日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CD040/CD040CD040 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
分子細胞生物学分野の実験 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
実験/ExperimentsExperiments |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木3/Thu.3 Thu.3 , 木4/Thu.4, Thu.4 , 木5/Thu.5, Thu.5 , 金3/Fri.3, Fri.3 , 金4/Fri.4, Fri.4 , 金5/Fri.5, Fri.5 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
55 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS3400 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
【2023年度以前入学者】生命理学実験1,ならびに物理学実験(生),化学実験(生)を修得し,なおかつ1・2年次配当の必修科目(専門教育科目)で実験を除いた講義科目26単位のうち,18単位以上を修得していなければならない。 |
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
生命理学科学生限定 |
Molecular cell biology is a field that aims to understand cellular functions at the molecular level and their roles in the context of tissues, organs, and organisms. Students will learn various experimental techniques commonly used in cell biology in addition to those learned in Laboratory Experiments in Life Science 1 and 2A. They will hone their skills in data handling and interpretation, logical reasoning, and report writing. They will also deepen their understanding of the theoretical background learned in lecture courses.
Students will learn new experimental techniques and apply them, in addition to those learned previously, to the cell-biology analyses of model organisms and cultured cells. More specifically,
1. Analysis of protein-protein interactions
2. Roles of protein phosphorylation on autophagy in yeast
3. Developmental genetics using Arabidopsis thaliana
4. Developmental biology using Zebrafish/Medaka
1 | 実験の全体説明・準備 |
2 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析① |
3 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析② |
4 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析③ |
5 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析① |
6 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析② |
7 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析③ |
8 | 実験III. 植物を用いた分子生物学① |
9 | 実験III. 植物を用いた分子生物学② |
10 | 実験III. 植物を用いた分子生物学③ |
11 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学① |
12 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学② |
13 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学③ |
14 | 実験の総括・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実験指針は前もって必ず読んでおくこと。必要に応じて,プロトコールを書いて実験に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
実験Ⅰ、Ⅱ、Ⅲ、IVのレポート(100%) |
備考 (Notes) | ||
レポートの未提出が1つでもあれば不合格とする。 |
なし/None
①実験には遅刻せずに必ず出席のこと。
②実験には危険を伴う場合があるので,担当者の指示に従うこと。
③レポートの提出方法や期限についても各分野の担当教員の指示に従うこと。
分子細胞生物学は細胞の機能を分子レベルで理解することにより、その役割を組織、器官、個体レベルで明らかにする分野である。生命理学実験1、2Aで身につけた分子レベルでの実験技術に加え、細胞生物学的実験技術も新たに習得する。実験によって得られたデータの解釈や論理的考察、レポートの書き方についても引き続き学ぶとともに、講義で学んだ知識の理論的な背景の理解を深める。
Molecular cell biology is a field that aims to understand cellular functions at the molecular level and their roles in the context of tissues, organs, and organisms. Students will learn various experimental techniques commonly used in cell biology in addition to those learned in Laboratory Experiments in Life Science 1 and 2A. They will hone their skills in data handling and interpretation, logical reasoning, and report writing. They will also deepen their understanding of the theoretical background learned in lecture courses.
単細胞・多細胞のモデル動物・植物を用いて、生命理学実験1、2Aで身につけた実験技術の応用や、細胞生物学的実験技術の習得を行う。具体的には、I. タンパク質間相互作用の解析、II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析、 III. シロイヌナズナを用いた発生遺伝学解析、 IV. 小型魚類を用いた発生生物学解析を行う。
Students will learn new experimental techniques and apply them, in addition to those learned previously, to the cell-biology analyses of model organisms and cultured cells. More specifically,
1. Analysis of protein-protein interactions
2. Roles of protein phosphorylation on autophagy in yeast
3. Developmental genetics using Arabidopsis thaliana
4. Developmental biology using Zebrafish/Medaka
1 | 実験の全体説明・準備 |
2 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析① |
3 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析② |
4 | 実験I. タンパク質間相互作用の解析③ |
5 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析① |
6 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析② |
7 | 実験II. 酵母を用いたタンパク質リン酸化修飾の解析③ |
8 | 実験III. 植物を用いた分子生物学① |
9 | 実験III. 植物を用いた分子生物学② |
10 | 実験III. 植物を用いた分子生物学③ |
11 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学① |
12 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学② |
13 | 実験IV. 小型魚類を用いた発生生物学③ |
14 | 実験の総括・ディスカッション |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
実験指針は前もって必ず読んでおくこと。必要に応じて,プロトコールを書いて実験に臨むこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
実験Ⅰ、Ⅱ、Ⅲ、IVのレポート(100%) |
備考 (Notes) | ||
レポートの未提出が1つでもあれば不合格とする。 |
なし/None
①実験には遅刻せずに必ず出席のこと。
②実験には危険を伴う場合があるので,担当者の指示に従うこと。
③レポートの提出方法や期限についても各分野の担当教員の指示に従うこと。