日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CA322/CA322CA322 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
IoT, AIの時代における新しいビジネスモデルと価値創造のあり方を探る |
授業形態/ Class FormatClass Format |
オンライン(全回オンライン)/Online (all classes are online)Online (all classes are online) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
(発話を伴う授業を学内で受講する場合は8201の利用可) |
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火5/Tue.5 Tue.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT2440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
○○ |
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Objective is to understand the recent situation of the information industry while touching on historical trends and influences of the ICT. Target students are subscribers of a Teacher Training Course or those who are interested in employment in the information industry (SE, etc.) or starting a business. Students will be able to understand the relationship between the information industry and society, the economy and industry. Changes of value creation process in industries and relationship between AI and jobs and skills will be also discussed.
The information industry is widely understood as the industry related to the hardware, software, services and content to collect and process information. Lectures are on the structure of this industry and its recent situation. Students will learn about new trends such as IoT and AI as well as relationships of information industry and other industries. Programming and the study of programming languages is outside the scope of this class. Depending on the number of participants, lectures by guest lecturers and workshop-style classes may be held. The syllabus may also be partially changed.
1 | オリエンテーション |
2 | 情報産業の定義,ICTの歴史とトレンド |
3 | Cyber Physical Systemとデジタル技術のインパクト |
4 | ビジネスモデルの重要性 |
5 | プラットフォームビジネス |
6 | 新しい価値をどう作るのか |
7 | eコマース,ネット通販とそのインパクト |
8 | ICTとマーケティング,ネット広告 |
9 | ネットは社会を分断するのか |
10 | インターネットと炎上,フェイクニュース |
11 | 新しいデジタル技術の事業化と必要とされる人材像 |
12 | 情報産業とソーシャルイノベーション,社会課題の解決 |
13 | デジタル・トランスフォーメーションと情報産業関連政策の動向 |
14 | 授業の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas LMSなどを使って授業後の課題やアンケートなどを実施予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業への出席や参加(積極的な質問など)(20%) 授業後の課題やアンケートへの回答(オンラインで提出)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。パワーポイントを使用して授業を進める。共有するファイルは、Canvas LMSなどでダウンロードできるようにする。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
必要に応じ,資料・文献の提示・共有(Canvas LMSにアップロード)を行う。 |
プログラミングやICTに関する特別な知識・能力は必要としない。
オンライン授業に参加するための環境(マイクとカメラが利用できるPC,安定的なネット接続など)
授業は全回オンライン(Zoom)で行う。
教職課程登録者や情報産業での就職(SEなど),起業などに関心を持つ者に対して,ICT(情報通信技術)の動向や影響に触れながら,情報産業の現状を理解してもらう。特に,情報産業と社会・経済・産業との関係や情報化による価値創造のあり方の変化,これからの情報産業に必要な人材像を理解できるようにする。
Objective is to understand the recent situation of the information industry while touching on historical trends and influences of the ICT. Target students are subscribers of a Teacher Training Course or those who are interested in employment in the information industry (SE, etc.) or starting a business. Students will be able to understand the relationship between the information industry and society, the economy and industry. Changes of value creation process in industries and relationship between AI and jobs and skills will be also discussed.
情報産業を,ICTの普及によって大きく変化しつつあるハードウェア,ソフトウェア,サービス,コンテンツに関わる産業と広くとらえ,それらの構造と現状を講義する。IoTやAI(人工知能)などの新しい動向や,他の産業との関係についても学習する。授業ではプログラム言語の学習やプログラミングは行わない。受講人数に応じて,ゲスト講師による講義を行うことも検討する。なお,授業計画は部分的に変更する場合があります。
The information industry is widely understood as the industry related to the hardware, software, services and content to collect and process information. Lectures are on the structure of this industry and its recent situation. Students will learn about new trends such as IoT and AI as well as relationships of information industry and other industries. Programming and the study of programming languages is outside the scope of this class. Depending on the number of participants, lectures by guest lecturers and workshop-style classes may be held. The syllabus may also be partially changed.
1 | オリエンテーション |
2 | 情報産業の定義,ICTの歴史とトレンド |
3 | Cyber Physical Systemとデジタル技術のインパクト |
4 | ビジネスモデルの重要性 |
5 | プラットフォームビジネス |
6 | 新しい価値をどう作るのか |
7 | eコマース,ネット通販とそのインパクト |
8 | ICTとマーケティング,ネット広告 |
9 | ネットは社会を分断するのか |
10 | インターネットと炎上,フェイクニュース |
11 | 新しいデジタル技術の事業化と必要とされる人材像 |
12 | 情報産業とソーシャルイノベーション,社会課題の解決 |
13 | デジタル・トランスフォーメーションと情報産業関連政策の動向 |
14 | 授業の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Canvas LMSなどを使って授業後の課題やアンケートなどを実施予定。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
レポート試験 (Report Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業への出席や参加(積極的な質問など)(20%) 授業後の課題やアンケートへの回答(オンラインで提出)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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特になし。パワーポイントを使用して授業を進める。共有するファイルは、Canvas LMSなどでダウンロードできるようにする。 |
その他 (Others) | |||||
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必要に応じ,資料・文献の提示・共有(Canvas LMSにアップロード)を行う。 |
プログラミングやICTに関する特別な知識・能力は必要としない。
オンライン授業に参加するための環境(マイクとカメラが利用できるPC,安定的なネット接続など)
授業は全回オンライン(Zoom)で行う。