日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
理学部/College of ScienceCollege of Science |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
CD311/CD311CD311 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
サイエンス英語の基礎 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
月4/Mon.4 Mon.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
LFS3620 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
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他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
生命理学科学生限定 |
The goal of this course is for students to be able to roughly comprehend biological literature and scientific texts in English. Additionally, this course aims to foster the ability of students to give basic presentations of their scientific research in English.
The course consists of two parts.
Part I: Students will read short articles for non-professional readers and papers for scientists in the field of life sciences. Students will learn how these papers are structured, as well as how to summarize scientific literature and experimental methods. Students will learn how to organize data in a logical fashion. Tasks for preparation and reviews will be provided.
Part II: Students will perform reading exercises based on biological topics, listening exercises using recorded sounds, writing exercises comprising writing an experiment report, and speaking exercises.
1 | 英語論文の構成・英文レポートの書き方 |
2 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読1 |
3 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読2 |
4 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読3 |
5 | リーディング・リスニング・スピーキング・文法演習1 |
6 | リーディング・リスニング・スピーキング・文法演習2 |
7 | 確認テスト |
8 | 講義で用いる学術雑誌の記事や論文の概説 |
9 | 一般向け記事の輪読1 |
10 | 一般向け記事の輪読2 |
11 | 専門家向けの論文の輪読1 |
12 | 専門家向けの論文の輪読2 |
13 | 専門家向けの論文の輪読3 |
14 | 専門家向けの論文の輪読4・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配付したプリントは,必ず予習しておくこと。専門用語を調べることのできる電子辞書などのツールは毎回持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題の提出と内容(堀口)(20%) 授業内での発表(堀口)(20%) 授業態度(出席を含む)(堀口)(10%) 確認テスト(中川)(20%) レポート (中川)(20%) 授業態度(出席を含む)(中川) (10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中川直子 | Let's enjoy Scientific English ! | 学術研究出版 | 2018 | 9784865843323 |
中川:レポート課題として受講生が作成した英語の実験レポートについては,希望者には添削して返却し,受講生にフィードバックする。
堀口:課題については、Canvas LMSを通じてフィードバックを行う。
生物学のテキスト,科学に関する論文がだいたい読めるくらいになること,また英語で科学研究を初歩的に表現できる力をつける。
The goal of this course is for students to be able to roughly comprehend biological literature and scientific texts in English. Additionally, this course aims to foster the ability of students to give basic presentations of their scientific research in English.
受講生を2つのグループに分ける。各グループは各担当教員が7回にわたって授業する。
堀口:ライフサイエンス分野の学術雑誌に掲載された一般読者向けの解説記事や専門家向けの論文を読み,論文の構成,実験方法・文献のまとめ方,論理的な実験データの組み立て方,英語論文の表現を理解する。予習・復習のため課題を設ける。
中川:生物学をテーマにしたreading 演習,音声教材によるlistening 演習,及び speaking演習を行う。英語で実験レポートを書き,writing 演習も行う。
The course consists of two parts.
Part I: Students will read short articles for non-professional readers and papers for scientists in the field of life sciences. Students will learn how these papers are structured, as well as how to summarize scientific literature and experimental methods. Students will learn how to organize data in a logical fashion. Tasks for preparation and reviews will be provided.
Part II: Students will perform reading exercises based on biological topics, listening exercises using recorded sounds, writing exercises comprising writing an experiment report, and speaking exercises.
1 | 英語論文の構成・英文レポートの書き方 |
2 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読1 |
3 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読2 |
4 | ノーベル賞受賞者の書いた論文を読んでみよう-論文精読3 |
5 | リーディング・リスニング・スピーキング・文法演習1 |
6 | リーディング・リスニング・スピーキング・文法演習2 |
7 | 確認テスト |
8 | 講義で用いる学術雑誌の記事や論文の概説 |
9 | 一般向け記事の輪読1 |
10 | 一般向け記事の輪読2 |
11 | 専門家向けの論文の輪読1 |
12 | 専門家向けの論文の輪読2 |
13 | 専門家向けの論文の輪読3 |
14 | 専門家向けの論文の輪読4・まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に配付したプリントは,必ず予習しておくこと。専門用語を調べることのできる電子辞書などのツールは毎回持参すること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
課題の提出と内容(堀口)(20%) 授業内での発表(堀口)(20%) 授業態度(出席を含む)(堀口)(10%) 確認テスト(中川)(20%) レポート (中川)(20%) 授業態度(出席を含む)(中川) (10%) |
備考 (Notes) | ||
なし/None
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 中川直子 | Let's enjoy Scientific English ! | 学術研究出版 | 2018 | 9784865843323 |
中川:レポート課題として受講生が作成した英語の実験レポートについては,希望者には添削して返却し,受講生にフィードバックする。
堀口:課題については、Canvas LMSを通じてフィードバックを行う。