日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX632/BX632BX632 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
行動経済学の基礎とそのさまざまな経済・社会問題への応用を学ぶ |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
金5/Fri.5 Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX4020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
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履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
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備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
People are not rational entities that traditional economics thinks, but rather irrational entities that make mistakes and get carried away by emotion. Students will learn about the new field of economics called behavioral economics that considers people as irrational entities and then consider how that can be utilized to analyze a variety of economic problems and social problems and what kind of policy proposals they make possible.
Behavioral economics is a new field of economics that incorporate the results of psychology and rather than looking at problems addressed by traditional economics, such as how people consume and invest, it can be applied to a variety of problems, such as methods that are effective for supporting health, education, the poverty stricken, and developing countries. In this seminar students will study the basics and applications of behavioral economics and debate and discuss them in nearly every class. In addition, also planned are a welcome training camp in March, summer training camp in September, and a joint seminar with other universities in November.
1 | オリエンテーション |
2 | 行動経済学の基礎1 |
3 | 行動経済学の基礎2 |
4 | 行動経済学の基礎3 |
5 | 行動経済学の基礎4 |
6 | 行動経済学の基礎5 |
7 | 行動経済学の基礎6 |
8 | 行動経済学の基礎7 |
9 | 行動経済学の基礎8 |
10 | 行動経済学の基礎9 |
11 | 行動経済学の応用1 |
12 | 行動経済学の応用2 |
13 | 行動経済学の応用3 |
14 | 行動経済学の応用4 |
15 | 行動経済学の応用5 |
16 | 行動経済学の応用6 |
17 | 行動経済学の応用7 |
18 | 行動経済学の応用8 |
19 | 行動経済学の応用9 |
20 | グループワーク報告1 |
21 | グループワーク報告2 |
22 | グループワーク報告3 |
23 | グループワーク報告4 |
24 | グループワーク報告5 |
25 | グループワーク報告6 |
26 | グループワーク報告7 |
27 | グループワーク報告8 |
28 | グループワーク報告9 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度とプレゼンテーション(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に指示する |
ツイッターアカウント @arakawa_rikkyo
インスタグラムアカウント @arakawaseminar
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
人間は伝統的な経済学が考えてきたような合理的な存在ではなく、間違いも起こせば感情にも流される非合理な存在です。人間をこのような非合理な存在と考える行動経済学という経済学の新しい分野を学び、それを用いるとさまざまな経済問題や社会問題がどのように分析され、どのような政策提言が可能なのかを考えます。
People are not rational entities that traditional economics thinks, but rather irrational entities that make mistakes and get carried away by emotion. Students will learn about the new field of economics called behavioral economics that considers people as irrational entities and then consider how that can be utilized to analyze a variety of economic problems and social problems and what kind of policy proposals they make possible.
行動経済学は、心理学の成果を取り入れた経済学の新しい分野であり、人間がどのように消費や投資をするのかといった伝統的な経済学が扱ってきた問題だけでなく、健康や教育、貧困者や途上国支援の有効な方法など、さまざまな問題に応用することができます。このゼミナールでは、この行動経済学の基礎と応用の勉強を、ディベートやディスカッションをほぼ毎回取り入れながら行っていきます。また3月には新歓合宿、9月には夏合宿、11月に他大学とのジョイントゼミを予定しています。
Behavioral economics is a new field of economics that incorporate the results of psychology and rather than looking at problems addressed by traditional economics, such as how people consume and invest, it can be applied to a variety of problems, such as methods that are effective for supporting health, education, the poverty stricken, and developing countries. In this seminar students will study the basics and applications of behavioral economics and debate and discuss them in nearly every class. In addition, also planned are a welcome training camp in March, summer training camp in September, and a joint seminar with other universities in November.
1 | オリエンテーション |
2 | 行動経済学の基礎1 |
3 | 行動経済学の基礎2 |
4 | 行動経済学の基礎3 |
5 | 行動経済学の基礎4 |
6 | 行動経済学の基礎5 |
7 | 行動経済学の基礎6 |
8 | 行動経済学の基礎7 |
9 | 行動経済学の基礎8 |
10 | 行動経済学の基礎9 |
11 | 行動経済学の応用1 |
12 | 行動経済学の応用2 |
13 | 行動経済学の応用3 |
14 | 行動経済学の応用4 |
15 | 行動経済学の応用5 |
16 | 行動経済学の応用6 |
17 | 行動経済学の応用7 |
18 | 行動経済学の応用8 |
19 | 行動経済学の応用9 |
20 | グループワーク報告1 |
21 | グループワーク報告2 |
22 | グループワーク報告3 |
23 | グループワーク報告4 |
24 | グループワーク報告5 |
25 | グループワーク報告6 |
26 | グループワーク報告7 |
27 | グループワーク報告8 |
28 | グループワーク報告9 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時に指示する
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業参加度とプレゼンテーション(80%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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その他 (Others) | |||||
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企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。