日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CA322/CA322CA322 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
情報ネットワークとその産業の在り方を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
MAT2440 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
For registrants in teacher-training course and students who are interested in working (and starting a business) in the information industry, we try to understand the current situation of the information industry by having a look at the process and the trend of the development of the information and communication technology. Then, we examine the relation between our society and information industry, the change of the way of value-creation caused by computerization, and the roles demanded by future information industry.
Looking widely at the information industry as industry related to hardware, software and service contents that are drastically with the spread of ICT, we study the structure and the status of them. We also study the trends of IoT and AI, and study the relation with other industries. We do not do programming in the course. Guest speakers will be invited to give talks for about two times. The class plan may be changed partially.
1 | 授業の概要/情報産業とは |
2 | 情報と貨幣 |
3 | 情報通信 |
4 | 計算機と情報処理 |
5 | プログラミング言語 |
6 | 市場と情報技術 |
7 | 企業研究1 |
8 | ビットコイン |
9 | ブロックチェーンと仮想通貨 |
10 | 高度情報化社会と情報倫理 |
11 | 企業研究2 |
12 | 機械学習,AI |
13 | 情報の真贋 |
14 | 授業の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学修は「Canvas LMS」に登録した資料に毎回1時間程度目を通す。事後学修は毎回3時間程度を想定した小レポートに取り組み「Canvas LMS」にて提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業の小レポート(5% × 14)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。パワーポイントを使用して授業を進める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ネイト・シルバー 著(川添節子 訳) | 『シグナル&ノイズ 天才データアナリストの「予測学」』 | 日経BP | 2013年 | 9784822249809 |
その他 (Others) | |||||
その他,必要に応じ文献等を紹介する。 |
学修あるいは日常生活でコンピュータと通信を利用していることが望ましい。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPCを持参すること。
(なし)
教職課程登録者や情報産業での就職,起業などに関心を持つ者に対して,情報通信技術の発展の経緯や動向に触れながら,情報産業の現状を理解する。次いで,情報産業と社会の関係や情報化による価値創造のあり方の変化,これからの情報産業に求められる役割を考察する。
For registrants in teacher-training course and students who are interested in working (and starting a business) in the information industry, we try to understand the current situation of the information industry by having a look at the process and the trend of the development of the information and communication technology. Then, we examine the relation between our society and information industry, the change of the way of value-creation caused by computerization, and the roles demanded by future information industry.
情報産業を,ICTの普及によって大きく変化しつつあるハードウェア,ソフトウェア,サービス,コンテンツに関わる産業と広くとらえ,それらの構造と現状を知る。IoTやAI(人工知能)などの動向や,他の産業との関係についても見る。授業ではプログラミングは行わない。ゲストスピーカーによる講義を2回程度行う。なお,授業計画は部分的に変更する場合がある。
Looking widely at the information industry as industry related to hardware, software and service contents that are drastically with the spread of ICT, we study the structure and the status of them. We also study the trends of IoT and AI, and study the relation with other industries. We do not do programming in the course. Guest speakers will be invited to give talks for about two times. The class plan may be changed partially.
1 | 授業の概要/情報産業とは |
2 | 情報と貨幣 |
3 | 情報通信 |
4 | 計算機と情報処理 |
5 | プログラミング言語 |
6 | 市場と情報技術 |
7 | 企業研究1 |
8 | ビットコイン |
9 | ブロックチェーンと仮想通貨 |
10 | 高度情報化社会と情報倫理 |
11 | 企業研究2 |
12 | 機械学習,AI |
13 | 情報の真贋 |
14 | 授業の振り返り |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前学修は「Canvas LMS」に登録した資料に毎回1時間程度目を通す。事後学修は毎回3時間程度を想定した小レポートに取り組み「Canvas LMS」にて提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
毎回の授業の小レポート(5% × 14)(70%) 最終レポート(Final Report)(30%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
特になし。パワーポイントを使用して授業を進める。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ネイト・シルバー 著(川添節子 訳) | 『シグナル&ノイズ 天才データアナリストの「予測学」』 | 日経BP | 2013年 | 9784822249809 |
その他 (Others) | |||||
その他,必要に応じ文献等を紹介する。 |
学修あるいは日常生活でコンピュータと通信を利用していることが望ましい。
資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,授業にPCを持参すること。
(なし)