日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Science
Course Code CK004
Theme・Subtitle 原子・分子をキーワードとする科学史
(A history of science along with words of atoms and molecules)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items) 対面
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Fri.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SCI2110
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

This course aims not only to acquire scientific thinking through learning scientific arguments and scientific practices by forerunners but to establish your multidimensional perspective of science and technology. An additional aim is to develop your writing skill to express your thought as writing reaction papers.

【Course Contents】

This course explores the history of science with keywords, atom(s) and molecule(s), from ancient Greece to the modern period, mainly in Europe and the United States. We will examine scientific thinking and scientific practices in the context of historical events. This course will have opportunities for discussions or writing to think about science and technology in the context of the social dimension.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション: 科学史を学ぶ意義について説明します
Introduction: why should everyone learn history of science?
2 古代原子論: 古代ギリシャ・古代ローマにおける物質観 
原子と真空の存在をめぐる論争、原子論について説明します
Ancient Atomism: vacuum, understanding materials
3 原子論の再興: 知識の伝播 大学の設立 『事物の本性について』発見
Renaissance of atomism: assimilation of knowledge, university, rediscovery of "De rerum natura"
4 17世紀原子論: ボイルの原子論 ニュートンの原子論 17世紀科学革命
化学物質の研究における原子論、そして17世紀における物理分野での大きな動きについて説明します
Atomism in the seventeenth century: Boyle, Newton, The Scientific Revolution
5 化学的原子論: 化学革命 ドルトンの原子論 原子量
物質を構成する原子についての考え、そして原子量をめぐる混乱について紹介します
Chemical atomism: Chemical Revolution, Dalton, atomic mass, relative weight
6 分子の構造論: 結晶の構造 化学構造式 元素の発見
物質の構造の記述、および元素の発見について説明します
Structure of molecules: crystal structure, chemical structural formula, discoveries of elements
7 気体分子運動論: 熱の本性について 原子の実在をめぐる論争
原子・分子の運動の観点から研究された熱の研究について説明します
Kinetic theory of gas: nature of heat, the controversy over the existence of atoms and molecules
8 分子の実在: アインシュタインの奇跡の年 ペランの実験
1905年のアインシュタインの論文を紹介し、関連する実験研究を説明します
The existence of molecules: Einstein’s miracle year 1905, and Perrin's experiments
9 原子の構造1: 陰極線の研究 量子力学の誕生
X線、電子の発見、そして量子力学の誕生の経緯を説明します
Atomic structure 1: research on cathode rays (discoveries of V-ray and electrons), the quantum mechanics
10 原子の構造2: 核分裂、原子爆弾
原子核研究の始まりと2度の世界大戦について説明します。
Atomic structure 2: Fission, atomic bombs, introduction of WWI and WWII
11 分子生物学: 遺伝学の歴史概観(メンデルの研究からDNAらせん構造の解明そしてゲノム解読へ)
分子生物学分野の誕生、およびバイオテクノロジーについて説明します
Molecular biology: the history of genetics and biotechnology
12 分子進化: 進化の理論の歴史概観(ダーウィンの進化研究から現代まで)
生物の進化研究の歴史および都市化と生物進化の事例を紹介します
Molecular evolution: the history of evolution
13 大気中の気体分子: 気候変動および環境問題について紹介します
Gas molecules in atmosphere: the greenhouse effect、ozone hole, the global warming controversy
14 総括

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
授業内でクイズに答える、意見交換をする
Answer quizzes and exchange opinions in class

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

授業時間外の学習に関する指示は、必要に応じて授業内で別途示する。
Instructions regarding learning outside of class hours will be given separately during class hours as necessary.

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
筆記試験 (Written Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 授業への貢献度(質問への応答やディスカッションへの参加など)Contribution to the class(10%)
リアクションペーパー(Reaction Papers) 3回(30%)
備考 (Notes)
リアクションペーパーの提出。短めのリアクションペーパーは、各回授業で任意提出(これについてはすべてにコメントをします)、抜き打ちで課す長文のリアクションペーパーは、その授業時間内で筆記し提出(希望する人にはコメントします)。
Two kinds of reaction papers will be assigned. Short reaction papers will be voluntarily submitted for each class using Canvas LMS (comments will be made to the submitted ones), and long reaction papers, which will be without advance notice, will be hand-written and submitted during class time (comments will be made to those who wish).

【テキスト / Textbooks】

その他 (Others)
テキストは用いない。必要に応じて資料を配布する。
Distribute materials as needed.

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 古川 安 『科学の社会史-ルネサンスから20世紀まで』 ちくま学芸文庫 2018 9784480098832
2 ヘリガ・カーオ 『20世紀物理学史―理論・実験・社会【上巻】』 名古屋大学出版会 2015 9784815808099
3 ヘリガ・カーオ 『20世紀物理学史―理論・実験・社会【下巻】』 名古屋大学出版会 2015 9784815808105
4 廣田 襄 『現代化学史: 原子・分子の科学の発展』 京都大学出版会 2013 9784876982837
5 P.M. ハーマン 『物理学の誕生―エネルギー・力・物質の概念の発達史』 朝倉書店 1991 9784254130553

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

【その他 / Others】

全回対面で実施する。
Power Pointを使った講義形式で、映像資料も使用する。
授業では学生への質問やディスカッションの機会を設ける予定なので、積極的な受講態度が期待される。
All classes will be face-to-face.
The students should be fully engaged and highly motivated.

【注意事項 / Notice】