日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX661/BX661BX661 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
近現代日本の経済史・経営史 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
As far as possible to “Be people with independent thinking ability who can respond to the changes in economic society with a broad perspective and flexible mind” as stated in the College of Economics degree granting policy, in this course students will acquire the ability to consider the history of the Japanese society from the Meiji Era to the present from literature, statistical materials, and fieldwork, to be able to relativize contemporary society from a historical perspective.
Historical considerations are indispensable for understanding the current economic society. Students must acquire a relativized perspective of contemporary society through historical research to understand the movements in today’s complex society. What this means is that history is “the dialog between the present and the past.”
The seminar will be conducted as a group study. The results of the joint research will be announced at the joint seminar (Hosei University and Tokyo Metropolitan University, Senshu University, Nanzan University, etc.) in December. Seminary students will actively visit companies to conduct interviews.
In FY2025, we would like to study and think about the modern society and economy of Japan through various approaches.Students that “love history” are very welcome, but participation by students without a particular interest in history is also fine. In addition, due to the way the seminar is conducted, positive and cooperative students are desirable, but there are also some students that realize they are negative and uncooperative. The later types are also very welcome. I look forward to participation by a variety of students.
1 | 春学期ゼミナール・ガイダンス |
2 | 基本文献の研究・グループワーク (1) |
3 | 基本文献の研究・グループワーク (2) |
4 | 基本文献の研究・グループワーク (3) |
5 | 基本文献の研究・グループワーク (4) |
6 | 基本文献の研究・グループワーク (5) |
7 | 基本文献の研究・グループワーク (6) |
8 | 基本文献の研究・グループワーク (7) |
9 | 基本文献の研究・グループワーク (8) |
10 | 基本文献の研究・グループワーク (9) |
11 | 基本文献の研究・グループワーク (10) |
12 | 基本文献の研究・グループワーク (11) |
13 | 基本文献の研究・グループワーク (12) |
14 | 春学期のまとめ |
15 | 秋学期ゼミナール・ガイダンス |
16 | 共同研究・プレゼンテーション (1) |
17 | 共同研究・プレゼンテーション (2) |
18 | 共同研究・プレゼンテーション (3) |
19 | 共同研究・プレゼンテーション (4) |
20 | 共同研究・プレゼンテーション (5) |
21 | 共同研究・プレゼンテーション (6) |
22 | 共同研究・プレゼンテーション (7) |
23 | 共同研究・プレゼンテーション (8) |
24 | 共同研究・プレゼンテーション (9) |
25 | 共同研究・プレゼンテーション (10) |
26 | 共同研究・プレゼンテーション (11) |
27 | 共同研究・プレゼンテーション (12) |
28 | 1年間のまとめ(全体総括) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のテキストやテーマについて、事前に専門用語や疑問点を調べる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
個別プレゼンテーション(35%) グループ学習(35%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
ゼミナール・ガイダンスで適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業中に適宜指示します。 |
【授業形態】
授業では学生への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待されます。
【課題に対するフィードバック】
最終授業時に,全体に対するフィードバックを行います。
【その他】
ゼミナール採用者に対しては、2025年1月以降に説明会(対面もしくはオンライン)を実施します。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
経済学部の学位授与方針に掲げる「幅広い視野と柔軟な頭脳をもって変動する経済社会に対応できる、自立的な思考能力をもった人材」となるべく、明治から現代までの日本社会の歩みについて、文献や統計資料、フィールドワークから考察し、歴史的な視点から現代社会を相対化する能力を身につける。
As far as possible to “Be people with independent thinking ability who can respond to the changes in economic society with a broad perspective and flexible mind” as stated in the College of Economics degree granting policy, in this course students will acquire the ability to consider the history of the Japanese society from the Meiji Era to the present from literature, statistical materials, and fieldwork, to be able to relativize contemporary society from a historical perspective.
現在の経済社会を理解するために、歴史的な考察は不可欠です。複雑な現代社会の動向を理解するには、歴史研究によって現代社会を相対化する視点を身につけなければなりません。歴史が「現在と過去の対話」といわれる所以です。
ゼミナールは、グループ報告が中心です。共同研究の成果は、12月の合同ゼミナール(法政大学・東京都立大学・専修大学・南山大学等)で発表します。また共同研究では,関係する企業を積極的に訪問し,ヒアリング等も実施します。
2025年度は,日本の近現代以降の社会や経済について,さまざまなアプローチを通じて,学び考えてみたいと考えています。「歴史が好き」な学生は大歓迎ですが、特段関心がない人も問題ありません。また、前向きで協調性がある方がゼミナールの進行上は望ましいですが、後ろ向きで協調性が無いと自覚している人もいるでしょう。後者であっても全く気にしません。多様な学生が集まることを期待しています。
Historical considerations are indispensable for understanding the current economic society. Students must acquire a relativized perspective of contemporary society through historical research to understand the movements in today’s complex society. What this means is that history is “the dialog between the present and the past.”
The seminar will be conducted as a group study. The results of the joint research will be announced at the joint seminar (Hosei University and Tokyo Metropolitan University, Senshu University, Nanzan University, etc.) in December. Seminary students will actively visit companies to conduct interviews.
In FY2025, we would like to study and think about the modern society and economy of Japan through various approaches.Students that “love history” are very welcome, but participation by students without a particular interest in history is also fine. In addition, due to the way the seminar is conducted, positive and cooperative students are desirable, but there are also some students that realize they are negative and uncooperative. The later types are also very welcome. I look forward to participation by a variety of students.
1 | 春学期ゼミナール・ガイダンス |
2 | 基本文献の研究・グループワーク (1) |
3 | 基本文献の研究・グループワーク (2) |
4 | 基本文献の研究・グループワーク (3) |
5 | 基本文献の研究・グループワーク (4) |
6 | 基本文献の研究・グループワーク (5) |
7 | 基本文献の研究・グループワーク (6) |
8 | 基本文献の研究・グループワーク (7) |
9 | 基本文献の研究・グループワーク (8) |
10 | 基本文献の研究・グループワーク (9) |
11 | 基本文献の研究・グループワーク (10) |
12 | 基本文献の研究・グループワーク (11) |
13 | 基本文献の研究・グループワーク (12) |
14 | 春学期のまとめ |
15 | 秋学期ゼミナール・ガイダンス |
16 | 共同研究・プレゼンテーション (1) |
17 | 共同研究・プレゼンテーション (2) |
18 | 共同研究・プレゼンテーション (3) |
19 | 共同研究・プレゼンテーション (4) |
20 | 共同研究・プレゼンテーション (5) |
21 | 共同研究・プレゼンテーション (6) |
22 | 共同研究・プレゼンテーション (7) |
23 | 共同研究・プレゼンテーション (8) |
24 | 共同研究・プレゼンテーション (9) |
25 | 共同研究・プレゼンテーション (10) |
26 | 共同研究・プレゼンテーション (11) |
27 | 共同研究・プレゼンテーション (12) |
28 | 1年間のまとめ(全体総括) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各回のテキストやテーマについて、事前に専門用語や疑問点を調べる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
個別プレゼンテーション(35%) グループ学習(35%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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ゼミナール・ガイダンスで適宜指示します。 |
その他 (Others) | |||||
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授業中に適宜指示します。 |
【授業形態】
授業では学生への質問も活発に行う予定なので,積極的な受講態度が期待されます。
【課題に対するフィードバック】
最終授業時に,全体に対するフィードバックを行います。
【その他】
ゼミナール採用者に対しては、2025年1月以降に説明会(対面もしくはオンライン)を実施します。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。