日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX591/BX591BX591 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
英語による北米研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
対面 |
授業形式/ Class StyleCampus |
その他/OtherOther |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水2/Wed.2 Wed.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
66 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX9053 |
使用言語/ LanguageLanguage |
その他/OthersOthers |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To acquire the following skills for understanding economies and cultures in United States.
1. The ability to discuss the economy and business in English
2. The ability to understand and adapt to multicultural societies
In the spring semester class, as preparatory learning, students will read and listen materials about the economy and company management in the United States. Also, students will study English writing and conversation skills.
While studying in the United States, student will join in an experiential learning class at Portland State University. Here, students typically rotate between one day of typical class and then a “Field Study” excursion. The students will give a presentation on their research projects during the final week.
1 | オリエンテーション |
2 | 基礎知識の習得① |
3 | 基礎知識の習得② |
4 | 基礎知識の習得③ |
5 | プレゼンテーションスキルの習得① |
6 | プレゼンテーションスキルの習得② |
7 | ライティングスキル① |
8 | ライティングスキル② |
9 | 米国の経済・ビジネスについて① |
10 | 米国の経済・ビジネスについて② |
11 | リサーチ・プロジェクト準備学習① |
12 | リサーチ・プロジェクト準備学習② |
13 | プレゼンテーション:事前準備の成果の発表 |
14 | 米国、ポートランドに関する事前ガイダンス |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
プレゼンテーションの準備等で授業時間外での学習が発生する。また、日常的に英文の読解力や、リスニング能力を鍛える意識を強くもってほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前研修の出席・参加状況(10%) 海外研修における成績(50%) ビジネスプロジェクト(プレゼンテーション)(20%) 最終レポート(帰国後に提出する)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
教科書や参考図書は受講生と相談しながら、適切なレベルのものを指示する。
学生が国際的な場面で活躍するために必要となる以下のスキルを身につけることを目的とする。
1 経済・経営について英語で議論できる語学力を養成
2 異文化コミュニケーションに関する知識とそれを実践する能力の育成
To acquire the following skills for understanding economies and cultures in United States.
1. The ability to discuss the economy and business in English
2. The ability to understand and adapt to multicultural societies
プログラムは、日本での事前研修、アメリカにおける海外研修、帰国後の最終レポートの提出によって構成される。
1 事前研修(100分×14回程度): 北米地域の経済、経営、文化等に関する事前学習、ほか
2 海外研修: 2024年8月11 日(日)~9月2日(月) [予定]
・英語による経済・経営に関する講義およびプレゼンテーション演習
・地域経済視察、企業見学
なお、海外研修中の使用言語は全て英語となる。
In the spring semester class, as preparatory learning, students will read and listen materials about the economy and company management in the United States. Also, students will study English writing and conversation skills.
While studying in the United States, student will join in an experiential learning class at Portland State University. Here, students typically rotate between one day of typical class and then a “Field Study” excursion. The students will give a presentation on their research projects during the final week.
1 | オリエンテーション |
2 | 基礎知識の習得① |
3 | 基礎知識の習得② |
4 | 基礎知識の習得③ |
5 | プレゼンテーションスキルの習得① |
6 | プレゼンテーションスキルの習得② |
7 | ライティングスキル① |
8 | ライティングスキル② |
9 | 米国の経済・ビジネスについて① |
10 | 米国の経済・ビジネスについて② |
11 | リサーチ・プロジェクト準備学習① |
12 | リサーチ・プロジェクト準備学習② |
13 | プレゼンテーション:事前準備の成果の発表 |
14 | 米国、ポートランドに関する事前ガイダンス |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
プレゼンテーションの準備等で授業時間外での学習が発生する。また、日常的に英文の読解力や、リスニング能力を鍛える意識を強くもってほしい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
事前研修の出席・参加状況(10%) 海外研修における成績(50%) ビジネスプロジェクト(プレゼンテーション)(20%) 最終レポート(帰国後に提出する)(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
教科書や参考図書は受講生と相談しながら、適切なレベルのものを指示する。