日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX714/BX714BX714 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
財務報告に関する研究 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
The objective of this class is to acquire the basic abilities necessary to conduct research on financial reports. The specific objective is for students to acquire the following abilities. (1) Be able to understand the concepts behind the present accounting standards and accounting system. (2) Be able to use databases of financial and other information to analyze the states of companies. (3) Be able to refer to academic papers and specialized publications, etc., regarding financial reports and then be able to compile the results of analysis on a specific theme using suitable wording.
There are a variety of themes regarding financial reports, so first for the main theme of financial statement analysis, students will acquire the ability to qualitatively and quantitatively analyze the state of company management from the financial statements. Performing financial statement analysis requires proper understanding of the structure of the financial statements, so students will learn the accounting standards and system based on the textbook. In particular, each team will deeply research a topic of interest from the textbook and then during class report and discuss their study results. For the study conducted during each class it is recommended that the students extract and process information from financial databases, such as the basic financial indicators, so that they will learn how to use databases of financial and other information. After that students will conduct research on themes. For example, the stewardship code or corporate governance code can be addressed and discussions held of related papers and books, etc. Students can also participate in the Nikkei Stock League or Pronexus Essay Contest, etc.
1 | ガイダンス |
2 | 資料収集の方法(文献の探索方法、EOLの利用方法等) |
3 | 資料収集の方法(NEEDS-Financial QUESTの利用方法等) |
4 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
5 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
6 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
7 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
8 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
9 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
10 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
11 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
12 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
13 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
14 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
15 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
16 | テーマ別研究の報告・議論 |
17 | テーマ別研究の報告・議論 |
18 | テーマ別研究の報告・議論 |
19 | テーマ別研究の報告・議論 |
20 | テーマ別研究の報告・議論 |
21 | テーマ別研究の報告・議論 |
22 | テーマ別研究の報告・議論 |
23 | テーマ別研究の報告・議論 |
24 | テーマ別研究の報告・議論 |
25 | テーマ別研究の報告・議論 |
26 | テーマ別研究の報告・議論 |
27 | テーマ別研究の報告・議論 |
28 | テーマ別研究の報告・議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で取り扱うテキストや文献等を予習・復習する必要がある。
・履修者の状況にもよるが、3~4名のチーム単位での調査・報告を予定している。報告担当の授業に向けて事前に共同で調査を行い、調査結果をレジュメにまとめる必要がある。
・必要に応じてエクセルなどのソフトウェアを使えるようにする必要がある。
・日商簿記検定2級程度の知識を前提とするため、2年次からゼミと並行して自主的に同資格の取得に向けた学習を行うことを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における報告内容(レジュメ等を含む)(60%) 個別テーマ等の研究成果(30%) ゼミ活動への取り組み状況(10%) |
備考 (Notes) | ||
無断欠席が半期で4回以上となる場合は原則として成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
実際に使用するテキストは現時点では未定であるため、講義初回に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 伊藤邦雄 | 『新・現代会計入門(第6版)』 | 日本経済新聞出版社 | 2024 | 9784296120048 |
2 | 伊藤邦雄 | 『企業価値経営(第2版)』 | 日本経済新聞出版社 | 2023 | 9784296117802 |
3 | バルーク・レブ、フェン・グー | 『会計の再生』 | 中央経済社 | 2018 | 9784502240515 |
講義日程とは別に他大学との合同ゼミやゼミ合宿等を実施する場合がある。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
この授業の目標は、財務報告に関する研究を行うために必要な基礎的な能力を習得することである。具体的には、次のような能力の獲得を目指す。(1)現在の会計基準や会計制度の背後にある考え方を理解できるようになる。(2)財務情報等のデータベースを活用して企業の実態を分析できるようになる。(3)財務報告に関する学術論文や専門書等を参考にして、特定のテーマに関する分析結果を適切な文章表現でまとめることができるようになる。
The objective of this class is to acquire the basic abilities necessary to conduct research on financial reports. The specific objective is for students to acquire the following abilities. (1) Be able to understand the concepts behind the present accounting standards and accounting system. (2) Be able to use databases of financial and other information to analyze the states of companies. (3) Be able to refer to academic papers and specialized publications, etc., regarding financial reports and then be able to compile the results of analysis on a specific theme using suitable wording.
財務報告に関連するテーマにはさまざまなものがあるため、まずは財務諸表分析を主たるテーマとし、企業経営の実態を財務諸表から定性的・定量的に分析する能力を習得する。財務諸表分析を行うためには、財務諸表の構造を適切に理解する必要があるため、テキストに基づいて会計基準や制度を学習する。具体的には、テキストの内容の中で関心を抱いたトピックをチームごとにさらに深く調査し、授業ではその調査内容を報告・議論する。各授業回の調査では、基本的な財務指標等を財務データベースから抽出・加工することを推奨するため、この学習を通じて財務情報等のデータベースを使いこなせるようにする。その後、テーマ別の研究を行う。例えば、スチュワードシップ・コードやコーポレートガバナンス・コードなどを取り上げ、それらに関連する論文や書籍等をもとに議論を行う。なお、日経ストックリーグやプロネクサス懸賞論文などに参加する場合もある。
There are a variety of themes regarding financial reports, so first for the main theme of financial statement analysis, students will acquire the ability to qualitatively and quantitatively analyze the state of company management from the financial statements. Performing financial statement analysis requires proper understanding of the structure of the financial statements, so students will learn the accounting standards and system based on the textbook. In particular, each team will deeply research a topic of interest from the textbook and then during class report and discuss their study results. For the study conducted during each class it is recommended that the students extract and process information from financial databases, such as the basic financial indicators, so that they will learn how to use databases of financial and other information. After that students will conduct research on themes. For example, the stewardship code or corporate governance code can be addressed and discussions held of related papers and books, etc. Students can also participate in the Nikkei Stock League or Pronexus Essay Contest, etc.
1 | ガイダンス |
2 | 資料収集の方法(文献の探索方法、EOLの利用方法等) |
3 | 資料収集の方法(NEEDS-Financial QUESTの利用方法等) |
4 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
5 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
6 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
7 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
8 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
9 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
10 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
11 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
12 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
13 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
14 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
15 | テキストの内容に基づく報告・議論 |
16 | テーマ別研究の報告・議論 |
17 | テーマ別研究の報告・議論 |
18 | テーマ別研究の報告・議論 |
19 | テーマ別研究の報告・議論 |
20 | テーマ別研究の報告・議論 |
21 | テーマ別研究の報告・議論 |
22 | テーマ別研究の報告・議論 |
23 | テーマ別研究の報告・議論 |
24 | テーマ別研究の報告・議論 |
25 | テーマ別研究の報告・議論 |
26 | テーマ別研究の報告・議論 |
27 | テーマ別研究の報告・議論 |
28 | テーマ別研究の報告・議論 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
・授業で取り扱うテキストや文献等を予習・復習する必要がある。
・履修者の状況にもよるが、3~4名のチーム単位での調査・報告を予定している。報告担当の授業に向けて事前に共同で調査を行い、調査結果をレジュメにまとめる必要がある。
・必要に応じてエクセルなどのソフトウェアを使えるようにする必要がある。
・日商簿記検定2級程度の知識を前提とするため、2年次からゼミと並行して自主的に同資格の取得に向けた学習を行うことを推奨する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
授業における報告内容(レジュメ等を含む)(60%) 個別テーマ等の研究成果(30%) ゼミ活動への取り組み状況(10%) |
備考 (Notes) | ||
無断欠席が半期で4回以上となる場合は原則として成績評価の対象としない。 |
その他 (Others) | |||||
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実際に使用するテキストは現時点では未定であるため、講義初回に指示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 伊藤邦雄 | 『新・現代会計入門(第6版)』 | 日本経済新聞出版社 | 2024 | 9784296120048 |
2 | 伊藤邦雄 | 『企業価値経営(第2版)』 | 日本経済新聞出版社 | 2023 | 9784296117802 |
3 | バルーク・レブ、フェン・グー | 『会計の再生』 | 中央経済社 | 2018 | 9784502240515 |
講義日程とは別に他大学との合同ゼミやゼミ合宿等を実施する場合がある。
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。