日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CD126/CD126CD126 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
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授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
火2/Tue.2 Tue.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS3310 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
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学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The aim of this course is to understand the molecular mechanisms of animal development including embryogenesis, morphogenesis and tissue regeneration.
A multicellular organism develops from a single fertilized egg, that gives rise to the multitude of cell types, tissues, and organs. This course aims to provide a broad, comprehensive look at developmental biology, focusing on both classical experiments and modern molecular and genetic techniques. We will discuss about a multitude of questions; -How are the body axes established? -How does the brain develop? -What roles do stem cells play during development?
1 | 発生生物学の基礎(1) |
2 | 発生生物学の基礎(2) |
3 | 初期発生(1) |
4 | 初期発生(2) |
5 | ボディープラン−体軸形成(1) |
6 | ボディープラン−体軸形成(2) |
7 | ボディープラン−体軸に沿ったパターン形成 |
8 | 器官形成−神経発生(1) |
9 | 器官形成−心臓・血管の発生 |
10 | 幹細胞と組織の再生 |
11 | 器官形成−神経発生(2) |
12 | 器官形成−四肢の発生 |
13 | 成長と後胚発生 |
14 | 演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱った内容について復習すること。その他、必要に応じて授業内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内の小テスト(30%) 授業への取り組み(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
なし(教材は授業内で配布する) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | ウォルパート | 『発生生物学』 | メディカルサイエンスインターナショナル | 2012 | 9784895927161 |
2 | ギルバート | 『発生生物学』 | メディカルサイエンスインターナショナル | 2015 | 9784895928052 |
動物の初期発生、形態形成、組織の再生・維持を制御する細胞学的基盤と分子メカニズムを理解する
The aim of this course is to understand the molecular mechanisms of animal development including embryogenesis, morphogenesis and tissue regeneration.
多細胞生物の発生においては、たった1つの受精卵から様々な種類の細胞、組織、および器官が形成されます。この講義では、古典的な実験と現代の分子生物学的および遺伝学的手法の両方に焦点を当てて、発生生物学を幅広く包括的に理解することを目指します。-体軸はどのように確立されるのか?-脳はどのように形成されるのか?-発生において幹細胞どのような役割を果たすのか?など、発生における様々な疑問について解説します。
A multicellular organism develops from a single fertilized egg, that gives rise to the multitude of cell types, tissues, and organs. This course aims to provide a broad, comprehensive look at developmental biology, focusing on both classical experiments and modern molecular and genetic techniques. We will discuss about a multitude of questions; -How are the body axes established? -How does the brain develop? -What roles do stem cells play during development?
1 | 発生生物学の基礎(1) |
2 | 発生生物学の基礎(2) |
3 | 初期発生(1) |
4 | 初期発生(2) |
5 | ボディープラン−体軸形成(1) |
6 | ボディープラン−体軸形成(2) |
7 | ボディープラン−体軸に沿ったパターン形成 |
8 | 器官形成−神経発生(1) |
9 | 器官形成−心臓・血管の発生 |
10 | 幹細胞と組織の再生 |
11 | 器官形成−神経発生(2) |
12 | 器官形成−四肢の発生 |
13 | 成長と後胚発生 |
14 | 演習 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業で扱った内容について復習すること。その他、必要に応じて授業内で指示します。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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筆記試験 (Written Exam) | 60 | |
平常点 (In-class Points) | 40 |
授業内の小テスト(30%) 授業への取り組み(10%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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なし(教材は授業内で配布する) |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | ウォルパート | 『発生生物学』 | メディカルサイエンスインターナショナル | 2012 | 9784895927161 |
2 | ギルバート | 『発生生物学』 | メディカルサイエンスインターナショナル | 2015 | 9784895928052 |