日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA287/DA287DA287 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
社会の多文化化と多文化主義を考える |
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること. |
Students will learn about social and policy debates on the current state and challenges of multiculturalism associated with globalization. They will acquire sociological analytical perspectives and knowledge through reading academic books and articles on multiculturalism and multicultural education.
This seminar introduces theoretical and practical discussions on children and education issues in multicultural societies. Students will learn how multiculturalism is progressing in today's increasingly globalized society. They will also learn important concepts such as multiculturalism, social integration, and cross-cultural understanding while reading related literature. Based on these, we will examine the current state of multiculturalization in Japan and overseas, multicultural coexistence, and policies and practices related to multicultural education from a sociological point of view.
1 | ガイダンス |
2 | 多文化主義とは何か1 |
3 | 多文化主義とは何か2 |
4 | 多文化主義とは何か3 |
5 | 多文化主義の可能性と課題1 |
6 | 多文化主義の可能性と課題2 |
7 | 多文化主義の可能性と課題3 |
8 | 多文化社会と教育1 |
9 | 多文化社会と教育2 |
10 | 多文化社会と教育3 |
11 | テーマ討論1 |
12 | テーマ討論2 |
13 | レポートの発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に講読文献を読み、授業で取り上げたい論点を考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内報告(30%) 討論やコメントペーパーなど授業への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関根政美 | 『多文化主義社会の到来』 | 朝日新聞社 | 2000 | 9784022597502 |
2 | アンドレア・センプリーニ | 『多文化主義とは何か』 | 白水社 | 2003 | 9784560058619 |
3 | ソニア・ニエト | 『アメリカ多文化教育の理論と実践:多様性の肯定へ』 | 明石書店 | 2009 | 9784750329215 |
4 | 宮島喬 | 『多文化共生の社会への条件:日本とヨーロッパ、移民政策を問いなおす』 | 東京大学出版会 | 2021 | 9784130502023 |
5 | 宮島喬・佐藤成基・小ヶ谷千穂 | 『国際社会学』〔改訂版〕 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業にて文献リストを提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アルジュン・アパドゥライ | 『グローバリゼーションと暴力:マイノリティーの恐怖』 | 世界思想社 | 2010 | 9784000234641 |
2 | 鈴木江理子ほか | 『アンダーコロナの移民たち: 日本社会の脆弱性があらわれた場所』 | 明石書店 | 2021 | 9784750352152 |
3 | 竹沢泰子 | 『人種の表象と社会的リアリティ』 | 岩波書店 | 2009 | 9784000234641 |
4 | 佐久間孝正 | 『外国人の子どもの教育問題:政府内懇談会における提言』 | 勁草書房 | 2011 | 9784326298976 |
5 | Thomas Hylland Eriksen | Ethnicity and Nationalism: Anthropological Perspectives | Pluto Press | 2010 | 9780745330426 |
6 | 宮島喬・鈴木江理子 | 『外国人労働者受け入れを問う (岩波ブックレット) 』 | 岩波書店 | 2019 | 9784002710105 |
7 | 宮島喬ほか | 『開かれた移民社会へ(別冊環 24)』 | 藤原書店 | 2019 | 9784865782219 |
その他 (Others) | |||||
その都度、紹介する。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.
グローバル化に伴う社会の多文化化の現状や課題に関する社会・政策的論議について学ぶ。多文化主義や多文化教育に関する学術書・論文の講読やレジュメの作成・報告、討議を通じて、社会学的な分析視点と知識を身につける。
Students will learn about social and policy debates on the current state and challenges of multiculturalism associated with globalization. They will acquire sociological analytical perspectives and knowledge through reading academic books and articles on multiculturalism and multicultural education.
グローバル化が進んでいる現代社会において、いかに多文化化が進んでいるのか、実態について学ぶ。その上で、多文化主義、共生、社会統合、異文化理解といった重要概念について、関連文献を輪読しながら、討議を行う。また、多文化社会における子供と教育の問題に関する理論的・実践的議論に触れる。それを踏まえて、日本国内外における多文化化の現状や多文化共生、多文化教育とかかわる政策や実践について、社会学的な視点から検討する。
This seminar introduces theoretical and practical discussions on children and education issues in multicultural societies. Students will learn how multiculturalism is progressing in today's increasingly globalized society. They will also learn important concepts such as multiculturalism, social integration, and cross-cultural understanding while reading related literature. Based on these, we will examine the current state of multiculturalization in Japan and overseas, multicultural coexistence, and policies and practices related to multicultural education from a sociological point of view.
1 | ガイダンス |
2 | 多文化主義とは何か1 |
3 | 多文化主義とは何か2 |
4 | 多文化主義とは何か3 |
5 | 多文化主義の可能性と課題1 |
6 | 多文化主義の可能性と課題2 |
7 | 多文化主義の可能性と課題3 |
8 | 多文化社会と教育1 |
9 | 多文化社会と教育2 |
10 | 多文化社会と教育3 |
11 | テーマ討論1 |
12 | テーマ討論2 |
13 | レポートの発表 |
14 | 総括 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
事前に講読文献を読み、授業で取り上げたい論点を考えておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
最終レポート(Final Report)(40%) 授業内報告(30%) 討論やコメントペーパーなど授業への参加(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 関根政美 | 『多文化主義社会の到来』 | 朝日新聞社 | 2000 | 9784022597502 |
2 | アンドレア・センプリーニ | 『多文化主義とは何か』 | 白水社 | 2003 | 9784560058619 |
3 | ソニア・ニエト | 『アメリカ多文化教育の理論と実践:多様性の肯定へ』 | 明石書店 | 2009 | 9784750329215 |
4 | 宮島喬 | 『多文化共生の社会への条件:日本とヨーロッパ、移民政策を問いなおす』 | 東京大学出版会 | 2021 | 9784130502023 |
5 | 宮島喬・佐藤成基・小ヶ谷千穂 | 『国際社会学』〔改訂版〕 | 有斐閣 | 2023 | 9784641174825 |
その他 (Others) | |||||
初回の授業にて文献リストを提示する。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | アルジュン・アパドゥライ | 『グローバリゼーションと暴力:マイノリティーの恐怖』 | 世界思想社 | 2010 | 9784000234641 |
2 | 鈴木江理子ほか | 『アンダーコロナの移民たち: 日本社会の脆弱性があらわれた場所』 | 明石書店 | 2021 | 9784750352152 |
3 | 竹沢泰子 | 『人種の表象と社会的リアリティ』 | 岩波書店 | 2009 | 9784000234641 |
4 | 佐久間孝正 | 『外国人の子どもの教育問題:政府内懇談会における提言』 | 勁草書房 | 2011 | 9784326298976 |
5 | Thomas Hylland Eriksen | Ethnicity and Nationalism: Anthropological Perspectives | Pluto Press | 2010 | 9780745330426 |
6 | 宮島喬・鈴木江理子 | 『外国人労働者受け入れを問う (岩波ブックレット) 』 | 岩波書店 | 2019 | 9784002710105 |
7 | 宮島喬ほか | 『開かれた移民社会へ(別冊環 24)』 | 藤原書店 | 2019 | 9784865782219 |
その他 (Others) | |||||
その都度、紹介する。 |
ゼミ希望アンケートはR Guide社会学部 「その他登録科目一覧」を確認すること.