日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CA173/CA173CA173 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期他/Spring OthersSpring Others |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT2430 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
集中講義:日程はR Guide「集中講義日程」を確認すること |
Students learn about the mathematical theories computers use to process various types of data such as images, sound and video through practical exercises using computers.
Sounds, images and videos are frequently used on the network. In addition, videos are easily viewed with mobile phones and dedicated broadcasts are also arranged. The important point here is how to represent high-quality audio and images using a small amount of data. This is based on Fourier transforms, which is one of the splendid applications of mathematics to be experienced.
On the final day, students investigate how to mathematically create 3D images and confirm this through practical exercises.
1 | 1次元データの処理。とくに音声信号のフーリエ変換による処理を中心に説明する。応用として音程,音色の数学的意味を考察する。 |
2 | 1次元データの処理 |
3 | 1次元データの処理 |
4 | 1次元データの処理 |
5 | 1次元データの処理 |
6 | 2次元データの処理。とくに画像のフーリエ変換による処理を説明し,静止画像の圧縮と動画像処理の基本について述べる。 |
7 | 2次元データの処理 |
8 | 2次元データの処理 |
9 | 2次元データの処理 |
10 | 2次元データの処理 |
11 | 3次元データの処理。とくにレイ・トレーシングによる3D画像作成の数学的背景の解説,および,実習を行う。 |
12 | 3次元データの処理 |
13 | 3次元データの処理 |
14 | 3次元データの処理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(50%) 授業内で行う複数回の課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付する。 |
夏休み期間中に3日間の集中講義として行う。
日程はR Guideを確認すること。
コンピュータが取り扱う画像・音・映像などのさまざまなデータの処理に使われる数学理論を,実際にコンピュータを使った実習を通して学ぶ。
Students learn about the mathematical theories computers use to process various types of data such as images, sound and video through practical exercises using computers.
ネットワーク上を音や画像・映像などが頻繁に利用されている。また携帯電話でも動画像が手軽に見られ,専用の放送も予定されている。ここで重要なのは,いかに少ないデータ量で上質の音声や画像を表現するかである。この基本はフーリエ変換であって,数学の見事な応用が実感できるものである。
最終日には3次元画像の作り方を数学的に調べ,実習で確認する。
Sounds, images and videos are frequently used on the network. In addition, videos are easily viewed with mobile phones and dedicated broadcasts are also arranged. The important point here is how to represent high-quality audio and images using a small amount of data. This is based on Fourier transforms, which is one of the splendid applications of mathematics to be experienced.
On the final day, students investigate how to mathematically create 3D images and confirm this through practical exercises.
1 | 1次元データの処理。とくに音声信号のフーリエ変換による処理を中心に説明する。応用として音程,音色の数学的意味を考察する。 |
2 | 1次元データの処理 |
3 | 1次元データの処理 |
4 | 1次元データの処理 |
5 | 1次元データの処理 |
6 | 2次元データの処理。とくに画像のフーリエ変換による処理を説明し,静止画像の圧縮と動画像処理の基本について述べる。 |
7 | 2次元データの処理 |
8 | 2次元データの処理 |
9 | 2次元データの処理 |
10 | 2次元データの処理 |
11 | 3次元データの処理。とくにレイ・トレーシングによる3D画像作成の数学的背景の解説,および,実習を行う。 |
12 | 3次元データの処理 |
13 | 3次元データの処理 |
14 | 3次元データの処理 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席態度(50%) 授業内で行う複数回の課題(50%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
プリントを配付する。 |
夏休み期間中に3日間の集中講義として行う。
日程はR Guideを確認すること。