日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CD011/CD011CD011 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
構造生物学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS3210 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
This course aims to provide students with a Structural Biological framework to understand the functions of proteins and nucleic acids, the central actors who play out biological activities: the functions of these biological macromolecules are attained by their three-dimensional structures through various physicochemical "forces."
Case studies on the structure-function relationship in proteins and nucleic acids.
Systems that students have already learned in Molecular Biology will be taken up and quantitatively re-explained in terms of such inter-molecular forces as ionic bond, hydrogen bond and van der Waals force, and hydrophobic effect, which interactions will be reviewed in the course.
It is to be emphasized that living organisms have evolved to today's form within the bounds of physics and chemistry.
1 | イントロ タンパク質構造(1) |
2 | タンパク質構造(2) |
3 | タンパク質構造(3) |
4 | タンパク質構造(4) |
5 | 核酸構造(1) |
6 | 核酸構造(2) |
7 | 遺伝子発現調節の構造生物学(1) |
8 | 遺伝子発現調節の構造生物学(2) |
9 | 遺伝子発現調節の構造生物学(3) |
10 | 遺伝子発現調節の構造生物学(4) |
11 | セントラルドグマの構造生物学(1) |
12 | セントラルドグマの構造生物学(2) |
13 | セントラルドグマの構造生物学(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
タンパク質と核酸の構造について,生化学の復習をすること。
複製,転写,翻訳,遺伝子発現制御について,分子生物学の復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 61 | |
平常点 (In-class Points) | 39 |
各回のリアクションペーパー(39%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーへのフィードバックは次回授業で行う。 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
講義資料を配付する |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
分子生物学や生化学で使った教科書 |
生化学と分子生物学の基礎の理解
講義資料は Canvas LMS から配布する。
生命現象を演出している中心的存在はタンパク質分子や核酸分子である。これらの分子の機能が,立体構造から,物理化学的な「力」を経由して,実現していることを,理解する。
This course aims to provide students with a Structural Biological framework to understand the functions of proteins and nucleic acids, the central actors who play out biological activities: the functions of these biological macromolecules are attained by their three-dimensional structures through various physicochemical "forces."
タンパク質分子や核酸分子の立体構造や機能が,イオン結合,水素結合,ファンデルワールス力,疎水性効果によって実現していることを,具体例によって説明する。その具体例には,分子生物学ですでに学んできた,馴染みのあるシステムをとりあげる。
生物を構成する分子といえども,分子は分子なので,オカルト的なことはない。言わば「死んだ」分子から生命が演出されていることを,繰り返し,しつこいほど,説明していく。
Case studies on the structure-function relationship in proteins and nucleic acids.
Systems that students have already learned in Molecular Biology will be taken up and quantitatively re-explained in terms of such inter-molecular forces as ionic bond, hydrogen bond and van der Waals force, and hydrophobic effect, which interactions will be reviewed in the course.
It is to be emphasized that living organisms have evolved to today's form within the bounds of physics and chemistry.
1 | イントロ タンパク質構造(1) |
2 | タンパク質構造(2) |
3 | タンパク質構造(3) |
4 | タンパク質構造(4) |
5 | 核酸構造(1) |
6 | 核酸構造(2) |
7 | 遺伝子発現調節の構造生物学(1) |
8 | 遺伝子発現調節の構造生物学(2) |
9 | 遺伝子発現調節の構造生物学(3) |
10 | 遺伝子発現調節の構造生物学(4) |
11 | セントラルドグマの構造生物学(1) |
12 | セントラルドグマの構造生物学(2) |
13 | セントラルドグマの構造生物学(3) |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
タンパク質と核酸の構造について,生化学の復習をすること。
複製,転写,翻訳,遺伝子発現制御について,分子生物学の復習をすること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 61 | |
平常点 (In-class Points) | 39 |
各回のリアクションペーパー(39%) |
備考 (Notes) | ||
リアクションペーパーへのフィードバックは次回授業で行う。 |
その他 (Others) | |||||
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講義資料を配付する |
その他 (Others) | |||||
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分子生物学や生化学で使った教科書 |
生化学と分子生物学の基礎の理解
講義資料は Canvas LMS から配布する。