low Can You Go (1)
法人税率:どこまで下がる
IMF Blog, July 15, 2019
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2019/07/15/corporate-tax-rates-how-low-can-you-go
11 Corporate Tax Rates: How Low Can You Go (2)
理解定着演習
12 Climate Change is Disrupting Global Trade(1)
気候変動が国際貿易に混乱をもたらす
IMF Blog, November 15, 2023
https://www.imf.org/en/Blogs/Articles/2023/11/15/climate-change-is-disrupting-global-trade
13 Climate Change is Disrupting Global Trade(2)
理解定着演習
14 まとめ
秋学期で扱ったトピックについて短いエッセイを作成(予習)、発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

講義を有効に活用するうえでは予習は必須であり、事前課題を課し、成績評価にも反映する。また、講義の理解の定着を促すために復習課題も課し、成績評価にも反映する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 予習の課題提出(第2~13回各3点*12回、第14回6点)(42%)
復習の課題提出(第2~13回各3点*12回)(36%)
講義での貢献度(22%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
教材はURLで示されている

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

ミクロ経済学、マクロ経済学の基礎科目を履修済であることが望ましいが必須ではない。講義ではもちろん、予習、復習でも理解を深めるための課題に取り組んでもらい、それが成績評価でも重視されるため、積極的に取り組む姿勢が重要である。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

講義中も各自がインターネット接続可能なノートPCもしくはタブレットを持参することが必須である。予習・復習の課題も授業支援システム(「Canvas LMS」)経由で提出を求める。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】