日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CC148/CC148CC148 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
自ら調べて学ぶ姿勢を育成します |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE2010 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
化学科学生限定 |
In order to cultivate a broad outlook with regards to the field of chemistry, students will sharpen their problem-solving abilities through independent study of a topic of their choice.
Each instructor will be in charge of a few students, who will each choose a subject within the field of chemistry to independently investigate. Students will consult with their assigned instructor to determine the specific contents of their independent study. At the end, students will give an oral presentation of their findings. Students will need to take an active approach towards the investigation of their chosen subject and make steady progress, as frequent discussions with their assigned instructor will play a large part in determining the quality of their final presentation. Students will learn how to reference information found in texts as well as on the internet for use in their investigations. While creating their presentation and reports, students will need to use Word and PowerPoint.
1 | オリエンテーション及び情報リテラシー,発表のしかた(基礎) |
2 | 図書館利用及び文献検索方法のガイダンス,個々の課題の検討と決定 |
3 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(1) |
4 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(2) |
5 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(3) |
6 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(4)、口頭発表のしかた(応用) |
7 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(5) |
8 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(6) |
9 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(7) |
10 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(8) |
11 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(9) |
12 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(10)、レポートの書き方 |
13 | 最終口頭発表のための予行練習 |
14 | 最終口頭発表及び講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自で設定したテーマについて調査・解析を行い,その内容を授業で発表しディスカッションをします。したがって,授業時間外に多くの文献を読みまとめ,発表の準備をします。
毎回の調査結果を事前に提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み姿勢(50%) 口頭発表の内容(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
学生が主体的に調べることが目的なので,特に教材は特定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各課題に適切な文献を各自が選択する。 |
PC
第1回目の教室はCanvasLMSのお知らせを確認すること。第2回目以降の教室は第1回およびCanvasLMS等で案内します。3回目以降は各自が毎回発表しますので,発表用資料(レジュメやパワーポイント)をご用意ください。
化学に対する幅広い視野を養い,自ら設定した課題に対して主体的に取り組みながら,問題解決能力を養っていきます。
In order to cultivate a broad outlook with regards to the field of chemistry, students will sharpen their problem-solving abilities through independent study of a topic of their choice.
担当の教員に対して数名程度の少人数制で,各学生ごとに設定した化学に関連するテーマについて主体的に調査を進めます。担当教員と相談しながら調査内容を深め,最終的には調査内容について口頭発表を行います。毎回の調査の進み具合や教員とのディスカッションが,最終的な口頭発表の完成度を決めるため,能動的に設定課題に取り組んでいく姿勢が必要です。調査においては,適切な原典やインターネット情報の引用について学びます。また口頭発表とレポート作成では,パワーポイントやワードを適切に利用して行います。
Each instructor will be in charge of a few students, who will each choose a subject within the field of chemistry to independently investigate. Students will consult with their assigned instructor to determine the specific contents of their independent study. At the end, students will give an oral presentation of their findings. Students will need to take an active approach towards the investigation of their chosen subject and make steady progress, as frequent discussions with their assigned instructor will play a large part in determining the quality of their final presentation. Students will learn how to reference information found in texts as well as on the internet for use in their investigations. While creating their presentation and reports, students will need to use Word and PowerPoint.
1 | オリエンテーション及び情報リテラシー,発表のしかた(基礎) |
2 | 図書館利用及び文献検索方法のガイダンス,個々の課題の検討と決定 |
3 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(1) |
4 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(2) |
5 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(3) |
6 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(4)、口頭発表のしかた(応用) |
7 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(5) |
8 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(6) |
9 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(7) |
10 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(8) |
11 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(9) |
12 | 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(10)、レポートの書き方 |
13 | 最終口頭発表のための予行練習 |
14 | 最終口頭発表及び講評 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
各自で設定したテーマについて調査・解析を行い,その内容を授業で発表しディスカッションをします。したがって,授業時間外に多くの文献を読みまとめ,発表の準備をします。
毎回の調査結果を事前に提出する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への取り組み姿勢(50%) 口頭発表の内容(30%) 最終レポート(Final Report)(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
学生が主体的に調べることが目的なので,特に教材は特定しない。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
各課題に適切な文献を各自が選択する。 |
PC
第1回目の教室はCanvasLMSのお知らせを確認すること。第2回目以降の教室は第1回およびCanvasLMS等で案内します。3回目以降は各自が毎回発表しますので,発表用資料(レジュメやパワーポイント)をご用意ください。