日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Science
Course Code CK006
Theme・Subtitle 科学研究に臨む基本的態度の理解,科学を学ぶ者として自覚の修得
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Lecture
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Wed.5
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SCI2210
Language Japanese
Class Registration Method Course Code Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation 〇(履修中止可/ Eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes

【Course Objectives】

To be able to explain in concrete terms the impact of scientific knowledge and technological development on modern society. Understand the basic issues and background of scientific ethics in conducting scientific research, and be able to express student' own ideas about the ideal form of science in practical discussions. Understand the causes of misconduct and inappropriate conduct in scientific research, and be able to prevent them.

【Course Contents】

What kind of occupation is science? What is the role of professional scientists in society?
In this lecture, we will trace the history and examine the relationship between science, technology, and society up to the present, as well as the ethics required of science and scientists.
The lecture will cover issues related to experimentation and proof since modern science, what it means for scientists to leave their mark on history, the ethics of physicians since Hippocrates, the professionalization of science, how scientists have dealt with war and the state, the scientific community's response to advanced technology, environmental issues and science, and court cases and science. Because the role of science and technology in modern society is so significant, the course aims to help students understand and be able to discuss not only the results of scientific research, but also the social impact of misconduct and statements made by scientists. The goal is also to enable students to think about how they, as a citizen of society, should be involved in society based on their scientific knowledge.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンスとイントロダクション
2 科学的とは
3 先取権と発見
4 女性科学者が少ないのはなぜか
5 立場と科学
6 人体実験の歴史
7 ピアレビューと科学的真理
8 科学だけでは解決できないこと
9 差別と科学
10 マンハッタン計画
11 公害に対して科学者は何をしたか
12 科学と裁判
13 国家と科学
14 まとめ

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

補足事項 (Supplementary Items)
Canvas LMSを活用して事前学修・事後学修・フィードバックを行う。

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

予習(事前学修):授業内で指示した事項について調べてまとめたものをCanvas LMSに提出する
復習(事後学修):授業で扱った内容について、発展的に調べたり考察したりしてまとめたものをCanvas LMSに提出する

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
レポート試験 (Report Exam) 60
平常点 (In-class Points)40 事前学修の評価(20%)
事後学修の評価(20%)
備考 (Notes)
事前学修・事後学修については、次回授業開始時にフィードバックを行う。
期末レポ-トについては、Canvas LMS上にてフィードバックを行う。

【テキスト / Textbooks】

なし/None

【参考文献 / Readings】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 塚原東吾他 『よくわかる現代科学術史・STS』 ミネルヴァ書房 2022 9784623092154

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

資料の配付,授業中の課題の提出などに「Canvas LMS」を使用するので,随時閲覧できるようにすること。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】