日本語 English
開講年度/ Academic YearAcademic Year |
20252025 |
科目設置学部/ CollegeCollege |
社会学部/College of SociologyCollege of Sociology |
科目コード等/ Course CodeCourse Code |
DA332/DA332DA332 |
テーマ・サブタイトル等/ Theme・SubtitleTheme・Subtitle |
|
授業形態/ Class FormatClass Format |
対面(全回対面)/Face to face (all classes are face-to-face)Face to face (all classes are face-to-face) |
授業形態(補足事項)/ Class Format (Supplementary Items)Class Format (Supplementary Items) |
|
授業形式/ Class StyleCampus |
講義/LectureLecture |
校地/ CampusCampus |
池袋/IkebukuroIkebukuro |
学期/ SemesterSemester |
秋学期/Fall semesterFall semester |
曜日時限・教室/ DayPeriod・RoomDayPeriod・Room |
水4/Wed.4 Wed.4 ログインして教室を表示する(Log in to view the classrooms.) |
単位/ CreditsCredits |
22 |
科目ナンバリング/ Course NumberCourse Number |
SOC3510 |
使用言語/ LanguageLanguage |
日本語/JapaneseJapanese |
履修登録方法/ Class Registration MethodClass Registration Method |
科目コード登録/Course Code RegistrationCourse Code Registration |
配当年次/ Assigned YearAssigned Year |
配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。配当年次は開講学部のR Guideに掲載している科目表で確認してください。 |
先修規定/ Prerequisite RegulationsPrerequisite Regulations |
|
他学部履修可否/ Acceptance of Other CollegesAcceptance of Other Colleges |
履修登録システムの『他学部・他研究科履修不許可科目一覧』で確認してください。 |
履修中止可否/ Course CancellationCourse Cancellation |
〇(履修中止可/ Eligible for cancellation) |
オンライン授業60単位制限対象科目/ Online Classes Subject to 60-Credit Upper LimitOnline Classes Subject to 60-Credit Upper Limit |
|
学位授与方針との関連/ Relationship with Degree PolicyRelationship with Degree Policy |
各授業科目は、学部・研究科の定める学位授与方針(DP)や教育課程編成の方針(CP)に基づき、カリキュラム上に配置されています。詳細はカリキュラム・マップで確認することができます。 |
備考/ NotesNotes |
To achieve the goal outlined in the curriculum policy of fostering individuals who can identify, analyze, and propose solutions to social issues, this course examines the current state of labor-related topics such as the Japanese employment system, salary system, technological innovation, and employment issues concerning young people, the elderly, and women, as well as the public sector. Additionally, students will develop sociological and related disciplinary perspectives while considering international comparisons.
In this course, we will not only provide an overview of various labor-related topics but also introduce findings from specific case studies. While the primary focus will be on labor in the private sector, the latter part of the course will also cover labor in the public sector. Additionally, lectures will include discussions on labor conditions in other countries, highlighting similarities and differences between Japan and other nations, as well as the underlying reasons for these distinctions.
1 | オリエンテーション:「働くということ」 |
2 | 日本的雇用システム:現状と課題 |
3 | 賃金制度:ジョブ型、メンバーシップ型 |
4 | 仕事の仕組み:業績管理とその光と陰 |
5 | 労働時間:労働時間制度、実態と課題 |
6 | AI技術の活用:AI技術の導入後の労働の変化 |
7 | 若者の雇用:採用、離職、世代間の相違 |
8 | 女性労働:ジェンダー、日本的雇用慣行との関連 |
9 | 高齢者雇用:定年、継続雇用、人的資源管理 |
10 | 外国人労働:雇用類型、技能実習制度、特定技能制度 |
11 | 公務員の人事管理:昇進、昇給、人事考課、労使関係 |
12 | 労使関係の国際比較(1)~米国教員を事例として |
13 | 労使関係の国際比較(2)~日本教員を事例として |
14 | 授業全体のまとめ:ポイントの整理・補足、レポートのフィードバック |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
3回のレポート提出を求める。レポート作成には、授業時間以外の時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(3回)(60%(各20%))(60%) リアクションペーパーや質疑応答などの授業参加度(40%)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業はレジュメに基づいて行うため、テキストは使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小川慎一・山田信行・金野美奈子・山下充 | 『「働くこと」を社会学する 産業・労働社会学』 | 有斐閣 | 2015 | 9784641220430 |
2 | 佐藤博樹・佐藤厚編 | 『仕事の社会学 : 変貌する働き方』 | 有斐閣 | 2012 | 9784641184039 |
その他 (Others) | |||||
授業はレジュメに基づいて行うため、参考文献は使用しないが、適宜紹介する。 |
授業内容について、分からない箇所があれば積極的に質問する姿勢が望ましい。
また、リアクションペーパーや受講者からの質問については、適宜共有し、受講者の関心を授業に反映させる。
教育課程編成の方針に掲げる「社会問題を発見し、分析し、提言できる人間を育てる」が実現するよう、日本的雇用システム、賃金制度、技術革新、若者・高齢者・女性の雇用、公的部門などの労働に関わる現状を把握し、国際比較の観点もふまえながら、社会学及び関連領域の見方を身につける。
To achieve the goal outlined in the curriculum policy of fostering individuals who can identify, analyze, and propose solutions to social issues, this course examines the current state of labor-related topics such as the Japanese employment system, salary system, technological innovation, and employment issues concerning young people, the elderly, and women, as well as the public sector. Additionally, students will develop sociological and related disciplinary perspectives while considering international comparisons.
授業では、労働に関わる多様なトピックについて、概要を紹介するだけではなく、具体的な事例研究の成果も紹介する。授業内容は主に民間部門の労働を対象としているが、後半では公的部門の労働も対象とする。同時に他国の状況についても講義し、他国と日本の共通性や差異、その理由についても紹介する。
In this course, we will not only provide an overview of various labor-related topics but also introduce findings from specific case studies. While the primary focus will be on labor in the private sector, the latter part of the course will also cover labor in the public sector. Additionally, lectures will include discussions on labor conditions in other countries, highlighting similarities and differences between Japan and other nations, as well as the underlying reasons for these distinctions.
1 | オリエンテーション:「働くということ」 |
2 | 日本的雇用システム:現状と課題 |
3 | 賃金制度:ジョブ型、メンバーシップ型 |
4 | 仕事の仕組み:業績管理とその光と陰 |
5 | 労働時間:労働時間制度、実態と課題 |
6 | AI技術の活用:AI技術の導入後の労働の変化 |
7 | 若者の雇用:採用、離職、世代間の相違 |
8 | 女性労働:ジェンダー、日本的雇用慣行との関連 |
9 | 高齢者雇用:定年、継続雇用、人的資源管理 |
10 | 外国人労働:雇用類型、技能実習制度、特定技能制度 |
11 | 公務員の人事管理:昇進、昇給、人事考課、労使関係 |
12 | 労使関係の国際比較(1)~米国教員を事例として |
13 | 労使関係の国際比較(2)~日本教員を事例として |
14 | 授業全体のまとめ:ポイントの整理・補足、レポートのフィードバック |
板書 /Writing on the Board
スライド(パワーポイント等)の使用 /Slides (PowerPoint, etc.)
上記以外の視聴覚教材の使用 /Audiovisual Materials Other than Those Listed Above
個人発表 /Individual Presentations
グループ発表 /Group Presentations
ディスカッション・ディベート /Discussion/Debate
実技・実習・実験 /Practicum/Experiments/Practical Training
学内の教室外施設の利用 /Use of On-Campus Facilities Outside the Classroom
校外実習・フィールドワーク /Field Work
上記いずれも用いない予定 /None of the above
3回のレポート提出を求める。レポート作成には、授業時間以外の時間が必要となる。
種類 (Kind) | 割合 (%) | 基準 (Criteria) |
---|---|---|
平常点 (In-class Points) | 100 |
レポート(3回)(60%(各20%))(60%) リアクションペーパーや質疑応答などの授業参加度(40%)(40%) |
備考 (Notes) | ||
その他 (Others) | |||||
---|---|---|---|---|---|
授業はレジュメに基づいて行うため、テキストは使用しない。 |
No | 著者名 (Author/Editor) | 書籍名 (Title) | 出版社 (Publisher) | 出版年 (Date) | ISBN/ISSN |
---|---|---|---|---|---|
1 | 小川慎一・山田信行・金野美奈子・山下充 | 『「働くこと」を社会学する 産業・労働社会学』 | 有斐閣 | 2015 | 9784641220430 |
2 | 佐藤博樹・佐藤厚編 | 『仕事の社会学 : 変貌する働き方』 | 有斐閣 | 2012 | 9784641184039 |
その他 (Others) | |||||
授業はレジュメに基づいて行うため、参考文献は使用しないが、適宜紹介する。 |
授業内容について、分からない箇所があれば積極的に質問する姿勢が望ましい。
また、リアクションペーパーや受講者からの質問については、適宜共有し、受講者の関心を授業に反映させる。