日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA282/DA282DA282 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
逸脱者・マイノリティの生きる世界と後期近代との関わりを理解するための社会学理論を学ぶ (Learning the sociological theories to understand the late modernity and the world of a deviant or minority) |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
Students will conduct sociological analyses on worlds deviants and minorities live in. Students will acquire understanding and thought process by reading basic literatures, classical literatures, reporting, and discussing.
In this seminar, students will read literatures related to sociological frameworks to understand the world people (disabled, elderly, sick, and criminal) of our society live in, particularly minorities (those small in number or unprivileged groups). In each seminar, students will be selected to read assignment literatures, summarize their contents, add questions and comments, and report. Other students will read these literatures before attending class and will ask reporters questions.
Students will achieve greater understanding about these literatures through mutual discussions. Students will read Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity by E. Goffman. Then, students will read The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity by J. Young as an assignment.
1 | ガイダンス |
2 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(1) |
3 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(2) |
4 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(3) |
5 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(4) |
6 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(5) |
7 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(6) |
8 | J.ヤング『排除型社会』を読む(1) |
9 | J.ヤング『排除型社会』を読む(2) |
10 | J.ヤング『排除型社会』を読む(3) |
11 | J.ヤング『排除型社会』を読む(4) |
12 | J.ヤング『排除型社会』を読む(5) |
13 | J.ヤング『排除型社会』を読む(6) |
14 | J.ヤング『排除型社会』を読む(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,受講者全員が必ず文献の該当部分について事前に読み,その内容に関する疑問点などを考えてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加と発言の積極性(40%) 報告レジュメの出来(30%) プレゼンテーションとコメントの巧拙(30%) |
備考 (Notes) | ||
授業への出席,議論への参加度,報告の質などを総合的に判断して評価する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | E. ゴフマン | 『スティグマの社会学』 | せりか書房 | 2001 | 9784796700436 |
2 | J.ヤング | 『排除型社会』 | 洛北出版 | 2007 | 9784903127040 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
この授業は文献講読ゼミです。ゼミですので、出席、発表、ゼミ内での積極的な発言が重要です。消極的な姿勢は評価に少なからず影響しますので、受講者には積極的な姿勢を期待します。
受講者には、毎回、レジュメやコメントをCanvas LMSを通じて提出してもらいます。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
逸脱者,マイノリティが生きる世界を社会学的に分析し,理解するための考え方を,基本的・古典的文献の講読,報告,討論を通じて身につける。
Students will conduct sociological analyses on worlds deviants and minorities live in. Students will acquire understanding and thought process by reading basic literatures, classical literatures, reporting, and discussing.
このゼミでは,社会に暮らす様々な人々,特にマイノリティ(少数派,弱者)の立場にある人々(障害者や高齢者,病者,犯罪者など)の生きる世界を理解するための社会学理論に関する文献を講読する。ゼミでは毎回担当者を決め,担当者は,課題の文献を読み,その内容をレジュメにまとめ,さらに疑問点等のコメントを加えて報告する。その他の受講者は,予め文献を読んできた上で,疑問点を挙げ,報告者に質問する。受講者同士のディスカッションを通じてより深い文献の理解を目指す。
課題文献としては,E.ゴフマン『スティグマの社会学』とJ.ヤング『排除型社会』の全部ないし一部を講読する。
In this seminar, students will read literatures related to sociological frameworks to understand the world people (disabled, elderly, sick, and criminal) of our society live in, particularly minorities (those small in number or unprivileged groups). In each seminar, students will be selected to read assignment literatures, summarize their contents, add questions and comments, and report. Other students will read these literatures before attending class and will ask reporters questions.
Students will achieve greater understanding about these literatures through mutual discussions. Students will read Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity by E. Goffman. Then, students will read The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity by J. Young as an assignment.
1 | ガイダンス |
2 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(1) |
3 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(2) |
4 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(3) |
5 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(4) |
6 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(5) |
7 | E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(6) |
8 | J.ヤング『排除型社会』を読む(1) |
9 | J.ヤング『排除型社会』を読む(2) |
10 | J.ヤング『排除型社会』を読む(3) |
11 | J.ヤング『排除型社会』を読む(4) |
12 | J.ヤング『排除型社会』を読む(5) |
13 | J.ヤング『排除型社会』を読む(6) |
14 | J.ヤング『排除型社会』を読む(7) |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
毎回,受講者全員が必ず文献の該当部分について事前に読み,その内容に関する疑問点などを考えてくること。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
議論への参加と発言の積極性(40%) 報告レジュメの出来(30%) プレゼンテーションとコメントの巧拙(30%) |
備考 (Notes) | ||
授業への出席,議論への参加度,報告の質などを総合的に判断して評価する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | E. ゴフマン | 『スティグマの社会学』 | せりか書房 | 2001 | 9784796700436 |
2 | J.ヤング | 『排除型社会』 | 洛北出版 | 2007 | 9784903127040 |
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業時に適宜指示する。 |
この授業は文献講読ゼミです。ゼミですので、出席、発表、ゼミ内での積極的な発言が重要です。消極的な姿勢は評価に少なからず影響しますので、受講者には積極的な姿勢を期待します。
受講者には、毎回、レジュメやコメントをCanvas LMSを通じて提出してもらいます。
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.