日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA285/DA285DA285 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会学の基礎を学び、ジェンダーの視点から考える。 |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
The aim is for students to acquire the following four skills:
1) Understand basic sociology theories through literature reading.
2) Acquire reading comprehension and composition skills through resume writing.
3) Acquire presentation skills through presentations.
4) Through discussion, students will be able to accept and deepen understanding of diverse perspectives and opinions, while also acquiring the ability to grasp social issues.
In the first class, students will select literature from the text list.
The literature will be selected based on the student's level of proficiency and interests, although the literature will include material on basic sociological theory and gender theory.
The class will also decide which class is in charge of preparing the students' resumes and will read them.
Discussions will be conducted with an understanding of the theories in the literature, while being aware of multiple perspectives.
1 | ガイダンス(自己紹介・授業の進め方の説明・取扱い文献の決定・分担の決定など) |
2 | 文献講読とディスカッション |
3 | 文献講読とディスカッション |
4 | 文献講読とディスカッション |
5 | 文献講読とディスカッション |
6 | 文献講読とディスカッション |
7 | 文献講読とディスカッション |
8 | 文献講読とディスカッション |
9 | 文献講読とディスカッション |
10 | 文献講読とディスカッション |
11 | 文献講読とディスカッション |
12 | 文献講読とディスカッション |
13 | 文献講読とディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
次の準備をしてください。
①各回の文献を読み、不明な単語は調べておくこと。
②発表担当回は、レジュメを作成し、発表の準備をすること。
③ディスカッションのために、論点を整理しておくこと(受講者全員に意見を求めていく予定です)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への参加(50%) 担当回の発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一・浜日出夫・藤村正之・町村 敬志 | 『社会学』 | 有斐閣 | 2007 | 4641053898 |
2 | 倉地克直・沢山美果子 編 | 『働くこととジェンダー』 | 世界思想社 | 2008 | 4790713229 |
3 | 千田有紀・中西祐子・青山薫 | 『ジェンダー論をつかむ』 | 有斐閣 | 2013 | 4641177163 |
4 | 江原由美子 | 『持続するフェミニズムのために』 | 有斐閣 | 2022 | 4641174784 |
その他 (Others) | |||||
使用するテキストは初回授業にて検討しますので、それまで購入の必要はありません。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
次の4点を身につけていくことを目指します。
①文献講読を通じて、社会学の基礎的理論を理解する。
②レジュメの作成を通じて、文章の読解力・構成力を身につける。
③発表を通じて、プレゼンテーション力を身につける。
④議論を通じて、多様な視点・意見の存在を受け止め理解を深め合うと同時に、社会的課題を捉える力を身につける。
The aim is for students to acquire the following four skills:
1) Understand basic sociology theories through literature reading.
2) Acquire reading comprehension and composition skills through resume writing.
3) Acquire presentation skills through presentations.
4) Through discussion, students will be able to accept and deepen understanding of diverse perspectives and opinions, while also acquiring the ability to grasp social issues.
初回授業で、テキストリストから文献を選んでいきます。
文献は、社会学の基礎理論を学ぶもの・ジェンダー論に関するものを挙げていますが、受講生の習熟度や興味・関心にあわせ検討していきます。
受講者のレジュメ作成担当回も決め、講読していきます。
文献の理論を理解しながら、多角的な視点を持つことを意識し、ディスカッションをおこなっていきます。
In the first class, students will select literature from the text list.
The literature will be selected based on the student's level of proficiency and interests, although the literature will include material on basic sociological theory and gender theory.
The class will also decide which class is in charge of preparing the students' resumes and will read them.
Discussions will be conducted with an understanding of the theories in the literature, while being aware of multiple perspectives.
1 | ガイダンス(自己紹介・授業の進め方の説明・取扱い文献の決定・分担の決定など) |
2 | 文献講読とディスカッション |
3 | 文献講読とディスカッション |
4 | 文献講読とディスカッション |
5 | 文献講読とディスカッション |
6 | 文献講読とディスカッション |
7 | 文献講読とディスカッション |
8 | 文献講読とディスカッション |
9 | 文献講読とディスカッション |
10 | 文献講読とディスカッション |
11 | 文献講読とディスカッション |
12 | 文献講読とディスカッション |
13 | 文献講読とディスカッション |
14 | まとめ |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
次の準備をしてください。
①各回の文献を読み、不明な単語は調べておくこと。
②発表担当回は、レジュメを作成し、発表の準備をすること。
③ディスカッションのために、論点を整理しておくこと(受講者全員に意見を求めていく予定です)。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
出席・議論への参加(50%) 担当回の発表(50%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 長谷川公一・浜日出夫・藤村正之・町村 敬志 | 『社会学』 | 有斐閣 | 2007 | 4641053898 |
2 | 倉地克直・沢山美果子 編 | 『働くこととジェンダー』 | 世界思想社 | 2008 | 4790713229 |
3 | 千田有紀・中西祐子・青山薫 | 『ジェンダー論をつかむ』 | 有斐閣 | 2013 | 4641177163 |
4 | 江原由美子 | 『持続するフェミニズムのために』 | 有斐閣 | 2022 | 4641174784 |
その他 (Others) | |||||
使用するテキストは初回授業にて検討しますので、それまで購入の必要はありません。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.