日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA281/DA281DA281 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
〈心のある道〉を旅すること/『気流の鳴る音』を読む |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
It deals with the state of society from various angles and encourages reflection on the relationship between self and society.
Two books will be read in this class.
Sociologist Munesuke Mita has written "The Hell of the Gaze", an analysis of the serial shootings that shook Japanese society in the 1960s and 1970s.
The book reveals the class structure of Japanese society at the time and the existential meaning of individual lives that underpinned it.
Another book that will be examined in class is Yusuke Maki's "The Sound of Air Currents". This book explores the way of life of human beings in the logic of the other world depicted in anthropologist Castaneda's book. It is regarded as a book of comparative sociological concepts that unleashes the repressed ego from the depths of modern society.
'The knower chooses the path of the mind. Whatever the path, the knower travels on the path of the mind.’
I would like to think about the meaning of these words in relation to qualitative research (fieldwork and interviews).
1 | イントロダクション |
2 | 『まなざしの地獄』 |
3 | N・Nにとっての都市 |
4 | 原罪性 |
5 | 『気流の鳴る音』 |
6 | 「共同体」のかなたへ |
7 | カラスの予言(人間主義の彼岸) |
8 | 「世界を止める」 |
9 | 〈明晰の罠〉からの解放 |
10 | 「統禦された愚」 |
11 | 意志を意志する |
12 | 「心のある道」 |
13 | 〈意味への疎外〉からの解放 |
14 | 根をもつことと翼をもつこと |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を読む、レジュメを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(40%) 授業内の報告(40%) ディスカッションへの参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 見田宗介 | 『まなざしの地獄』 | 河出書房新社 | 2008 | 4309244580 |
2 | 真木悠介 | 『気流の鳴る音 交響するコミューン』 | 筑摩書房 | 2003 | 4480087494 |
3 | 浅野智彦 | 『自己への物語論的接近 家族療法から社会学へ』 | 勁草書房 | 2001 | 4326652543 |
4 | 浜日出夫 | 『戦後日本社会論 「六子」たちの戦後』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174924 |
5 | 長谷川公一、浜日出夫、藤村正之、町村敬志 | 『新版 社会学』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641053892 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。
2冊の本は、いずれも3年次以降のゼミや卒論に役立つ内容です。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
社会のありようをさまざまな角度から扱い、自らと社会との関係についての考察を促す。
It deals with the state of society from various angles and encourages reflection on the relationship between self and society.
社会調査と社会理論の両方にかかわる2冊の本を読む予定です。
1冊は、社会学者の見田宗介による1960年から70年代の日本社会を震撼させた連続射殺事件を分析した『まなざしの地獄』です。当時の日本社会の階級構造と、それを支える個人の生の実存的な意味を浮き彫りにする本書をとおして、現代社会に生きる意味について考えたいと思います。
もう1冊は、真木悠介『気流の鳴る音』です。人類学者のカスタネダのエスノグラフィに描かれた異世界の論理に、人間ほんらいの生き方を探る本です。現代社会に抑圧された自我を、深部から解き放つ比較社会学的構想の書として評価されています。
「知者は〈心のある道〉を選ぶ。どんな道にせよ、知者は心のある道を旅する」
この言葉の意味について、質的調査(フィールドワークやインタビュー)とも関連づけながら考えることができればと思います。
Two books will be read in this class.
Sociologist Munesuke Mita has written "The Hell of the Gaze", an analysis of the serial shootings that shook Japanese society in the 1960s and 1970s.
The book reveals the class structure of Japanese society at the time and the existential meaning of individual lives that underpinned it.
Another book that will be examined in class is Yusuke Maki's "The Sound of Air Currents". This book explores the way of life of human beings in the logic of the other world depicted in anthropologist Castaneda's book. It is regarded as a book of comparative sociological concepts that unleashes the repressed ego from the depths of modern society.
'The knower chooses the path of the mind. Whatever the path, the knower travels on the path of the mind.’
I would like to think about the meaning of these words in relation to qualitative research (fieldwork and interviews).
1 | イントロダクション |
2 | 『まなざしの地獄』 |
3 | N・Nにとっての都市 |
4 | 原罪性 |
5 | 『気流の鳴る音』 |
6 | 「共同体」のかなたへ |
7 | カラスの予言(人間主義の彼岸) |
8 | 「世界を止める」 |
9 | 〈明晰の罠〉からの解放 |
10 | 「統禦された愚」 |
11 | 意志を意志する |
12 | 「心のある道」 |
13 | 〈意味への疎外〉からの解放 |
14 | 根をもつことと翼をもつこと |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
文献を読む、レジュメを作成する。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
授業への貢献度(40%) 授業内の報告(40%) ディスカッションへの参加(20%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
資料を配布する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 見田宗介 | 『まなざしの地獄』 | 河出書房新社 | 2008 | 4309244580 |
2 | 真木悠介 | 『気流の鳴る音 交響するコミューン』 | 筑摩書房 | 2003 | 4480087494 |
3 | 浅野智彦 | 『自己への物語論的接近 家族療法から社会学へ』 | 勁草書房 | 2001 | 4326652543 |
4 | 浜日出夫 | 『戦後日本社会論 「六子」たちの戦後』 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174924 |
5 | 長谷川公一、浜日出夫、藤村正之、町村敬志 | 『新版 社会学』 | 有斐閣 | 2019 | 9784641053892 |
その他 (Others) | |||||
適宜紹介する |
課題をオンライン上で入力できる機器や通信環境。
2冊の本は、いずれも3年次以降のゼミや卒論に役立つ内容です。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.