日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
経済学部/College of EconomicsCollege of Economics |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
BX785/BX785BX785 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
比較経済発展史:ヨーロッパと日本を中心に |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
通年/Full yearFull year |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
44 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
ECX2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
継続履修者は自動登録 |
The purpose of this seminar is understanding and anlysing the models of economic development of Europe and Japan from the comparative and historical perspective.
We will look at the similarities and differences between Europe and Japan in terms of economic development, especially from a historical perspective. It is possible to cover the American region (United States, Canada, Latin America).
There will also be time for group research. In the spring of 2024, we studied cities and infrastructure, beer, wine, music, shipbuilding, and central banks.
In the fall semester, we will work on different themes and create a website for our research.
The theme might change in 2025, but the interest of the participants shall have priority.
*Historical perspective is required for each theme. We will create two groups: one for "analyzing current situation in light of history" and the other for "historical analysis of current situation". No prior knowledge of history is required, but students must be interested and motivated.
*Each group will coduct a fieldwork. In the spring of 2024, we visited a wine brewery, interviewed a shipbuilding company, toured the port of Yokohama, and conducted a survey on beer consumption.
*Collecting information in foreign languages is required.
1 | イントロダクション・自己紹介 |
2 | 研究テーマの設定 |
3 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
4 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
5 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
6 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
7 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
8 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(2) |
9 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
10 | フィールドワーク(予定・実施回変更可能性あり) |
11 | フィールドワーク成果報告(予定・実施回変更可能性あり) |
12 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
13 | 研究報告(1) |
14 | 研究報告(2) まとめ・夏休みと秋学期に向けて |
15 | 秋学期の目標確認と研究テーマの設定 |
16 | 資料(史料)分析の方法を学ぶ |
17 | 資料(史料)分析結果の報告 |
18 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
19 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
20 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
21 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
22 | フィールドワーク(予定・実施回変更可能性あり) |
23 | フィールドワーク成果報告(予定・実施回変更可能性あり) |
24 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
25 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
26 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
27 | 合同ゼミ(予定・実施回変更可能性あり) |
28 | 4年生(ゼミナールB)との合同で研究発表 まとめと来年度に向けての目標設定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献や史資料の調査,特定課題,グループ研究など,授業時間外ですべきことはほぼ毎週あります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習の取り組み度合・報告・議論での発言(80%) 提出課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
全体で使用する文献,個別に参照すべき文献などは,授業内で指示します。 |
ノートパソコン
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。
「比較」と「歴史」の視点から経済発展の仕方を理解し,分析できるようになる。
とくにヨーロッパと日本の経済発展に関する知見を深める。
英語(希望があればその他のヨーロッパ言語)による情報収集能力を身に着ける。
The purpose of this seminar is understanding and anlysing the models of economic development of Europe and Japan from the comparative and historical perspective.
ヨーロッパと日本では,経済発展の仕方にどのような特徴があり,似ている部分や異なる部分はどのようなところにあるのか,とくに歴史的なアプローチから研究し,明らかにします。アメリカ地域(合衆国,カナダ,中南米)を対象にすることも可能です。
全体演習に加えて,グループ研究の時間を多くとります。
グループ研究のテーマはさまざまです。2024年度春学期では,「都市とインフラ」,「ビール市場調査とマーケティング」,「甲州ワインとヨーロッパ市場」,「音楽と創造都市」,「造船業」,「日欧の中央銀行」を扱いました。
秋学期は別のテーマを扱い,調査研究を公表するWebサイトを構築します。
2025年度で変更はあり得ますが,参加者の希望を重視します。
*いずれのテーマでも,歴史的な部分にアプローチします。「歴史を踏まえた現状分析」を行うグループと,「現状を踏まえた歴史分析」を行うグループをつくります。ゼミ加入の段階で歴史の予備知識はなくても大丈夫ですが,興味と意欲をもって勉強できることが必須です。
*グループ単位のフィールドワークを重視します。2024年度春学期では,山梨のワイン醸造所の訪問,造船企業へのインタビュー,横浜港の見学,ビール消費に関するアンケート調査などを行いました。
*外国語による情報収集をできる限り行います。
We will look at the similarities and differences between Europe and Japan in terms of economic development, especially from a historical perspective. It is possible to cover the American region (United States, Canada, Latin America).
There will also be time for group research. In the spring of 2024, we studied cities and infrastructure, beer, wine, music, shipbuilding, and central banks.
In the fall semester, we will work on different themes and create a website for our research.
The theme might change in 2025, but the interest of the participants shall have priority.
*Historical perspective is required for each theme. We will create two groups: one for "analyzing current situation in light of history" and the other for "historical analysis of current situation". No prior knowledge of history is required, but students must be interested and motivated.
*Each group will coduct a fieldwork. In the spring of 2024, we visited a wine brewery, interviewed a shipbuilding company, toured the port of Yokohama, and conducted a survey on beer consumption.
*Collecting information in foreign languages is required.
1 | イントロダクション・自己紹介 |
2 | 研究テーマの設定 |
3 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
4 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
5 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
6 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
7 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
8 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(2) |
9 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
10 | フィールドワーク(予定・実施回変更可能性あり) |
11 | フィールドワーク成果報告(予定・実施回変更可能性あり) |
12 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
13 | 研究報告(1) |
14 | 研究報告(2) まとめ・夏休みと秋学期に向けて |
15 | 秋学期の目標確認と研究テーマの設定 |
16 | 資料(史料)分析の方法を学ぶ |
17 | 資料(史料)分析結果の報告 |
18 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
19 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
20 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
21 | ヨーロッパ史基礎演習 中間報告(1) |
22 | フィールドワーク(予定・実施回変更可能性あり) |
23 | フィールドワーク成果報告(予定・実施回変更可能性あり) |
24 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
25 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
26 | ヨーロッパ史基礎演習 グループ研究 |
27 | 合同ゼミ(予定・実施回変更可能性あり) |
28 | 4年生(ゼミナールB)との合同で研究発表 まとめと来年度に向けての目標設定 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献や史資料の調査,特定課題,グループ研究など,授業時間外ですべきことはほぼ毎週あります。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
演習の取り組み度合・報告・議論での発言(80%) 提出課題(20%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
その他 (Others) | |||||
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全体で使用する文献,個別に参照すべき文献などは,授業内で指示します。 |
ノートパソコン
企業見学等を実施する場合、先方からの求めによって氏名などの個人情報を提供することがあります。