日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA282
Theme・Subtitle 逸脱者・マイノリティの生きる世界と後期近代との関わりを理解するための社会学理論を学ぶ
(Learning the sociological theories to understand the late modernity and the world of a deviant or minority)
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC2020
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.

【Course Objectives】

Students will conduct sociological analyses on worlds deviants and minorities live in. Students will acquire understanding and thought process by reading basic literatures, classical literatures, reporting, and discussing.

【Course Contents】

In this seminar, students will read literatures related to sociological frameworks to understand the world people (disabled, elderly, sick, and criminal) of our society live in, particularly minorities (those small in number or unprivileged groups). In each seminar, students will be selected to read assignment literatures, summarize their contents, add questions and comments, and report. Other students will read these literatures before attending class and will ask reporters questions.
Students will achieve greater understanding about these literatures through mutual discussions. Students will read Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity by E. Goffman. Then, students will read The Exclusive Society: Social Exclusion, Crime and Difference in Late Modernity by J. Young as an assignment.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 ガイダンス
2 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(1)
3 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(2)
4 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(3)
5 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(4)
6 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(5)
7 E.ゴフマン『スティグマの社会学』を読む(6)
8 J.ヤング『排除型社会』を読む(1)
9 J.ヤング『排除型社会』を読む(2)
10 J.ヤング『排除型社会』を読む(3)
11 J.ヤング『排除型社会』を読む(4)
12 J.ヤング『排除型社会』を読む(5)
13 J.ヤング『排除型社会』を読む(6)
14 J.ヤング『排除型社会』を読む(7)

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

毎回,受講者全員が必ず文献の該当部分について事前に読み,その内容に関する疑問点などを考えてくること。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 議論への参加と発言の積極性(40%)
報告レジュメの出来(30%)
プレゼンテーションとコメントの巧拙(30%)
備考 (Notes)
授業への出席,議論への参加度,報告の質などを総合的に判断して評価する。

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 E. ゴフマン 『スティグマの社会学』 せりか書房 2001 9784796700436
2 J.ヤング 『排除型社会』 洛北出版 2007 9784903127040

【参考文献 / Readings】

その他 (Others)
授業時に適宜指示する。

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

この授業は文献講読ゼミです。ゼミですので、出席、発表、ゼミ内での積極的な発言が重要です。消極的な姿勢は評価に少なからず影響しますので、受講者には積極的な姿勢を期待します。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

受講者には、毎回、レジュメやコメントをCanvas LMSを通じて提出してもらいます。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.