日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX611/BX611BX611 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
中国の産業発展と企業経営 (Industrial Development and Corporate Management in China ) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
To understand the dynamism of the industries and companies that support the growth and development of the Chinese economy and to grasp their situations. The objective of this course is to plan and conduct visit interviews of companies to foster the skills needed by new graduates to contribute immediately in Japanese multinationals (thinking ability, planning ability, ability to drive the work forward, communication ability, etc.).
This seminar combines the study of literature and practice of company studies to understand the Chinese economy from the micro perspective and especially to theoretically and empirically grasp the development of industries and companies. Specifically, during the first stage students will carefully read literature (textbook) analyzing Chinese industry development and company growth to gain basic knowledge. During the second stage students will prepare plans for company visit studies in China (set the theme and contents, select the industries and companies, divide into groups, etc.) and conduct these during the summer vacation period. During the third stage students will write their reports of the results of the company visit studies conducted in China and give related presentations (In addition to individual research, group work will be conducted). During the fourth stage (3rd and 4th year students) the students will set their themes regarding Chinese industry development and company management keeping in mind the study and research issues they identified during the process of conducting the local company visit studies and creating their reports and then conduct the research and analysis and compile their final reports.
1 | ガイダンス |
2 | 文献輪読① |
3 | 文献輪読② |
4 | 文献輪読③ |
5 | 文献輪読④ |
6 | 文献輪読⑤ |
7 | 文献輪読⑥ |
8 | 文献輪読⑦ |
9 | 文献輪読⑧ |
10 | 中国現地企業調査の課題(産業、テーマ)の選定① |
11 | 中国現地企業調査の課題(産業、テーマ)の選定② |
12 | 中国現地での企業調査計画の作成① |
13 | 中国現地での企業調査計画の作成② |
14 | 中国現地での企業訪問・調査スケジュールの最終確定(春学期の最終回) |
15 | 企業訪問・調査①(夏休み期間中に実施) |
16 | 企業訪問・調査②(夏休み期間中に実施) |
17 | 企業訪問・調査③(夏休み期間中に実施) |
18 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)① |
19 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)② |
20 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)③ |
21 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
22 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
23 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
24 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
25 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
26 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
27 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
28 | 総括(秋学期最終回) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
---|
海外進出の日系企業の訪問調査 |
日本経済新聞における本授業のテーマに関連する記事を日常的にチェックすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ発表/プレゼンテーション(50%) 海外調査への取り組み/全体議論への参加度合(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鈴木洋太郎 | 『国際産業立地論への招待』 | 新評論 | 2018 | |
2 | 丸川知雄 | 『現代中国経済』 | 有斐閣 | 2021 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 厳成男 | 『中国の経済発展と制度変化』 | 京都大学学術出版会 | 2011 | |
2 | 梶谷懐 | 『中国経済講義』 | 中公新書 | 2018 | |
3 | 渡邉真理子編著 | 『中国の産業はどのように発展してきたか』 | 勁草書房 | 2013 |
2年生は、夏休みの期間中に中国(2025年度は北京・天津)へ行き、現地に進出している日系企業の訪問調査を行う。期間は約1週間、費用は15万円程度を予定している。現地調査には、原則すべてのゼミ生の参加を求める。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
中国経済の成長と発展を支える産業と企業のダイナミズムを理解し、その実態を把握する。中国現地企業の訪問調査を企画・実施することを通じて、グローバル経営を行っている日系企業が新卒者に求める即戦力(思考力、企画力、推進力、コミュニケーション力など)を養うことを目標とする。
To understand the dynamism of the industries and companies that support the growth and development of the Chinese economy and to grasp their situations. The objective of this course is to plan and conduct visit interviews of companies to foster the skills needed by new graduates to contribute immediately in Japanese multinationals (thinking ability, planning ability, ability to drive the work forward, communication ability, etc.).
このゼミでは、中国経済のミクロ的な側面、とりわけ産業と企業の発展を理論的、実証的に把握するため、文献資料の学習と企業調査の実践を組み合わせる。具体的に、第一段階では、中国の産業発展と企業成長について分析した文献(テキスト)を精読することを通じて、基本的な知識を習得する。第二段階では、中国現地での企業訪問調査に関する企画(テーマと内容の設定、産業と企業の選定、グループ分け等)を立て、夏休み期間中に実施する。第三段階では、中国現地での企業訪問調査の成果をまとめた報告書を作成し、プレゼンテーションを行う(個人研究とは別にグループワークも行う)。第四段階(3、4年生)では、現地企業の訪問調査と報告書の作成過程で明らかになった学習・研究課題を念頭に、中国の産業発展と企業経営に関連するテーマを設定し、研究分析し、最終レポートをまとめる。
This seminar combines the study of literature and practice of company studies to understand the Chinese economy from the micro perspective and especially to theoretically and empirically grasp the development of industries and companies. Specifically, during the first stage students will carefully read literature (textbook) analyzing Chinese industry development and company growth to gain basic knowledge. During the second stage students will prepare plans for company visit studies in China (set the theme and contents, select the industries and companies, divide into groups, etc.) and conduct these during the summer vacation period. During the third stage students will write their reports of the results of the company visit studies conducted in China and give related presentations (In addition to individual research, group work will be conducted). During the fourth stage (3rd and 4th year students) the students will set their themes regarding Chinese industry development and company management keeping in mind the study and research issues they identified during the process of conducting the local company visit studies and creating their reports and then conduct the research and analysis and compile their final reports.
1 | ガイダンス |
2 | 文献輪読① |
3 | 文献輪読② |
4 | 文献輪読③ |
5 | 文献輪読④ |
6 | 文献輪読⑤ |
7 | 文献輪読⑥ |
8 | 文献輪読⑦ |
9 | 文献輪読⑧ |
10 | 中国現地企業調査の課題(産業、テーマ)の選定① |
11 | 中国現地企業調査の課題(産業、テーマ)の選定② |
12 | 中国現地での企業調査計画の作成① |
13 | 中国現地での企業調査計画の作成② |
14 | 中国現地での企業訪問・調査スケジュールの最終確定(春学期の最終回) |
15 | 企業訪問・調査①(夏休み期間中に実施) |
16 | 企業訪問・調査②(夏休み期間中に実施) |
17 | 企業訪問・調査③(夏休み期間中に実施) |
18 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)① |
19 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)② |
20 | 中国現地での企業調査報告の準備(プレゼンテーション資料の作成)③ |
21 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
22 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
23 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
24 | 報告書の発表(プレゼンテーション) |
25 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
26 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
27 | 中国企業、産業発展に関する調査報告レポートの作成 |
28 | 総括(秋学期最終回) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
補足事項 (Supplementary Items) |
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海外進出の日系企業の訪問調査 |
日本経済新聞における本授業のテーマに関連する記事を日常的にチェックすることが望ましい。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
レジュメ発表/プレゼンテーション(50%) 海外調査への取り組み/全体議論への参加度合(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鈴木洋太郎 | 『国際産業立地論への招待』 | 新評論 | 2018 | |
2 | 丸川知雄 | 『現代中国経済』 | 有斐閣 | 2021 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 厳成男 | 『中国の経済発展と制度変化』 | 京都大学学術出版会 | 2011 | |
2 | 梶谷懐 | 『中国経済講義』 | 中公新書 | 2018 | |
3 | 渡邉真理子編著 | 『中国の産業はどのように発展してきたか』 | 勁草書房 | 2013 |
2年生は、夏休みの期間中に中国(2025年度は北京・天津)へ行き、現地に進出している日系企業の訪問調査を行う。期間は約1週間、費用は15万円程度を予定している。現地調査には、原則すべてのゼミ生の参加を求める。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。