日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA281/DA281DA281 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
質的調査と哲学/アート・ライフ・社会学 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
希望ゼミアンケートについてはR Guide「その他登録科目一覧」を参照. |
We will consider the Great East Japan Earthquake from the perspectives of fieldwork and philosophy. In particular, we will consider how the nuclear accident in Fukushima relates to social issues such as environmental problems. The goal is to find the relationship between macro social perceptions and "I" who live everyday life.
We will consider the Great East Japan Earthquake from the perspectives of qualitative research, sociology of emotions, and narrative theory.
We will also consider the nuclear accident in Fukushima and its relationship to the environment, including electric power, food culture, eco-fashion, and sustainability. Or, we will consider the relationship with history, such as Nagasaki and Okinawa.
In the exercise, we will read some of the books listed in the bibliography. We will also share our thoughts through fieldwork in Futaba-machi, Fukushima Prefecture.
The class will be conducted so that students can think about contemporary society from their own perspectives.
1 | イントロダクション |
2 | 過去 |
3 | 自己 |
4 | 感情 |
5 | 記憶 |
6 | 物語 |
7 | 罪意識 |
8 | 双葉 |
9 | 歴史 |
10 | 経験 |
11 | 時間 |
12 | 自然 |
13 | 環境 |
14 | 他者 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、報告、議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
テキストは指定せず、文献のコピーを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 鷲田清一 | 『生きながらえる術』 | 講談社 | 2019 | 4065156610 |
2 | 浅野智彦 | 『自己への物語論的接近 家族療法から社会学へ』 | 勁草書房 | 2001 | 4326652543 |
3 | 斉藤幸平 | 『ぼくはウーバーで捻挫し、山でシカと闘い、水俣で泣いた』 | KADOKAWA | 2022 | 4065156610 |
4 | 小松理虔 | 『新復興論 増補版』 | ゲンロン叢書 | 2021 | 9784907188412 |
5 | 陣野俊史 | 『世界史の中のフクシマ ナガサキから世界へ』 | 河出書房新社 | 2011 | 4309624383 |
6 | 林京子 | 『被爆を生きて 作品と生涯を語る』 | 岩波書店 | 2011 | 4002708136 |
7 | 佐藤厚志 | 『荒地の家族』 | 新潮社 | 2023 | 4103541121 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
出席は前提です。
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。
楽しくやりましょう。
東日本大震災についてフィールドワークと哲学の視点から考えます。とくに福島における原発事故が、たとえば環境問題とどのようにかかわるかについて考えます。マクロな社会認識と、日常生活を営む「わたし」のかかわりをみいだすことが目標です。
We will consider the Great East Japan Earthquake from the perspectives of fieldwork and philosophy. In particular, we will consider how the nuclear accident in Fukushima relates to social issues such as environmental problems. The goal is to find the relationship between macro social perceptions and "I" who live everyday life.
東日本大震災について質的研究、感情社会学、物語論などの視点から考えます。
また、福島における原発事故と電力、食、エコロジー、持続可能性など環境とのかかわりについて。あるいは、長崎、沖縄など歴史との関係について考えます。
演習では参考文献に記載の本をいくつか読む予定です。また、福島県双葉町のフィールドワークをとおして考えていることを共有します。
ひとりひとりの視点から現代社会について考えることができるように授業を進めます。
We will consider the Great East Japan Earthquake from the perspectives of qualitative research, sociology of emotions, and narrative theory.
We will also consider the nuclear accident in Fukushima and its relationship to the environment, including electric power, food culture, eco-fashion, and sustainability. Or, we will consider the relationship with history, such as Nagasaki and Okinawa.
In the exercise, we will read some of the books listed in the bibliography. We will also share our thoughts through fieldwork in Futaba-machi, Fukushima Prefecture.
The class will be conducted so that students can think about contemporary society from their own perspectives.
1 | イントロダクション |
2 | 過去 |
3 | 自己 |
4 | 感情 |
5 | 記憶 |
6 | 物語 |
7 | 罪意識 |
8 | 双葉 |
9 | 歴史 |
10 | 経験 |
11 | 時間 |
12 | 自然 |
13 | 環境 |
14 | 他者 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
授業時間外の学習に関する指示は,必要に応じて別途指示する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
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平常点 (In-class Points) | 100 |
出席、報告、議論への参加(100%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
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テキストは指定せず、文献のコピーを配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
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1 | 鷲田清一 | 『生きながらえる術』 | 講談社 | 2019 | 4065156610 |
2 | 浅野智彦 | 『自己への物語論的接近 家族療法から社会学へ』 | 勁草書房 | 2001 | 4326652543 |
3 | 斉藤幸平 | 『ぼくはウーバーで捻挫し、山でシカと闘い、水俣で泣いた』 | KADOKAWA | 2022 | 4065156610 |
4 | 小松理虔 | 『新復興論 増補版』 | ゲンロン叢書 | 2021 | 9784907188412 |
5 | 陣野俊史 | 『世界史の中のフクシマ ナガサキから世界へ』 | 河出書房新社 | 2011 | 4309624383 |
6 | 林京子 | 『被爆を生きて 作品と生涯を語る』 | 岩波書店 | 2011 | 4002708136 |
7 | 佐藤厚志 | 『荒地の家族』 | 新潮社 | 2023 | 4103541121 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
出席は前提です。
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。
楽しくやりましょう。