日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Science
Course Code CC148
Theme・Subtitle 自ら調べて学ぶ姿勢を育成します
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Fall semester
DayPeriod・Room Mon.4
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number CHE2010
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 化学科学生限定

【Course Objectives】

In order to cultivate a broad outlook with regards to the field of chemistry, students will sharpen their problem-solving abilities through independent study of a topic of their choice.

【Course Contents】

Each instructor will be in charge of a few students, who will each choose a subject within the field of chemistry to independently investigate. Students will consult with their assigned instructor to determine the specific contents of their independent study. At the end, students will give an oral presentation of their findings. Students will need to take an active approach towards the investigation of their chosen subject and make steady progress, as frequent discussions with their assigned instructor will play a large part in determining the quality of their final presentation. Students will learn how to reference information found in texts as well as on the internet for use in their investigations. While creating their presentation and reports, students will need to use Word and PowerPoint.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 オリエンテーション及び情報リテラシー,発表のしかた(基礎)
2 図書館利用及び文献検索方法のガイダンス,個々の課題の検討と決定
3 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(1)
4 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(2)
5 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(3)
6 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(4)、口頭発表のしかた(応用)
7 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(5)
8 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(6)
9 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(7)
10 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(8)
11 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(9)
12 設定課題の調査内容の進捗発表及びディスカッション(10)、レポートの書き方
13 最終口頭発表のための予行練習
14 最終口頭発表及び講評

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

 各自で設定したテーマについて調査・解析を行い,その内容を授業で発表しディスカッションをします。したがって,授業時間外に多くの文献を読みまとめ,発表の準備をします。
毎回の調査結果を事前に提出する。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 授業への取り組み姿勢(50%)
口頭発表の内容(30%)
最終レポート(Final Report)(20%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
学生が主体的に調べることが目的なので,特に教材は特定しない。

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
各課題に適切な文献を各自が選択する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

PC

【その他 / Others】

第1回目の教室はCanvasLMSのお知らせを確認すること。第2回目以降の教室は第1回およびCanvasLMS等で案内します。3回目以降は各自が毎回発表しますので,発表用資料(レジュメやパワーポイント)をご用意ください。

【注意事項 / Notice】