日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20232023 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
自動登録/automatic registrationautomatic registration |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
|
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火1/Tue.1 Tue.1 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
PHY2100 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
|
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
|
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
|
備考/ NotesNotes |
Classical mechanics is one of the most fundamental subjects in physics. The methods of extracting the laws from phenomena in nature are typically displayed. The fundamental concepts in classical mechanics are often applicable to other fields of physics. The purpose of the class is to understand the meaning of the basic concepts and physical quantities and to apply them to solve problems.
"Classical Mechanics 1" mainly deals with the particle mechanics. Starting from the description of the particle motion, the meaning of Newton's second laws of motion is to be understood. The importance of the new concept of potential energy is emphasized and new conservation laws are introduced. The physical setups are basically the same as those learned in high school. However, differential equations are introduced and the analytical solutions will be obtained. Students need to prepare for the classes by reading and understanding the subjects in the textbook for the week. Homework problems are to be solved as well before coming to the class. Students are required to obtain the physics point of view in discussing and having dialogs on key physics concepts, examples in daily life and the new mathematical methods.
1 | 運動の法則と基本概念 |
2 | 力と運動 |
3 | 運動量と力積 1 |
4 | 運動量と力積 2 |
5 | 運動方程式の解法 1 |
6 | 運動方程式の解法 2 |
7 | 運動方程式の解法 3 |
8 | 中間テスト |
9 | 仕事とエネルギー 1 |
10 | 仕事とエネルギー 2 |
11 | 仕事とエネルギー 3 |
12 | 極座標による記述 1 |
13 | 極座標による記述 2 |
14 | 角運動量 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書に書いてある定義など情報伝達については宿題として予習を課す。授業内対話に時間を使うので、次の授業範囲を熟読・理解してくることが必須である。「対話」とは問いを立て、それに答えるための議論を行い,その中で生じた新たな問いに向き合うような継続的な問いと答えのスパイラルにより本質に迫っていく手法のことである。 自己および相互評価により,自分が関わった「対話」の質を振り返ることが重要である。毎回出すBlackboard上の問に答えてくることも教科書を理解する助けとなる宿題である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
予習問題(15%) 確認問題(15%) ラーニングログ(10%) 中間テスト(19%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 兵頭俊夫 | 『考える力学』第2版 | 学術図書出版社 | 2021 | 9784780609417 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田原真人 | 『微積で楽しく高校物理がわかる本』 | 秀和システム | 2006 | 9784798012803 |
2 | 潮秀樹 | 『よくわかる物理数学の基本と仕組み』 | 秀和システム | 2004 | 9784798006987 |
3 | 原島鮮 | 『力学 3訂版』 | 裳華房 | 1985 | 9784785320201 |
4 | 吉田春夫 | 『キーポイント 力学』 | 岩波書店 | 1996 | 9784000079563 |
5 | アンドリュー エルビィ | 『力学の考え方(上) 』 | ピアソン桐原 | 2009 | 9784894714281 |
6 | ファインマン、レイトン、サンズ | 『ファインマン物理学 I 力学』 | 岩波書店 | 1986 | 9784000077118 |
7 | John R. Taylor | Classical Mechanics | Univ. Sci. Books | 2005 | 9781891389221 |
力学は物理学を学ぶにあたって最も基本的な科目の一つである。自然現象の中から法則を見いだす自然科学の方法が典型的に現れている。また力学で使われる基本概念は他の物理学の科目でも重要なものである。授業ではこれらのことに注意しながら,力学で使われる基本概念や物理量の意味を理解して、それらを問題解決に応用できる力を身につける。
Classical mechanics is one of the most fundamental subjects in physics. The methods of extracting the laws from phenomena in nature are typically displayed. The fundamental concepts in classical mechanics are often applicable to other fields of physics. The purpose of the class is to understand the meaning of the basic concepts and physical quantities and to apply them to solve problems.
「力学1」では主に1個の質点の運動を取り扱う。質点の運動の記述からはじめ,ニュートンの運動法則から質点の運動を求める手法を理解する。さらに物理学では大変重要な概念であるポテンシャルについて理解し,いくつかの保存則を導入する。対象とする物理現象は,高校の物理で取り扱ったものと大差はないが,この授業では微分積分を使って運動を記述し,運動方程式を微分方程式として解けるようになることを目指す。受講者はあらかじめ講義で学習する内容を予習し,宿題として与えられた演習問題を解いてくることが求められる。授業では各単元のキーポイント,その背景にある物理的概念,身近な例,そして新出の数学を含めた議論・対話から物理の思考法の習得を目指す。
"Classical Mechanics 1" mainly deals with the particle mechanics. Starting from the description of the particle motion, the meaning of Newton's second laws of motion is to be understood. The importance of the new concept of potential energy is emphasized and new conservation laws are introduced. The physical setups are basically the same as those learned in high school. However, differential equations are introduced and the analytical solutions will be obtained. Students need to prepare for the classes by reading and understanding the subjects in the textbook for the week. Homework problems are to be solved as well before coming to the class. Students are required to obtain the physics point of view in discussing and having dialogs on key physics concepts, examples in daily life and the new mathematical methods.
1 | 運動の法則と基本概念 |
2 | 力と運動 |
3 | 運動量と力積 1 |
4 | 運動量と力積 2 |
5 | 運動方程式の解法 1 |
6 | 運動方程式の解法 2 |
7 | 運動方程式の解法 3 |
8 | 中間テスト |
9 | 仕事とエネルギー 1 |
10 | 仕事とエネルギー 2 |
11 | 仕事とエネルギー 3 |
12 | 極座標による記述 1 |
13 | 極座標による記述 2 |
14 | 角運動量 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
教科書に書いてある定義など情報伝達については宿題として予習を課す。授業内対話に時間を使うので、次の授業範囲を熟読・理解してくることが必須である。「対話」とは問いを立て、それに答えるための議論を行い,その中で生じた新たな問いに向き合うような継続的な問いと答えのスパイラルにより本質に迫っていく手法のことである。 自己および相互評価により,自分が関わった「対話」の質を振り返ることが重要である。毎回出すBlackboard上の問に答えてくることも教科書を理解する助けとなる宿題である。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 41 | |
平常点 (In-class Points) | 59 |
予習問題(15%) 確認問題(15%) ラーニングログ(10%) 中間テスト(19%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 兵頭俊夫 | 『考える力学』第2版 | 学術図書出版社 | 2021 | 9784780609417 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 田原真人 | 『微積で楽しく高校物理がわかる本』 | 秀和システム | 2006 | 9784798012803 |
2 | 潮秀樹 | 『よくわかる物理数学の基本と仕組み』 | 秀和システム | 2004 | 9784798006987 |
3 | 原島鮮 | 『力学 3訂版』 | 裳華房 | 1985 | 9784785320201 |
4 | 吉田春夫 | 『キーポイント 力学』 | 岩波書店 | 1996 | 9784000079563 |
5 | アンドリュー エルビィ | 『力学の考え方(上) 』 | ピアソン桐原 | 2009 | 9784894714281 |
6 | ファインマン、レイトン、サンズ | 『ファインマン物理学 I 力学』 | 岩波書店 | 1986 | 9784000077118 |
7 | John R. Taylor | Classical Mechanics | Univ. Sci. Books | 2005 | 9781891389221 |