日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX605/BX605BX605 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
持続可能な農業・食料システムに関する経済・政策研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX4020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
The objective of this course is to acquire the ability to find out, research, present, and discuss the questions on agriculture and food issue with socio-economic approach.
Agriculture is an important industry in terms of food security, and plays an important role in terms of social, cultural and environmental aspects, but it also faces many challenges. The main theme of this year is to continue to think about 2030 and 2050 goals for sustainable agriculture and food systems.
In the spring semester, students acquire basic knowledge by reading basic literature, and organize collective research project.
In the fall semester, students will write research reports and papers. And, through debates, students acquire high-level skills such as presentation and discussion.
1 | オリエンテーション |
2 | 輪読 |
3 | 輪読 |
4 | 輪読 |
5 | ゲスト講演 |
6 | グループ研究(事前・予備報告) |
7 | グループ研究(事前・予備報告) |
8 | 輪読 |
9 | 輪読 |
10 | 輪読 |
11 | 輪読 |
12 | グループ研究(準備報告) |
13 | グループ研究(準備報告) |
14 | グループ研究(準備報告) |
15 | グループ研究(調査報告) |
16 | グループ研究(調査報告) |
17 | グループ研究(調査報告) |
18 | ディベート |
19 | ディベート |
20 | ディベート |
21 | ディベート |
22 | ゲスト講演 |
23 | 個人研究(中間報告) |
24 | 個人研究(中間報告) |
25 | 個人研究(中間報告) |
26 | 個人研究(最終報告) |
27 | 個人研究(最終報告) |
28 | 個人研究(最終報告) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ゼミでの学習効果を高めるため,参考文献や事前学習,準備内容について随時指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(40%) 授業期間内のレポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定 |
農林水産省『食料・農業・農村白書』
(http://www.maff.go.jp/j/wpaper/index.html)
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
農業・食料問題について自ら問題意識を持ち,調査研究をとりまとめて発表,議論できる能力を身につけることを目標とする。
The objective of this course is to acquire the ability to find out, research, present, and discuss the questions on agriculture and food issue with socio-economic approach.
農業は、食料安全保障という点で重要な産業であり、社会的、文化的,環境等の点においても重要な役割を果たしているが、課題も少なくない。本年度の共通テーマはひき続き「持続可能な農業・食料システムの2030年・2050年目標」を考えることである。
春学期は,共通テーマに沿って基本文献の輪読により基礎知識の修得と論点整理を行う。またグループ研究の準備として文献サーベイをすすめる。
秋学期は,グループ研究の報告,論文を作成する。またディベートにより,農業・食料問題に関する理解を深め,発表スキル,論理展開,対応力など高いレベルの能力を身につける。
Agriculture is an important industry in terms of food security, and plays an important role in terms of social, cultural and environmental aspects, but it also faces many challenges. The main theme of this year is to continue to think about 2030 and 2050 goals for sustainable agriculture and food systems.
In the spring semester, students acquire basic knowledge by reading basic literature, and organize collective research project.
In the fall semester, students will write research reports and papers. And, through debates, students acquire high-level skills such as presentation and discussion.
1 | オリエンテーション |
2 | 輪読 |
3 | 輪読 |
4 | 輪読 |
5 | ゲスト講演 |
6 | グループ研究(事前・予備報告) |
7 | グループ研究(事前・予備報告) |
8 | 輪読 |
9 | 輪読 |
10 | 輪読 |
11 | 輪読 |
12 | グループ研究(準備報告) |
13 | グループ研究(準備報告) |
14 | グループ研究(準備報告) |
15 | グループ研究(調査報告) |
16 | グループ研究(調査報告) |
17 | グループ研究(調査報告) |
18 | ディベート |
19 | ディベート |
20 | ディベート |
21 | ディベート |
22 | ゲスト講演 |
23 | 個人研究(中間報告) |
24 | 個人研究(中間報告) |
25 | 個人研究(中間報告) |
26 | 個人研究(最終報告) |
27 | 個人研究(最終報告) |
28 | 個人研究(最終報告) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ゼミでの学習効果を高めるため,参考文献や事前学習,準備内容について随時指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
プレゼンテーション(40%) 授業期間内のレポート(30%) 最終レポート(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
未定 |
農林水産省『食料・農業・農村白書』
(http://www.maff.go.jp/j/wpaper/index.html)
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。