日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX664/BX664BX664 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
日本経済分析-国際的観点より |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
To understand the current state of the Japanese economy and its historical development and have a perspective of how the economy actually operates.
Students will gain an understanding of the development path taken by the Japanese economy from the wartime economy through the postwar reconstruction, period of high growth, and up to today’s low growth period. Having said that, the coverage will not be limited to Japan but will also include the mutual exchange between Japan and Asia as well as diverse areas such as the development of individual industries, infrastructure formation, business investment, and the promotion of economic policies. This is expected that as a result of this students will become able to recognize from a broad perspective how economic operations affect us.
Based on the above problem awareness, students will read a variety of texts related to the Japanese economy and discuss among themselves the reports that are given.
1 | 春学期イントロダクション |
2 | 輪読書報告及び討論1 |
3 | 輪読書報告及び討論2 |
4 | 輪読書報告及び討論3 |
5 | 輪読書報告及び討論4 |
6 | グループ論文作成作業1 |
7 | グループ論文作成作業2 |
8 | グループ論文作成作業3 |
9 | グループ論文作成作業4 |
10 | グループ論文中間報告及び討論1 |
11 | グループ論文中間報告及び討論2 |
12 | グループ論文中間報告及び討論3 |
13 | グループ論文最終報告及び討論 |
14 | 春学期総括 |
15 | 秋学期イントロダクション |
16 | 輪読書報告及び討論5 |
17 | 輪読書報告及び討論6 |
18 | 輪読書報告及び討論7 |
19 | 輪読書報告及び討論8 |
20 | 個人論文作成作業1 |
21 | 個人論文作成作業2 |
22 | 個人論文作成作業3 |
23 | 個人論文中間報告及び討論1 |
24 | 個人論文中間報告及び討論2 |
25 | 個人論文中間報告及び討論3 |
26 | 個人論文最終報告及び討論1 |
27 | 個人論文最終報告及び討論2 |
28 | 年度総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストなどは各自、精読して授業に参加すること。
グループ論文のプレゼンテーションは各グループ別に先行研究及び資料調査の上で行い、ディスカッションを通じて指摘・議論される事項ないしコメントを踏まえてグループ論文の改善を図ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度(30%) 討論(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に提示する。 |
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
日本経済の現状と史的展開を理解し、実態としての経済作動についてのパースペクティヴを持たせる。
To understand the current state of the Japanese economy and its historical development and have a perspective of how the economy actually operates.
戦時経済から戦後再編、高成長期を経て低成長の現在に至るまでの日本経済の発展経路について理解する。とはいえ日本だけに限定せず、日本とアジアとの相互交流をも視野に入れて、個別産業の発展、インフラの形成、企業投資、経済政策の推進などといった多様な部門に関して遠慮なく議論してもらう。それを通じて学生諸君が実態としての経済作動が我々に及ぼす影響をより大きな視野から認識することを期待する。
このゼミでは以上の問題意識に基づいて日本経済に関する多様なテキストを読み、担当者の報告の上、参加者同士で討論を行う。
Students will gain an understanding of the development path taken by the Japanese economy from the wartime economy through the postwar reconstruction, period of high growth, and up to today’s low growth period. Having said that, the coverage will not be limited to Japan but will also include the mutual exchange between Japan and Asia as well as diverse areas such as the development of individual industries, infrastructure formation, business investment, and the promotion of economic policies. This is expected that as a result of this students will become able to recognize from a broad perspective how economic operations affect us.
Based on the above problem awareness, students will read a variety of texts related to the Japanese economy and discuss among themselves the reports that are given.
1 | 春学期イントロダクション |
2 | 輪読書報告及び討論1 |
3 | 輪読書報告及び討論2 |
4 | 輪読書報告及び討論3 |
5 | 輪読書報告及び討論4 |
6 | グループ論文作成作業1 |
7 | グループ論文作成作業2 |
8 | グループ論文作成作業3 |
9 | グループ論文作成作業4 |
10 | グループ論文中間報告及び討論1 |
11 | グループ論文中間報告及び討論2 |
12 | グループ論文中間報告及び討論3 |
13 | グループ論文最終報告及び討論 |
14 | 春学期総括 |
15 | 秋学期イントロダクション |
16 | 輪読書報告及び討論5 |
17 | 輪読書報告及び討論6 |
18 | 輪読書報告及び討論7 |
19 | 輪読書報告及び討論8 |
20 | 個人論文作成作業1 |
21 | 個人論文作成作業2 |
22 | 個人論文作成作業3 |
23 | 個人論文中間報告及び討論1 |
24 | 個人論文中間報告及び討論2 |
25 | 個人論文中間報告及び討論3 |
26 | 個人論文最終報告及び討論1 |
27 | 個人論文最終報告及び討論2 |
28 | 年度総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
テキストなどは各自、精読して授業に参加すること。
グループ論文のプレゼンテーションは各グループ別に先行研究及び資料調査の上で行い、ディスカッションを通じて指摘・議論される事項ないしコメントを踏まえてグループ論文の改善を図ること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業参加度(30%) 討論(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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授業時に提示する。 |
その他 (Others) | |||||
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授業時に提示する。 |
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。