日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CA230/CA230CA230 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水5/Wed.5 Wed.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT3030 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
1年次および2年次春学期配当の必修科目(専門教育科目)全てを修得していなければならない。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims for students to acquire the ability to read, understand, and explain contents of technical books, making full use of materials (e.g., calculus, linear algebra) students have previously learned.
Approximately five students read and understand the text and, present the contents, thereby deepening knowledge they acquired during first-year courses. Each week, one or two students present in their own language and in an understandable manner the subject material they have been assigned. The other students are expected to participate actively by posing questions and making comments.
1 | ガイダンス |
2 | 学生による発表 |
3 | 学生による発表 |
4 | 学生による発表 |
5 | 学生による発表 |
6 | 学生による発表 |
7 | 学生による発表 |
8 | 学生による発表 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1,2年次の微分積分と線形代数について復習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席態度(30%) 授業へのコミットメント(30%) 発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 寺杣友秀 | 『 リーマン面の理論』 | 森北出版 | 2019 | 9784627078314 |
2 | 今野一宏 | 『 リーマン面と代数曲線』 | 共立出版 | 2016 | 9784320111967 |
3 | 小木曽啓示 | 『 代数曲線論』 | 朝倉書店 | 2002 | 9784254115987 |
4 | Otto Forster | Lectures on Riemann Surfaces | Springer | 2011 | 9781461259633 |
5 | 酒井文雄 | 『 平面代数曲線』 | 共立出版 | 2012 | 9784320019928 |
これまで微分積分や線形代数で学習した事柄を駆使しつつ、専門書を読み解き、その内容を解説する能力を身につける。
This course aims for students to acquire the ability to read, understand, and explain contents of technical books, making full use of materials (e.g., calculus, linear algebra) students have previously learned.
5人程度でテキストを輪講する。各自1年次に習得した知識を深めつつ専門書を読み、理解する。毎回1,2名が発表者となる。発表者は内容を消化したうえで、分かりやすいように自分の言葉で再構成し、要領よく説明することが求められる。それに対し聴講者も適宜質問やコメントをすることによって積極的に参加する。
Approximately five students read and understand the text and, present the contents, thereby deepening knowledge they acquired during first-year courses. Each week, one or two students present in their own language and in an understandable manner the subject material they have been assigned. The other students are expected to participate actively by posing questions and making comments.
1 | ガイダンス |
2 | 学生による発表 |
3 | 学生による発表 |
4 | 学生による発表 |
5 | 学生による発表 |
6 | 学生による発表 |
7 | 学生による発表 |
8 | 学生による発表 |
9 | 学生による発表 |
10 | 学生による発表 |
11 | 学生による発表 |
12 | 学生による発表 |
13 | 学生による発表 |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
1,2年次の微分積分と線形代数について復習しておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への出席態度(30%) 授業へのコミットメント(30%) 発表(40%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 寺杣友秀 | 『 リーマン面の理論』 | 森北出版 | 2019 | 9784627078314 |
2 | 今野一宏 | 『 リーマン面と代数曲線』 | 共立出版 | 2016 | 9784320111967 |
3 | 小木曽啓示 | 『 代数曲線論』 | 朝倉書店 | 2002 | 9784254115987 |
4 | Otto Forster | Lectures on Riemann Surfaces | Springer | 2011 | 9781461259633 |
5 | 酒井文雄 | 『 平面代数曲線』 | 共立出版 | 2012 | 9784320019928 |