日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CC209/CC209CC209 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実験/ExperimentsExperiments |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期2/Fall Semester2Fall Semester2 |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火3/Tue.3 Tue.3 , 火4/Tue.4, Tue.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
11 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
CHE3110 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
その他登録/"Other" Registration"Other" Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
化学科学生限定 |
This course aims to enable students to learn the fundamental knowledge and experimental methods for overall biological experimentation and to provide students with experimental sophistication in biology.
In the beginning of the course, students will receive firm guidance. The Guidelines of Biological Experimentation, which will be the main text used in this course, will be handed out along with a schedule and name tags. The guidelines for writing reports will also be explained, so attendance during this part of the course is required.
From there on after, various “Biological Experiments” will be conducted using the course text as a reference.
In “Animal Dissection,” students will dissect a frog and learn about its internal organs.
In “Microscope Observations,” students will observe the chromosomes of onion cells undergoing division while learning about somatic cell division.
In “DNA preparation/Electrophoresis,” students will learn how to handle plasmid DNA using molecular biology methods while gaining a better understanding of characteristics of DNA.
In “The Physiological Adaptations of Cells,” students will learn about the lac operon while gaining an understanding of the physiological adaptation mechanisms of E. coli.
1 | ガイダンス |
2 | 基本的な実験の説明 |
3 | 動物の解剖(1) |
4 | 動物の解剖(2) |
5 | 顕微鏡観察(1) |
6 | 顕微鏡観察(2) |
7 | DNAの調製(1) |
8 | DNAの調製(2) |
9 | 電気泳動法によるDNAの解析(1) |
10 | 電気泳動法によるDNAの解析(2) |
11 | 細胞の生理的適応(1) |
12 | 細胞の生理的適応(2) |
13 | 再実験予備日(1) |
14 | 再実験予備日(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に配付するテキストの「レポートの作成」部分を事前に熟読し、理解しておくことを強く勧める。実験専用のノートを準備すること。 また、動物の解剖に関しては予習課題がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート( 25% × 4 )(100%) |
備考 (Notes) | ||
全ての回についての出席及びレポート提出を前提として評価する。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
「生物学実験指針」を初回に配付する。 |
初回の実験ガイダンスとは別に、7月中旬~下旬に化学科としての履修ガイダンスを行います。
本授業は選択科目であるため、科目の目的の理解や履修に当たっての心構えが重要です。
ゆえに、必ずこの履修ガイダンスに出席すること。
生物学実験の全般にわたる基礎知識と実験手法を習得し、生物学の実験に対する素養を得ることを目的とする。
This course aims to enable students to learn the fundamental knowledge and experimental methods for overall biological experimentation and to provide students with experimental sophistication in biology.
初回に行うガイダンスでは、本実習のテキストとなる生物学実験指針・スケジュール表・名札などを配付し、レポートの方針などに ついて説明するので、必ず出席すること。
以後は、実験指針に基づき以下のように「生物学実験」を行う。
「動物の解剖」では、マウスの解剖を行い、各臓器について学ぶ。
「顕微鏡観察」では、分裂中のタマネギ細胞の染色体を観察し、体細胞分裂について学ぶ。
「DNAの調製/電気泳動」では、プラスミドDNAを用いた分子生物学的実験を行い、DNAの特性を理解する。
「細胞の生理的適応」では、lacオペロンについて学び、大腸菌の生理的適応の仕組みを理解する。
In the beginning of the course, students will receive firm guidance. The Guidelines of Biological Experimentation, which will be the main text used in this course, will be handed out along with a schedule and name tags. The guidelines for writing reports will also be explained, so attendance during this part of the course is required.
From there on after, various “Biological Experiments” will be conducted using the course text as a reference.
In “Animal Dissection,” students will dissect a frog and learn about its internal organs.
In “Microscope Observations,” students will observe the chromosomes of onion cells undergoing division while learning about somatic cell division.
In “DNA preparation/Electrophoresis,” students will learn how to handle plasmid DNA using molecular biology methods while gaining a better understanding of characteristics of DNA.
In “The Physiological Adaptations of Cells,” students will learn about the lac operon while gaining an understanding of the physiological adaptation mechanisms of E. coli.
1 | ガイダンス |
2 | 基本的な実験の説明 |
3 | 動物の解剖(1) |
4 | 動物の解剖(2) |
5 | 顕微鏡観察(1) |
6 | 顕微鏡観察(2) |
7 | DNAの調製(1) |
8 | DNAの調製(2) |
9 | 電気泳動法によるDNAの解析(1) |
10 | 電気泳動法によるDNAの解析(2) |
11 | 細胞の生理的適応(1) |
12 | 細胞の生理的適応(2) |
13 | 再実験予備日(1) |
14 | 再実験予備日(2) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
ガイダンス時に配付するテキストの「レポートの作成」部分を事前に熟読し、理解しておくことを強く勧める。実験専用のノートを準備すること。 また、動物の解剖に関しては予習課題がある。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート( 25% × 4 )(100%) |
備考 (Notes) | ||
全ての回についての出席及びレポート提出を前提として評価する。 |
その他 (Others) | |||||
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「生物学実験指針」を初回に配付する。 |
初回の実験ガイダンスとは別に、7月中旬~下旬に化学科としての履修ガイダンスを行います。
本授業は選択科目であるため、科目の目的の理解や履修に当たっての心構えが重要です。
ゆえに、必ずこの履修ガイダンスに出席すること。