日本語

Course Code etc
Academic Year 2025
College College of Sociology
Course Code DA286
Theme・Subtitle 学力や能力をキーワードに教育や学校と社会の関係を考える
Class Format Face to face (all classes are face-to-face)
Class Format (Supplementary Items)
Campus Seminar
Campus Ikebukuro
Semester Spring Semester
DayPeriod・Room Thu.2
ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.)
Credits 2
Course Number SOC2020
Language Japanese
Class Registration Method Automatic Registration
Assigned Year 配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。
Prerequisite Regulations
Acceptance of Other Colleges 履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。
Course Cancellation ×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation)
Online Classes Subject to 60-Credit Upper Limit
Relationship with Degree Policy 各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。
Notes ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.

【Course Objectives】

・Students will be able to analyze and critically evaluate academic literature accurately.
・Students will develop essential seminar skills, including active participation in discussions, collaborative learning, and the ability to create reports that effectively summarize and critically comment on academic texts.
・Students will develop a basic sociological perspective through the examination of educational phenomena and school systems.

【Course Contents】

Regardless of how we understand the social functions of education and schooling, they are inextricably linked to issues of academic attainment and ability. The recognition of low academic achievement and achievement gaps as social problems is widely accepted, making the measurement and assessment of academic performance and ability essential for understanding these realities.
But how does our society conceptualize and engage with attainment and ability? What aspects of contemporary society are revealed through this examination? What role do schools and education play in this process?
This seminar begins by reviewing key literature on education and schooling in society to establish a shared foundation. We then explore research on ability and academic achievement. Through active discussion and exchange of ideas, students will deepen their understanding of the broader relationship between education and society.

Japanese Items

【授業計画 / Course Schedule】

1 イントロダクション
2 文献講読の仕方
3 文献1の講読とディスカッション
4 文献1の講読とディスカッション
5 文献1の講読とディスカッション
6 文献1の講読とディスカッション
7 文献2の講読とディスカッション
8 文献2の講読とディスカッション
9 文献2の講読とディスカッション
10 文献2の講読とディスカッション
11 文献3の講読とディスカッション
12 文献3の講読とディスカッション
13 文献3の講読とディスカッション
14 文献3の講読とディスカッション

【活用される授業方法 / Teaching Methods Used】

板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above

【授業時間外(予習・復習等)の学修 / Study Required Outside of Class】

報告者以外は,毎回授業前に文献を丁寧に読み(2時間),論点等をまとめたミニレジュメを作成すること(2時間)。
報告者は,担当範囲の文献を丁寧に読んだうえで,報告レジュメの作成および報告の準備を行うこと(4時間)。

【成績評価方法・基準 / Evaluation】

種類 (Kind)割合 (%)基準 (Criteria)
平常点 (In-class Points)100 ミニレジュメ(講読票)の提出(毎回)(50%)
議論への参加度,積極性(25%)
報告内容(25%)
備考 (Notes)

【テキスト / Textbooks】

No著者名 (Author/Editor)書籍名 (Title)出版社 (Publisher)出版年 (Date)ISBN/ISSN
1 広田照幸 『学校はなぜ退屈でなぜ大切なのか 』 筑摩書房 2022 9784480684288
2 志水宏吉 『学力格差を克服する』 筑摩書房 2020 9784480073327
3 本田由紀 『教育は何を評価してきたのか』 岩波書店 2020 9784004318293

【参考文献 / Readings】

【履修にあたって求められる能力 / Abilities Required to Take the Course】

演習なので,きちんと出席したうえで,議論に参加することが求められます。

【学生が準備すべき機器等 / Equipment, etc., that Students Should Prepare】

詳細は受講生と相談の上決定するが,基本的には伝達や報告資料の共有には「Canvas LMS」を使用する予定である。

【その他 / Others】

【注意事項 / Notice】

ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.