日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA295/DA295DA295 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
演習・ゼミ/SeminarSeminar |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
春学期/Spring SemesterSpring Semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
木2/Thu.2 Thu.2 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC2020 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
自動登録/Automatic RegistrationAutomatic Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
×(履修中止不可/ Not eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
Through a review and discussion of national and international literature on families and intimate relationships, students will be enabled to read and understand specialized books and articles in English while mastering the basic concepts and theories of sociology.
In recent years, "Diversification of Family" has attracted much attention, particularly in Europe and the United States. Theoretical studies to grasp the current situation have flourished in domestic and international family studies. In addition, the field of contemporary family studies has begun to actively introduce knowledge from other fields, such as feminism, queer theory, and political philosophy. It is difficult to understand contemporary family studies without being aware of these trends.
In this lecture, students will learn about fundamental sociological theories about families and Intimate relationships through reading and discussing family sociology textbooks.
1 | Introduction |
2 | Themes and issues p.1-9 |
3 | Chapter1 p.19-30 |
4 | Chapter1 p.30-40 |
5 | Chapter 2 p.41-52 |
6 | Chapter 2 p.53-64 |
7 | Chapter 3 p.65-76 |
8 | Chapter 3 p.76-87 |
9 | Chapter 4 p.88-96 |
10 | Chapter 4 p.97-108 |
11 | Chapter 5 p.109-118 |
12 | Chapter 5 p.118-127 |
13 | Chapter 6 p.128-138 |
14 | Chapter 6 p.138-147 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to divide the reading area among themselves, summarize the contents of the assigned literature (Japanese abstract) in their resumes, and present their questions and comments on the contents of the literature. They are expected to read through the literature in advance, even if they are not in charge of the presentation. Therefore, students are advised to read through the literature before class so that they can participate in class discussions. Any terms or concepts that are unfamiliar should be researched beforehand, as students must be prepared to ask questions in class.
プレゼンを行う分担は事前に割り当てられるので、担当者は割り当てられた箇所の抄訳、内容に関するコメントや疑問を含めたレジュメを準備する。ただし仮に担当に割り当てられていなくても、授業履修者はその授業で読む箇所を事前に目を通しておき、議論に参加できるように準備しておくこと。例えばよくわからない概念などを予め明確にしておき、授業内でそれをクリアにできるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Presentation(70%) Discussion(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Deborah Chambers | A Sociology of Family Life: Change and Diversity in Intimate Relations | Polity | 2021 | 1509541365 |
A basic knowledge of sociology would be advantageous since the content is specialized. However, because the subject matter will be explained in class, uncertainty regarding one’s sociological knowledge does not pose a problem. The will to read the book independently is an important prerequisite.
取り上げる文献は専門的なので、事前に基礎的な社会学的素養があると読みやすくなると思われる。しかしそれがなくても、授業できちんと解説するので、そのこと自体は決定的な問題ではない。むしろ、英語できちんと読もうとする意欲が継続できることが重要である。
Literature and materials will be distributed using the Canvas LMS. As a rule, paper materials will not be distributed. Students should bring their own PCs to class.
読む文献は、Canvas LMSを通じて配布する。またレジュメもCanvas LMSを通して見てもらうことになるので、パソコンは必ず準備してくること。
本講義では、家族と親密な関係についての国内外の文献を講読し、ディスカッションする。社会学の概念や理論をマスターしつつ、英語での専門的な論文が抵抗なく読めるようになることを目標とする。
Through a review and discussion of national and international literature on families and intimate relationships, students will be enabled to read and understand specialized books and articles in English while mastering the basic concepts and theories of sociology.
近年、欧米先進諸国を中心として「家族の多様化」が注目を集めており、国内外の家族研究ではその現状を捉えるための理論研究が活性化している。またフェミニズムやクィア理論、政治哲学など他分野の知見の導入も進んでおり、現代の家族研究はこうした動向を知ることなしに理解することは難しい。
本講義では、家族社会学の教科書の講読とディスカッションを通じて、家族および親密な関係についての基本的な社会学理論を学ぶ。
In recent years, "Diversification of Family" has attracted much attention, particularly in Europe and the United States. Theoretical studies to grasp the current situation have flourished in domestic and international family studies. In addition, the field of contemporary family studies has begun to actively introduce knowledge from other fields, such as feminism, queer theory, and political philosophy. It is difficult to understand contemporary family studies without being aware of these trends.
In this lecture, students will learn about fundamental sociological theories about families and Intimate relationships through reading and discussing family sociology textbooks.
1 | Introduction |
2 | Themes and issues p.1-9 |
3 | Chapter1 p.19-30 |
4 | Chapter1 p.30-40 |
5 | Chapter 2 p.41-52 |
6 | Chapter 2 p.53-64 |
7 | Chapter 3 p.65-76 |
8 | Chapter 3 p.76-87 |
9 | Chapter 4 p.88-96 |
10 | Chapter 4 p.97-108 |
11 | Chapter 5 p.109-118 |
12 | Chapter 5 p.118-127 |
13 | Chapter 6 p.128-138 |
14 | Chapter 6 p.138-147 |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
Students are expected to divide the reading area among themselves, summarize the contents of the assigned literature (Japanese abstract) in their resumes, and present their questions and comments on the contents of the literature. They are expected to read through the literature in advance, even if they are not in charge of the presentation. Therefore, students are advised to read through the literature before class so that they can participate in class discussions. Any terms or concepts that are unfamiliar should be researched beforehand, as students must be prepared to ask questions in class.
プレゼンを行う分担は事前に割り当てられるので、担当者は割り当てられた箇所の抄訳、内容に関するコメントや疑問を含めたレジュメを準備する。ただし仮に担当に割り当てられていなくても、授業履修者はその授業で読む箇所を事前に目を通しておき、議論に参加できるように準備しておくこと。例えばよくわからない概念などを予め明確にしておき、授業内でそれをクリアにできるようにしておくこと。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
Presentation(70%) Discussion(30%) |
備考 (Notes) | ||
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | Deborah Chambers | A Sociology of Family Life: Change and Diversity in Intimate Relations | Polity | 2021 | 1509541365 |
A basic knowledge of sociology would be advantageous since the content is specialized. However, because the subject matter will be explained in class, uncertainty regarding one’s sociological knowledge does not pose a problem. The will to read the book independently is an important prerequisite.
取り上げる文献は専門的なので、事前に基礎的な社会学的素養があると読みやすくなると思われる。しかしそれがなくても、授業できちんと解説するので、そのこと自体は決定的な問題ではない。むしろ、英語できちんと読もうとする意欲が継続できることが重要である。
Literature and materials will be distributed using the Canvas LMS. As a rule, paper materials will not be distributed. Students should bring their own PCs to class.
読む文献は、Canvas LMSを通じて配布する。またレジュメもCanvas LMSを通して見てもらうことになるので、パソコンは必ず準備してくること。