日本語

Course Code etc
Academic Year 2024
College College of Science
Course Code CD139
Theme・Subtitle
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Tue.6
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Credits 1
Course Number LFS3820
Language Japanese
Class Registration Method "Other" Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes 生命理学科学生限定

【Course Objectives】

This course is aimed at third-year students with a strong thirst for knowledge. By providing an early opportunity to research and learn, this course aims to deepen students’ interest and understanding of the life sciences.

【Course Contents】

This is a special training course in which each faculty member will be assigned only 1-2 students. The contents will vary depending on the faculty member, but students will research thier own original theme. Students will be expected to participate in round-table discussions with the laboratory members and to present their data.

Depending on each student’s state of progress and individual needs, they will receive guidance in the following areas:
1. Understanding research contents
2. Drafting a research plan
3. Learning experimental methods
4. Investigation and analysis of experimental results
5. Reporting research results
6. Discussions of English papers related to the research topic

Each faculty member’s research topic is listed below.
Sekine: Dynamic state mechanism of bacterial genomes; Function analysis of non-coding RNA
Goto: Organelles regulating development and aging
Oka: Controlling mitochondrial morphogenesis; Analysis of the physiological roles of organelle quality control
Yamada: Mechanisms of ATP synthase activity regulation
Horiguchi: Molecular mechanisms of morphogenesis and stress responses in higher plants
Shiomi: Survival strategies of bacteria in the presence of antibiotics
Suetsugu: Synthetic biological analysis of bacterial genomes
Higuchi: Signaling pathways regulating development, regeneration and tumorigenesis
Iwakawa: Mechanism of gene silencing by small non-coding RNAs

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 研究内容の理解・研究計画の立案(1)
2 研究内容の理解・研究計画の立案(2)
3 実験の実行・実験結果の解析と考察(1)
4 実験の実行・実験結果の解析と考察(2)
5 実験の実行・実験結果の解析と考察(3)
6 実験の実行・実験結果の解析と考察(4)
7 実験の実行・実験結果の解析と考察(5)
8 実験の実行・実験結果の解析と考察(6)
9 実験の実行・実験結果の解析と考察(7)
10 実験の実行・実験結果の解析と考察(8)
11 実験の実行・実験結果の解析と考察(9)
12 実験の実行・実験結果の解析と考察(10)
13 実験結果のとりまとめ
14 研究成果の発表

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

研究は授業の空き時間に行うことになる。就職活動を行う予定の学生,教職関連科目など生命理学科開講科目以外の科目を履修する学生は,本科目における研究時間が十分確保できるように留意すること。研究に対する興味・熱意を持って取り組むことが重要である。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 研究・学術活動に対する積極性,達成度(100%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
なし

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
なし

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】