日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20242024 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA295/DA295DA295 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
The purpose of this course is to enable students to read and understand specialized books and articles in English while mastering the basic concepts and theories of sociology. Students will read literature that examines the relationship between the university, which is familiar to students, and the knowledge-oriented society in which we live today.
The university—based on research and education —is modeled on the one established in Germany in the 19th century. The university existed before that time, but the nature of the organization differed from that of today. Universities now exist in countries throughout the world; they create and consolidate knowledge beyond national borders. We would like to learn how such changes in the organizational nature can be explained sociologically, and we aim to acquire sociological thinking through exposure to the works of well-established sociologists.
1 | Introduction |
2 | Chapter 1 p.1-10 |
3 | Chapter 1 p.10-20 |
4 | Chapter 2 p.21-32 |
5 | Chapter 2 p.33-42 |
6 | Chapter 3 p.43-52 |
7 | Chapter 3 p.52-64 |
8 | Chapter 4 p.65-77 |
9 | Chapter 4 p.77-89 |
10 | Chapter 5 p.90-104 |
11 | Chapter 6 p.105-118 |
12 | Chapter 6 p.119-126 |
13 | Chapter 7 p.127-136 |
14 | Chapter 7 p.136-146 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to divide the reading area among themselves, summarize the contents of the assigned literature (Japanese abstract) in their resumes, and present their questions and comments on the contents of the literature. They are expected to read through the literature in advance, even if they are not in charge of the presentation. Therefore, students are advised to read through the literature before class so that they can participate in class discussions. Any terms or concepts that are unfamiliar should be researched beforehand, as students must be prepared to ask questions in class.
プレゼンを行う分担は事前に割り当てられるので、担当者は割り当てられた箇所の抄訳、内容に関するコメントや疑問を含めたレジュメを準備する。ただし仮に担当に割り当てられていなくても、授業履修者はその授業で読む箇所を事前に目を通しておき、議論に参加できるように準備しておくこと。例えばよくわからない概念などを予め明確にしておき、授業内でそれをクリアにできるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Presentation(70%) Discussion(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | David John Frank and John W. Meyer | The University and the Global Knowledge Society | Princeton University Press | 2020 | 9780691202051 |
A basic knowledge of sociology would be advantageous since the content is specialized. However, because the subject matter will be explained in class, uncertainty regarding one’s sociological knowledge does not pose a problem. The will to read the book independently is an important prerequisite.
取り上げる文献は専門的なので、事前に基礎的な社会学的素養があると読みやすくなると思われる。しかしそれがなくても、授業できちんと解説するので、そのこと自体は決定的な問題ではない。むしろ、英語できちんと読もうとする意欲が継続できることが重要である。
Literature and materials will be distributed using the Canvas LMS. As a rule, paper materials will not be distributed. Students should bring their own PCs to class.
読む文献は、Canvas LMSを通じて配布する。またレジュメもCanvas LMSを通して見てもらうことになるので、パソコンは必ず準備してくること。
この授業では、学生にとって馴染みのある大学と、それを取り巻く知識を基盤とした社会の関係を検討した社会学の専門書を輪読することで、社会学の概念や理論をマスターしつつ、英語での専門的な論文が抵抗なく読めるようになることを目標とする。
The purpose of this course is to enable students to read and understand specialized books and articles in English while mastering the basic concepts and theories of sociology. Students will read literature that examines the relationship between the university, which is familiar to students, and the knowledge-oriented society in which we live today.
研究と教育を存立基盤とする大学は、19世紀のドイツで誕生した。もちろんそれ以前から大学とよばれるものはあったが、組織の内実は今日の大学と異なっていた。今や大学は、世界中の各国に存在する。そして大学は知識を生み出し、その知識を社会に正統なものとして定着させ、それが国境を越えて影響を及ぼす。この授業を通して、大学という組織の性質のこうした変動を社会学的にどう捉えることができるか、著名な社会学者による著書を通して社会学的思考を獲得する。
The university—based on research and education —is modeled on the one established in Germany in the 19th century. The university existed before that time, but the nature of the organization differed from that of today. Universities now exist in countries throughout the world; they create and consolidate knowledge beyond national borders. We would like to learn how such changes in the organizational nature can be explained sociologically, and we aim to acquire sociological thinking through exposure to the works of well-established sociologists.
1 | Introduction |
2 | Chapter 1 p.1-10 |
3 | Chapter 1 p.10-20 |
4 | Chapter 2 p.21-32 |
5 | Chapter 2 p.33-42 |
6 | Chapter 3 p.43-52 |
7 | Chapter 3 p.52-64 |
8 | Chapter 4 p.65-77 |
9 | Chapter 4 p.77-89 |
10 | Chapter 5 p.90-104 |
11 | Chapter 6 p.105-118 |
12 | Chapter 6 p.119-126 |
13 | Chapter 7 p.127-136 |
14 | Chapter 7 p.136-146 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to divide the reading area among themselves, summarize the contents of the assigned literature (Japanese abstract) in their resumes, and present their questions and comments on the contents of the literature. They are expected to read through the literature in advance, even if they are not in charge of the presentation. Therefore, students are advised to read through the literature before class so that they can participate in class discussions. Any terms or concepts that are unfamiliar should be researched beforehand, as students must be prepared to ask questions in class.
プレゼンを行う分担は事前に割り当てられるので、担当者は割り当てられた箇所の抄訳、内容に関するコメントや疑問を含めたレジュメを準備する。ただし仮に担当に割り当てられていなくても、授業履修者はその授業で読む箇所を事前に目を通しておき、議論に参加できるように準備しておくこと。例えばよくわからない概念などを予め明確にしておき、授業内でそれをクリアにできるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Presentation(70%) Discussion(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | David John Frank and John W. Meyer | The University and the Global Knowledge Society | Princeton University Press | 2020 | 9780691202051 |
A basic knowledge of sociology would be advantageous since the content is specialized. However, because the subject matter will be explained in class, uncertainty regarding one’s sociological knowledge does not pose a problem. The will to read the book independently is an important prerequisite.
取り上げる文献は専門的なので、事前に基礎的な社会学的素養があると読みやすくなると思われる。しかしそれがなくても、授業できちんと解説するので、そのこと自体は決定的な問題ではない。むしろ、英語できちんと読もうとする意欲が継続できることが重要である。
Literature and materials will be distributed using the Canvas LMS. As a rule, paper materials will not be distributed. Students should bring their own PCs to class.
読む文献は、Canvas LMSを通じて配布する。またレジュメもCanvas LMSを通して見てもらうことになるので、パソコンは必ず準備してくること。