日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Economics
Course Code BX657
Theme・Subtitle 環境保全と経済発展の両立を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Full year
DayPeriod・Room
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Credits 4
Course Number ECX2020
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 継続履修者は自動登録

【Course Objectives】

The object of this course is for students to use economic theory and statistical methods to logically and objectively analyze the environmental problem and other social problems and be able to propose solutions for them. An additional objective is for students to be able to accept different ways of thinking and to nurture the ability to skillfully communicate their assertions and ideas to other people.

【Course Contents】

Aiming for economic growth while ignoring the environment is a problem, but thinking about just protecting the environment and completely ignoring economic growth is also a problem. In this seminar students will verify specific environmental problems and learn the theory of environmental economics to consider how to both preserve the environment and have a strong economy. In addition, in response to requests from students, analytical methods for social problems using statistical techniques will also be covered.
During the seminar, students will read the text, present newspaper articles, and write papers either as a group or individually. Further, to improve their presentation ability, students will practice presentations and debates and hold paper reporting sessions (inter-seminars) with other universities. The addressed themes will focus on environmental issues, but for the newspaper article presentations and debates students can address a wide variety of problems that interest them in addition to environmental problems.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 環境問題の概要1/発表練習1
3 環境問題の概要2/発表練習2
4 環境問題の概要3/発表練習3
5 環境問題の概要4/発表練習4
6 学外演習(予定)
7 環境経済学の学習1/ディベート練習1
8 環境経済学の学習2/ディベート練習2
9 環境経済学の学習3/ディベート練習3
10 環境経済学の学習4/ディベート練習4
11 環境経済学の学習5/ディベート練習5
12 環境経済学の学習6/ディベート練習6
13 環境経済学の学習7/ディベート練習7
14 環境経済学の学習8/ディベート練習8
15 ガイダンス
16 グループ論文作成1/環境経済学の分析手法1
17 グループ論文作成2/環境経済学の分析手法2 
18 グループ論文作成3/環境経済学の分析手法3
19 グループ論文作成4/環境経済学の分析手法4
20 グループ論文作成5/環境経済学の分析手法5
21 他大学との論文報告会(予定)
22 環境経済学の分析手法6/発表練習1
23 環境経済学の分析手法7/発表練習2 
24 環境経済学の分析手法8/発表練習3 
25 環境経済学の分析手法9/発表練習4 
26 環境経済学の分析手法10/発表練習5 
27 環境経済学の分析手法11/発表練習6 
28 環境経済学の分析手法12/発表練習7 

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
校外実習として夏季休業期間中に合宿、秋学期に他大学との研究報告会を行います。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回,復習と予習をしておくこと。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業参加度(30%)
報告内容(30%)
議論への貢献(40%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
授業中に適宜指示する。

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 日引 聡,有村 俊秀 『入門 環境経済学―環境問題解決へのアプローチ』 中公新書 2002 4121016483

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

授業計画に関しては,進度などによって若干変更する場合があります。

【注意事項 / Notice】

企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。