日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX575/BX575BX575 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
イングランド銀行(英国の中央銀行)の一般向け解説書で、英語と最新の経済トピック(気候変動問題やデジタル通貨など)を同時に身につける |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金4/Fri.4 Fri.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2033 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
抽選登録/Lottery RegistrationLottery Registration(定員:40人/ Capacity:40) |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course intends to help students acquire two essential skills for future careers: English and basic ideas of economics. This intermediate course covers "Can't We Just Print More Money?," a best seller written by the Bank of England economists to enhance the general public's understandings of basic economics without mathematical formula. It also covers current topics such as climate change and digital money. In the lectures, economics ideas are explained in Japanese, while analyses and discussions on the texts are given in English. If you take both spring and fall courses, you can read through the whole book, but you can take only take the fall course as each chapter of the book addresses a separate topic. The fall course mainly touches on financial economics issues. Active learning methods such as group discussions among students and conducting research on related topics are also deployed.
The course puts more emphasis on the intuitive grasp of messages and ideas in the book rather than giving detailed interpretations of the texts. Students are expected to conduct preparatory works through Canvas LMS. In the lecture, comments are given to the preparatory works and students make presentations after having a group discussion on the topic. The theories and ideas of economics are explained in Japanese. Students are asked to conduct review exercises after each lecture. Students may wish to refer to a Japanese translated version of the book, where appropriate.
1 | コースのガイダンス 教科書の紹介、授業の進め方や評価方法の説明 経済学の考え方を直感的に理解する重要性 |
2 | Chapter 6, Why aren't Freddos 10p any more?(1) 第6章 どうしてフレッドはもう10ペンスでは買えないの?(1) インフレ、消費者物価指数(CPI)、品質調整、購買力、ハイパーインフレーション、メニューコスト |
3 | Chapter 6, Why aren't Freddos 10p any more?(2) 第6章 どうしてフレッドはもう10ペンスでは買えないの?(2) デフレスパイラル、2%のインフレ目標、コストプッシュインフレ、デマンドプルインフレ、貨幣数量説、インフレ期待 |
4 | Chapter 7, What actually is money?(1) 第7章 そもそもお金って何?(1) 交換手段、価値貯蔵手段、価値尺度、欲望の二重の一致、兌換紙幣、金本位制 |
5 | Chapter 7, What actually is money?(2) 第7章 そもそもお金って何?(2) 不換紙幣(fiat money)、準備預金、預金通貨、信用創造 |
6 | Chapter 7, What actually is money?(3) 第7章 そもそもお金って何?(3) ビットコインは通貨なのか、地域通貨、中央銀行デジタル通貨(CBDC) |
7 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(1) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(1) 現金を手元に置く理由、銀行の役割、情報の非対称性 |
8 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(2) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(2) 満期変換、取り付け、預金保険、最後の貸し手 |
9 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(3) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(3) モラルハザード、自己資本規制、マクロプルーデンス政策、ストレステスト、破綻処理 |
10 | Chapter 9, Why did no one see the crash coming?(1) 第9章 どうして危機が起きると誰もわからなかったのですか?(1) 南海泡沫事件、根拠なき熱狂、ブラックスワン |
11 | Chapter 9, Why did no one see the crash coming?(2) 第9章 どうして危機が起きると誰もわからなかったのですか?(2) 経済危機の悪影響、失業、格差の拡大、創造的破壊、R指数、行動経済学 |
12 | Chapter 10, Can't we just print more money?(1) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(1) バブル崩壊後の日本、金融政策波及経路、ゼロ金利制約、マイナス金利 |
13 | Chapter 10, Can't we just print more money?(2) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(2) 量的緩和、ポートフォリオ・リバランス効果、中央銀行の独立性 |
14 | Chapter 10, Can't we just print more money?(3) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(3) 財政政策、財政乗数、自動安定化装置、国家はどこまで借金ができるか? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を有効に活用するうえでは予習は必須であり、事前課題を課し、成績評価にも反映する。また、講義の理解の定着を促すために復習課題も課し、成績評価にも反映する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
予習の課題提出(各回3点*13回)(39%) 復習の課題提出(各回3点*13回)(39%) 講義での貢献度(22%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | The Bank of England | Can't We Just Print More Money? | Penguin Books | 2022 | 9781847943392 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | イングランド銀行(村井章子訳) | 『イングランド銀行公式 経済がよくわかる10章』 | すばる舎 | 2023 | 9784799111529 |
ミクロ経済学、マクロ経済学の基礎科目を履修済であることが望ましいが必須ではない。講義ではもちろん、予習、復習でも理解を深めるための課題に取り組んでもらい、それが成績評価でも重視されるため、積極的に取り組む姿勢が重要である。
講義中も各自がインターネット接続可能なノートPCもしくはタブレットを持参することが必須である。予習・復習の課題も授業支援システム(「Canvas LMS」)経由で提出を求める。
学生の将来のキャリア形成に役立つ「英語」と「経済学的な考え方」という2つのスキルを同時に身につけることを目指す。中級のこの講義では、イングランド銀行のエコノミストが一般向けに、一切の数式なしで、平易な英語で経済を解説し、ベストセラーになった「Can't We Just Print More Money?」(2022)を丁寧に読み進めながら、身近な事例を通して経済学の基本的な考え方や気候変動問題やデジタル通貨など最新の経済トピックの見方を身につける。経済学の解説は日本語で行う。春学期開講の「1」と通して受講すれば1冊を読み通すことができるが、各章は独立しているので秋学期のみ受講することもできる。秋学期は金融分野の話題が中心である。テキストの理解だけでなく、学生間のディスカッションや事例サーベイなどアクティブ・ラーニングも併用する。
This course intends to help students acquire two essential skills for future careers: English and basic ideas of economics. This intermediate course covers "Can't We Just Print More Money?," a best seller written by the Bank of England economists to enhance the general public's understandings of basic economics without mathematical formula. It also covers current topics such as climate change and digital money. In the lectures, economics ideas are explained in Japanese, while analyses and discussions on the texts are given in English. If you take both spring and fall courses, you can read through the whole book, but you can take only take the fall course as each chapter of the book addresses a separate topic. The fall course mainly touches on financial economics issues. Active learning methods such as group discussions among students and conducting research on related topics are also deployed.
講義ではテキストの細部の解釈より経済学の考え方を直感的に理解することに重きを置く。予習としてテキストの理解を試す課題に取り組むことを求める。講義では学生が取り組んだ予習課題への回答にコメントしたり、トピックに関して学生間でディスカッションしたりする。関連する経済学の理論や考え方は日本語で解説する。講義後も講義内容を復習する課題や理解を深める演習課題を出す。なお、邦訳「イングランド銀行公式 経済がよくわかる10章」(すばる舎、2023)も出ており、適宜参照するのは構わない。
The course puts more emphasis on the intuitive grasp of messages and ideas in the book rather than giving detailed interpretations of the texts. Students are expected to conduct preparatory works through Canvas LMS. In the lecture, comments are given to the preparatory works and students make presentations after having a group discussion on the topic. The theories and ideas of economics are explained in Japanese. Students are asked to conduct review exercises after each lecture. Students may wish to refer to a Japanese translated version of the book, where appropriate.
1 | コースのガイダンス 教科書の紹介、授業の進め方や評価方法の説明 経済学の考え方を直感的に理解する重要性 |
2 | Chapter 6, Why aren't Freddos 10p any more?(1) 第6章 どうしてフレッドはもう10ペンスでは買えないの?(1) インフレ、消費者物価指数(CPI)、品質調整、購買力、ハイパーインフレーション、メニューコスト |
3 | Chapter 6, Why aren't Freddos 10p any more?(2) 第6章 どうしてフレッドはもう10ペンスでは買えないの?(2) デフレスパイラル、2%のインフレ目標、コストプッシュインフレ、デマンドプルインフレ、貨幣数量説、インフレ期待 |
4 | Chapter 7, What actually is money?(1) 第7章 そもそもお金って何?(1) 交換手段、価値貯蔵手段、価値尺度、欲望の二重の一致、兌換紙幣、金本位制 |
5 | Chapter 7, What actually is money?(2) 第7章 そもそもお金って何?(2) 不換紙幣(fiat money)、準備預金、預金通貨、信用創造 |
6 | Chapter 7, What actually is money?(3) 第7章 そもそもお金って何?(3) ビットコインは通貨なのか、地域通貨、中央銀行デジタル通貨(CBDC) |
7 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(1) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(1) 現金を手元に置く理由、銀行の役割、情報の非対称性 |
8 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(2) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(2) 満期変換、取り付け、預金保険、最後の貸し手 |
9 | Chapter 8, Why shouldn't I hoard all my money under the mattress?(3) 第8章 タンス預金が好ましくない理由は?(3) モラルハザード、自己資本規制、マクロプルーデンス政策、ストレステスト、破綻処理 |
10 | Chapter 9, Why did no one see the crash coming?(1) 第9章 どうして危機が起きると誰もわからなかったのですか?(1) 南海泡沫事件、根拠なき熱狂、ブラックスワン |
11 | Chapter 9, Why did no one see the crash coming?(2) 第9章 どうして危機が起きると誰もわからなかったのですか?(2) 経済危機の悪影響、失業、格差の拡大、創造的破壊、R指数、行動経済学 |
12 | Chapter 10, Can't we just print more money?(1) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(1) バブル崩壊後の日本、金融政策波及経路、ゼロ金利制約、マイナス金利 |
13 | Chapter 10, Can't we just print more money?(2) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(2) 量的緩和、ポートフォリオ・リバランス効果、中央銀行の独立性 |
14 | Chapter 10, Can't we just print more money?(3) 第10章 中央銀行がどんどんお金を刷ることはできないの?(3) 財政政策、財政乗数、自動安定化装置、国家はどこまで借金ができるか? |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
講義を有効に活用するうえでは予習は必須であり、事前課題を課し、成績評価にも反映する。また、講義の理解の定着を促すために復習課題も課し、成績評価にも反映する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
予習の課題提出(各回3点*13回)(39%) 復習の課題提出(各回3点*13回)(39%) 講義での貢献度(22%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | The Bank of England | Can't We Just Print More Money? | Penguin Books | 2022 | 9781847943392 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | イングランド銀行(村井章子訳) | 『イングランド銀行公式 経済がよくわかる10章』 | すばる舎 | 2023 | 9784799111529 |
ミクロ経済学、マクロ経済学の基礎科目を履修済であることが望ましいが必須ではない。講義ではもちろん、予習、復習でも理解を深めるための課題に取り組んでもらい、それが成績評価でも重視されるため、積極的に取り組む姿勢が重要である。
講義中も各自がインターネット接続可能なノートPCもしくはタブレットを持参することが必須である。予習・復習の課題も授業支援システム(「Canvas LMS」)経由で提出を求める。