日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Economics
Course Code BX614
Theme・Subtitle 現代日本の労働問題
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room Mon.4
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Credits 4
Course Number ECX2020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy
Notes 継続履修者は自動登録

【Course Objectives】

 To imperially and structurally assess the state of Japanese employment and consider the changes to contemporary society using labor as a hint.

【Course Contents】

The labor problem is an unavoidable theme in understanding the societal changes in contemporary Japan. For example, the key to solving the low birthrate problem is said to be having a good work/life balance for both male and female workers. The increase in non-regular workers and changes to the wage system are affecting the expansion of the income disparity and poverty. This seminar broadly addresses and discusses the problems related to labor and uses labor as a hint for considering the changes in contemporary society.
During the seminar students will read and discuss related literature and engage is frequent debates. In this way the students not only acquire knowledge, but strengthen their ability to think logically, conduct analysis, and communicate. In addition, to learn about “labor,” which is a human activity, it is important to not just read books but to also go onsite and talk to the people and other related parties. For this reason, guest speakers will be invited to class and actual conditions will be surveyed.
Further, twice a year (spring and fall semesters) students will participate in joint seminars with other universities and give research presentations. For the research presentations, groups will be formed of students from different class years and each group will conduct actual conditions surveys and statistical analysis. In conclusion, a single paper for the entire seminar will be prepared.
In this seminar, the students will be leading all of these activities. The students themselves will be in charge of set the research themes, making study and visit requests to companies, selecting guest speakers, etc. Cooperating with seminar companions and work hard together to jointly create something leads to a great sense of achievement and confidence. The lecturer looks forward to ambitious students participating in this seminar.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 春学期イントロダクション
2 輪読書報告&討論
3 輪読書報告&討論
4 ディベート
5 輪読書報告&討論
6 輪読書報告&討論
7 ディベート
8 輪読書報告&討論
9 グループ研究の調査分析
10 グループ研究の調査分析
11 グループ研究の中間報告&討論
12 グループ研究の調査分析
13 グループ研究の最終報告&討論
14 春学期総括
15 秋学期イントロダクション
16 輪読書報告&討論
17 輪読書報告&討論
18 ゲストスピーカーによる講演&討論
19 輪読書報告&討論
20 ディベート
21 ディベート
22 グループ研究の調査分析
23 グループ研究の調査分析
24 ゲストスピーカーによる講演&討論
25 グループ研究の調査分析
26 グループ研究の最終報告&討論
27 卒業論文発表会
28 卒業論文発表会&年度総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業のなかで,適宜指示します。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度(20%)
討論(30%)
グループ研究およびグループ論文への主体的参加(4年生は卒業論文)(50%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
未定。授業時に指示します。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
課題に応じ,適宜紹介します。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。